Opvang huisdier - geen betaling van dierenarts kosten

Kristinadesmedt96
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opvang huisdier - geen betaling van dierenarts kosten

#1 , 20 nov 2021 00:14

Wij vangen een poes op voor iemand- eerst was het 2 weken maar is intussen al 2 maand - ze is de poes intussen al 1 x komen halen poes is terug gekomen met vlooien, ik heb op toestemming van haar naar de dierenarts gegaan en zij zou mij betalen - al 2 x gezegt dat ze betaald heeft duurt al 2 weken nu. Ik stuur haar maar krijg geen reactie terwijl ze het wel ziet of actief is. Kat is niet inorde geen chip of niks. Kan ik nu zeggen dat ze de kat niet mag komen halen vooor ik de betaling heb of de poes chippen op mijn naam? Want voor 2 welen oke maar nu al 2 maand geen kattenbak of katten etzn niks is hier achter gelaten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 20 nov 2021 01:02

Typisch, de wet verplicht haar de kat te laten chippen en steriliseren/castreren dacht ik. Hoe oud is de kat naar uw schatting ? Ik vrees dat u hier met dat dier opgeschept zit. Laat het chippen op uw naam en steriliseren. Die kat hoort in het geheel niet bij die mensen. Vroeg of laat word die ook gewoon op straat gezet, als er kosten aan zijn denk ik. De manier waarop ze nog weinig in hun dier geinteresseerd blijken te zijn laat dat in elk geval sterk vermoeden. U dient hier in feite in het belang van het dier te handelen.

Heb onlangs ook een kat van ong. 7 maanden gevonden die gewoon in het midden van de rijweg lag te rusten. Waarschijnlijk nog maar net buiten gezet. Uit veiligheid heb ik de kat naar de dierenarts gebracht en laten castreren en chippen op mijn kosten. Als ooit de eigenaar gevonden word kan hij volgens mij in het geheel geen aanspraak meer maken op het dier.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard


Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 20 nov 2021 11:28

Gezien de kat niet gechipt is (mét paspoort met eigenaarsvermelding) is de kat van diegene die haar in het bezit heeft. Als u ze laat chippen mét paspoort op uw naam is ze "zwartopwit" van u. Ik zou de poes eerlijk gezegd ook niet meer aan deze mensen toevertrouwen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2021 12:22

Aan TS : zou de poes niet meer teruggeven aan de eigenaar; gezien deze niet wettelijk in orde is en absoluut geen dierenliefhebber is.
Doe zoals Eylis zegt.
De wetgever heeft wel wetten uitgevaardigd, zonder echter enige controle erop. En die verplichting tot castratie, registratie en sterilisatie koste veel geld = nog meer dumpingen en
zwerfpoezen. Makkelijkste oplossing wordt niet opgelegd ( onder druk van de belangengroepen ) : sterilisatie/castratie en chip bij verkoop door de dierenwinkels en kwekers.
Dan is een groot gedeelte van het probleem van de baan. Maar dan zijn de diertjes ook een stuk duurder ( gezien langere voeding en onderhoud voor de verkopers, en de medische kosten voor behandeling ). Maar schakelt al zeker een gedeelte van impulsaankopen uit.
Natuurlijk zullen ook de verkoopcijfers dalen en daarom die tegenkantingen van die bepaalde groepen.

Zou zeker de poes niet meer terug bezorgen aan de eigenaars en indien u een echter dierenliefhebber bent, zal deze bij u een beter leventje ( waarop ze recht heeft ) krijgen.
En indien de eigenaar en toch zou in slagen om de poes terug te nemen : dan moet hij opdraaien voor alle door u gemaakte kosten, inclusief verzorging. Maar een effectief bewijs dat de poes van hem/haar is; hebben zij niet.

Dus voor het welzijn van de poes : houden en verzorgen bij u. SUCCES.

Terug naar “Andere”