Moeder dreigt me buiten te gooien.

Matti89
Topic Starter

Moeder dreigt me buiten te gooien.

#1 , 09 jul 2009 19:42

Hoi allemaal,
de situatie zit zo.
ik ben 20 jaar en schoolgaand zit nu aan mijn tweede jaar hogeschool.
Nu wil mijn moeder mij weer! buiten gooien(vorige zomer was het vanhetzelfde maar nadat de buurvrouw gebeld had dat men moederen daar al wenend was geweest ben ik weergekomen.) Nou denk ik dat ze dit niet zomaar kan en deze keer laat ik het niet zomaar gebeuren, dus zou ik graag weten wat mijn opties zijn wat mag en niet mag en wat ik er aan kan doen.
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 10 jul 2009 00:29

Je bent 20 jaar. Je moeder mag je dus wel degelijk weigeren onder haar dak te wonen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2009 10:23

juist en niet juist.
1 - u woont daar - Niemand kan uit zijn woning worden verwijderd dan met een beslissing van een rechter.
Dus als moeder u daar weg wil zal ze naar de vrederechter moeten stappen

2 - er is een onderhoudsverplichting tussen ouders en kinderen.
Deze wil zeggen dat ouders zolang de kinderen studeren moeten instaan voor opleiding en onderhoud.
==> dus als moeder u buitengooid zal ze uw nieuwe woning - studies en eten moeten (meebetalen).

Gezien u meederjarig bent kan u op uw eigen gaan wonen en zal uw moeder als u geen inkomen hebt verplicht worden door de vrederechter in uw onderhoud te voorzien.

Er is redelijk wat rechtspraak met vonnnissen in die richting (totaal vertroebelde relatie).

Reclame

dieke

#4 , 11 jul 2009 19:59

Je bent 20 jaar. Je moeder mag je dus wel degelijk weigeren onder haar dak te wonen.
Dit blijft dus gewoon juist. Je moeder dwingen om je via rechtswege te laten uit de woning zetten, lijkt me echt niet aan te raden. Daar haal je jezelf en je moeder alleen maar extra leed mee op je nek.

Als je moeder je niet meer onder je dak wil, neem je persoonlijke bezittingen mee, ga een paar nachten bij een vriend,... logeren en raadpleeg ondertussen het OCMW dat u zal verderhelpen, o.a. inderdaad met het vragen van onderhoudsgeld aan uw moeder.

Franciscus

#5 , 13 jul 2009 09:40

En hoe gaat je die onderhoudsverplichting hard maken.. juist met naar de vrederechter te stappen.

Ik geef de elementen maar aan - wat de persoon er mee doet is haar zaak.

dieke

#6 , 18 jul 2009 23:13

En hoe gaat je die onderhoudsverplichting hard maken.. juist met naar de vrederechter te stappen.

Ik geef de elementen maar aan - wat de persoon er mee doet is haar zaak.
U schrijft: 'Als uw moeder u daar weg wil, zal ze naar de vrederechter MOETEN stappen.'

Dat is dus onwaar. TS kan evengoed op aangeven van moeder vertrekken uit dat huis, zonder dat er daarvoor reeds tussenkomst van een vrederechter nodig is.

Franciscus

#7 , 22 jul 2009 09:59

Ik heb geschreven ...verwijderd worden.. .dat houdt in dat men niet akkoord gaat om daar weg te gaan.
Uiteraard als men zelf weggaat is er geen probleem ... maar dan geeft men juridisch wel enkele troeven uit handen.

.. en moeder mag dat weigeren en ze mag dat zelfs niet goed vinden ...
maar het zijn 2 volwaardige partijen moeder en dochter en bij geen akkoord is het de vrederechter die een beslissing zal nemen.

Het is niet omdat men eigenaar is dat men meer rechten heeft bij bewoning.
Een vrederechter zal al de elementen in rekening brengen.

dieke

#8 , 22 jul 2009 10:47

Uiteraard als men zelf weggaat is er geen probleem ... maar dan geeft men juridisch wel enkele troeven uit handen.
Verklaar u nader? Als mama bij aanvraag om onderhoudsplicht, ineens voor een rechter zou gaan beweren dat zoon/dochter helemaal niet thuis weg moest, dat zoon/dochter daar zelf voor gekozen heeft, prima toch? Dan kan zoon/dochter toch gewoon terug thuis gaan wonen, zoals zoon/dochter al van in het begin wou?

Franciscus

#9 , 22 jul 2009 11:25

Laat moeder maar de nodige stappen zetten - doe zelf niets ...
U woont daar u mag daar wonen en uw ouders zijn nu ook onderhoudsplichtig voor uw studies.

Terug naar “Andere”