In een rechtsgeding (huurgeschil) worden er conclusietermijnen afgesproken. Verweerder doet een aanzienlijke tegenvordering. Verweerder > 1 maand later eiser > 14 dagen later verweerder en 7 dagen later pleitdag. Pleitdag is binnen 5 dagen. Ik ben verweerder.
Ik zit in dit geschil aan mijn 2e pro-deo advocaat. De eerste (nog voor het verzoekschrift) pro-deo deed niets, en had blijkbaar na een totaal van 7 uren discussies blijkbaar nog geen 5 minuten in mijn dossier gekeken.
De 2e doet "iets" maar heeft een totaal verkeerde 1ste conclusie ingediend met ongeveer € 1500 minder dan wat volgens huurwet en/of overeengekomen te eisen vergoeding met hem (hij kan dit nog wel rechttrekken) overeengekomen was.
Nadat hij mij zijn 1ste conclusie deed toekomen per E-mail, vond hij het niet nodig deze fouten "te bespreken". Hij wou wachten tot de conclusie van tegenpartij ingediend was (wel dus ong. 1 maand later).
Die conclusie van eiser/tegenpartij is dus 11 dagen geleden toegekomen. Telefonisch door griffie bevestigd. Hij heeft mij niet gecontacteerd, werd hiervan 4 dagen geleden per E-mail van op de hoogte gebracht en is niet te bereiken.
De pleitdag is dus einde volgende week. Ik vertrouw dit hele zaakje niet meer, want het dossier is redelijk lijvig en complex (behalve voor mij).
Stel dat ik zelf wil pleiten, kan dat ? In extremis nog een andere pro-deo aan het BJB ? Ik heb wel afdoende bewijzen dat hij ernstige flaters begaat.
Zoals... is het normaal dat een advocaat je de dag voor een (vorige uitgestelde - ) pleitdag slechts de dag voordien om 16h per SMS op de hoogte brengt van het feit dat de zaak uitgesteld werd ? Met het gevolg dat je die gemist hebt en 's anderendaags op de zitting je tijd zit te verliezen, om 12h de bewuste advocaat contacteert en die doodleuk zegt: hebt u mijn SMS niet ontvangen ? Is het niet normaal dat die je nog eens contacteert op de zitdag met de vraag: hebt u mijn SMS wel ontvangen ?
Op mijn vraag waarom de zaak uitgesteld werd, ontstaat de volgende conversatie. Wij hebben stuken van de tegenpartij ontvangen. Zijn het stukken die wij nog niet in ons bezit hebben ? Neen de stukken die de tegenpartij ons gestuurd heeft zijn stukken die wij reeds in ons bezit hebben Waarom is het dan nodig dat wij uitstel vragen ? De tegenpartij heeft ook haar rechten Uiteraard maar u/wij vraagt uitstel, niet de tegenpartij.
Einde discussie.