verwondingen op school

mimmie24
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verwondingen op school

#1 , 30 mar 2016 16:08

Mijn dochter kwam thuis met een blauwe oog. Gezwollen en pijnlijk.
Ze is maar 3 en half jaar. De school kon geen uitleg geven wie het gedaan heeft. Mijn dochter zegt dat groter meisje haar pijn gedaan heeft. Geslagen. Kan ik een klacht indienen tegen de school? Of tegen de papa? Wij zijn gescheiden en hij ging haar afhalen. Hij vertelde me dat hij geen uitleg kreeg van school. Is er iets dat ik kan doen?

:?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12943

#2 , 30 mar 2016 16:17

Sorry, maar kinderen van 3 jaar die spelen, dan kan er al iets verkeerd gaan. Soms ziet de toezichthouder het toevallig, soms niet. Tenzij u voor een privé-leerkracht gaat betalen, kan men niet alles zien. En wat de vader hier misdaan heeft, ontgaat mij helemaal.

Enfin, het staat u vrij klacht in te dienen tegen wie u wil. Maar tenzij uw dochter onherstelbare schade heeft geleden of dit herhaaldelijk gebeurt, zou ik dit echt zo laten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 30 mar 2016 16:31

er zijn 2 vergoedingen in theorie mogelijk:
- vergoeding ivm het letsel: medische kosten, invaliditeit, schade aan prothesen zoals bril (géén andere materiele schade)
- schade door aansprakelijkheid: materiele schade. Dit bij fouten door een ander kind of door gebrek aan toezicht van een leerkracht.

als u dus medische kosten hebt, kunnen deze vergoed worden.
aansprakelijkheid, daarvoor dient er een fout te zijn. Een kind valt echter regelmatig en kan in een hevig spel soms eens tegen een ander kind duwen. Dat is nog niet noodzakelijk een fout (u weet zelfs niet welk kind dit zou gedaan hebben, laat staan dat u dit kan bewijzen). Een duw die een leerkracht niet ziet, is ook niet noodzakelijk een gebrek aan toezicht.

De papa kan natuurlijk geen enkele fout verweten worden als dit effectief op school gebeurd is. Dat zou nogal verregaand zijn om zoiets in te voeren.

Tot zover het juridische. Menselijk zou ik je aanraden om dit gewoon te worden. Kinderen vallen, duwen, ... , dat gebeurt nu eenmaal. Zolang het niet té vaak gebeurt, moet je je daarover geen zorgen maken (tenzij het een héél harde bots zou zijn, maar dan is het je dokter die je moet raadplegen). Nu moet je vooral je tijd investeren in het knuffelen en verzorgen van je kind (maar ook niet té, hé :))

Reclame

Terug naar “Andere”