Nieuwbouw buren

IngeDG
Topic Starter
Berichten: 12

Nieuwbouw buren

#1 , 16 feb 2018 16:16

De buren gaan een nieuwbouw optrekken tussen hun bestaand huis en mijn huis. Ze hebben eind vorig jaar te kennen gegeven de wachtmuur niet over te nemen. Kan ik hiervan een bevestiging op papier vragen? Dit ter bescherming van mezelf indien ze toch de muur gebruiken of in geval van schade. Alvast bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 feb 2018 16:36

Schade zal je pas achteraf vaststellen. Indien je hiervoor bang bent, laat dan een plaatsbeschrijving opmaken van de muren die aan de werf zullen palen. PB is natuurlijk te betalen door de buren.
Verder hou je de werken in het oog, en als je vaststelt dat er ook maar enig bouwdeel van de buur wordt verankerd in uw muur of er in steunt maak je foto's. Dan moeten ze de muur overnemen.

Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#3 , 16 feb 2018 17:31

Je kan zeker vragen om dat op papier te bevestigen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 16 feb 2018 17:49

Hoe is uw wachtmuur gebouwd? Te paard als 2 muurbladen (een murblad op zijn grond en een muurblad op uw grond) met daartussen isolatie of volledig op het uwe als een enkel blad op bv 2 cm van de perceelsgrens of nog op een andere wijze?

Zoals geschreven mag hij dan ook op geen enkele wijze gebruik maken van uw muur en moet eigenlijk zijn muur zodanig geboiwd zijn dat bij afbraak van uw huis zijn muur nog voldoet zonder bv isolatie boven uw grond aan te brengen. Hij zal dus een dubbel blad moeten bouwen (tenzij jij nu een enkel blad hebt.

Regels en uitvoering van gemeenmakingen zijn complex en onderhevig aan verschillende interpretaties. Het is dus al belangrijk op te weten hoe uw muur gebouwd is.

IngeDG
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 09 mar 2018 08:53

@Mava105
Ik heb van de buren vorig jaar een PB moeten opmaken op mijn eigen kosten. Ze hebben mijn aangetekende PB's ook niet afgehaald waardoor BPost ze op hun beurt verloren hebben. Gelukkig heb ik nog een duplicaat voor mezelf kunnen opvragen bij de landmeter.

@Sirkii
Jammer genoeg geen verstand van het type wachtmuur. De wachtmuur springt verder in, dus is niet gelijk met mijn gevel. Ik weet dus ook niet of de wachtmuur op mijn grond staat of niet. Ik heb een foto maar kan dit hier niet opladen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 09 mar 2018 09:19

@Mava105
Ik heb van de buren vorig jaar een PB moeten opmaken op mijn eigen kosten. Ze hebben mijn aangetekende PB's ook niet afgehaald waardoor BPost ze op hun beurt verloren hebben. Gelukkig heb ik nog een duplicaat voor mezelf kunnen opvragen bij de landmeter.
Kosten PB is normaal voor de uitvoerder van de werken, dus uw buurman.
Je hebt toch nog altijd het bewijs dat de PB aangetekend aan hen werd toegezonden, nl. het briefje dat je ontving van bpost bij afgifte van de brief.

Terug naar “Andere”