Erosie beek - invallen kanten

Gillepils
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Erosie beek - invallen kanten

#1 , 01 mar 2021 18:53

Beste,

hopelijk staat mijn berichtje hier juist.

Mijn tuin grenst aan een beek, waar de gemeente voor verantwoordelijk is. Telkens het water hoog staat, spoelt er hier een stuk grond weg, waardoor mijn tuin kleiner wordt. Over de jaren is zo al heel de afsluitingsdraad omgevallen, omdat de grond waar de paaltjes staan weggespoeld is.

Heeft de gemeente de plicht om die erosie tegen te gaan en kan zij aansprakelijk gesteld worden om deze erosie niet te voorkomen? De beek wordt immers niet onderhouden.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 mar 2021 19:19

Alleen als het gaat om ‘publieke grachten’, neemt de gemeente of de polder of watering, het beheer ervan op zich.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gillepils
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mar 2021 19:21

Volgens de kaarten op geopunt Vlaanderen is de gemeente verantwoordelijk voor dit stuk van de beek.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 mar 2021 19:38

Als dat zo is de gemeente daarover aanspreken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gillepils
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mar 2021 19:45

Ik heb de gemeente daar al 2 jaar geleden over aangesproken, ze zijn ook al meerdere keren ter plaatse komen kijken, maar er wordt geen actie ondernomen, ondanks dat ik ze geregeld blijf contacteren.

Terug naar “Andere”