Voor de deze alleszins niet. Die reflectoren en die lampen moeten gewoon op die fiets hangen, of het nu 16u45 is, of 11u00, of 3u 's nachts.
-Boete voor geen licht en reflectoren op de fiets, het was 16:45 en nog niet aan het schemeren.
We hebben niks ter plaatse meegekregen en zouden binnen x-aantal weken de papierwinkel toegestuurd krijgen.
Heeft het zin hier tegen in te gaan?
dat laatste verhindert nog niet dat u de wagen bestuurt. U zit namelijk op de plaats waar je verondersteld wordt te versturen.Nou, op het moment dat ik met de gsm bezig was, trapte ik niet uiteraard.
Als ik in de wagen zit geef ik ook geen gas bij terwijl ik een smsje lees.
Overdag (bij goede zichtbaarheid) is het niet verplicht om fietsverlichting te hebben (art 82.1.1).Die reflectoren en die lampen moeten gewoon op die fiets hangen, of het nu 16u45 is, of 11u00, of 3u 's nachts.
Dan moet er wel een zitplaats voorzien zijn. (art.44.4)Moest je nu in een bak van een bakfiets gezeten hebben...
Dit mocht men dan wel eens duidelijk(er) maken in het verkeersreglement ...Cass. 23 oktober 1973 (Assurantie van de Belgische Boerenbond N.V. / Stockmans)
Brussel (4e k.) 28 juni 1999
Corr. Gent (18e k.) 3 januari 2012
3 arresten die duidelijk maken dat een bestuurder iemand is die het rijtuig in beweging brengt, niet noodzakelijk deze van richting doet veranderen.
Geen andersluidende vonnissen te vinden (ik dacht eigenlijk eerst dat besturen ook effectief het stuur (of iets dergelijks) in handen hebben betekende).
Als de banden een retro-reflecterende strook bevatten, hoeven de spaken geen reflectoren te hebben (art 82.1.1.4).Wat betreft de reflectoren, eentje onder het zadel en eentje achterop. Fietslampje zit voorop de fiets, maar brandde destijds niet. Het ging de agent erom dat er geen reflectoren op de wielen zaten, heb er vandaag eens op gelet en ik zie deze enkel bij kinderfietsjes.