Aangetekende brief

lieselot.verschueren
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangetekende brief

#1 , 25 jan 2023 17:26

Hey iedereen!
Juridisch vraagje: in september stuurde de Vlaamse zorgkas een herinnering tot betaling via aangetekende brief, die ik helaas nooit ontvangen heb. Een paar weken geleden kreeg ik een aangetekende brief waarin staat dat ik een boete van +250euro moet betalen omdat ik niet gereageerd heb op de herinnering (die ik niet ontvangen heb). Wanneer ik dit bij hen aankaart, zeggen ze mij dat het VERSTUREN van de aangetekende brief genoeg is, het maakt voor hen niet uit of ik die daadwerkelijk ontvangen heb of niet. Ik vraag mij af of dit legaal is en of ik hiermee verdere gerechtelijk stappen kan ondernemen, alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 jan 2023 17:38

Belgische wetgever heeft bepaald dat een verstuurde aangetekende brief, ook aankomt.
En zelfs wanneer die aankomt.

Wetgever houdt echter geen enkele rekening met de ondermaatse werking van Bpost
(waar de Belgische staat, oh toeval, de grootste aandeelhouder van is)


Bewijzen dat iets niet gebeurd is, is nagenoeg onmogelijk, dus juridisch staat u nergens tot de wetgeving aangepast wordt aan de realiteit.
Als dat ooit gebeurt ....

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2023 22:38

Ik raad u aan om BPOST te contacteren gezien een aangetekende zending geregistreerd wordt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5364

#4 , 26 jan 2023 19:56

250€ “boete” lijkt mij ipropotioneel. Betaal vandaag de overeengekomn hoofdsom (verhoogd met contractuele intresten) en dan is het aan hen om te procederen als ze meer willen.

Als je de factuur protesteert wel een gemotiveerde aangetekende ingbrekestelling met kopie per gewone brief sturen en m de kans geven om gebreken te herstellen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jan 2023 22:55

Ik raad je aan om de volgende uiteenzetting te lezen:
https://www.vlaamsesocialebescherming.b ... e%20volgen.
Als ik het goed begrijp, ben je niet aan je proefstuk toe.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 04 feb 2023 15:44

Als een kennisgeving per aangetekend schrijven moet gebeuren, dient de verzender enkel het bewijs te leveren dat hij dit schrijven aan de post heeft overhandigd (Cassatie 25/09/2014). Het bewijs van ontvangst moet dus niet worden voorgelegd.

Terug naar “Andere”