Hi,
omdat ik gisteren een klacht sms kreeg, dat een nieuwe computer na slechts 5 dagen vol zat met spyware, vroeg ik me het volgende af.
Bij veel van die zogenaamde gratis software, wordt veel randsoftware geïnstalleerd, die allesbehalve koosjer zijn, maar eigenlijk niks kan aan doen, omdat je "ik ga akkoord" heb geklikt.
Ik heb me laten vertellen (wijsmaken?), dat het klikken op "ik ga akkoord", het eigenlijk hetzelfde is als een contract aangaan met die firma.
Strikt gezien, mag een minderjarige, geen contracten afsluiten.
Maar hoe zit het dan strikt juridisch, mag een minderjarige dan eigenlijk software installeren?
Hoe zit dit met buitenlandse software, met apps die aangeboden worden op smartphone's en tablets?
Je kan nu die vraag hier echt belachelijk gaan vinden, en zeggen, waar maak jij je druk over, iedere minderjarige doet dit.
Veronderstel, dat wegens het installeren van soft door een minderjarige, een misdrijf is gemaakt, wie is dan eigenlijk verantwoordelijk? Ik zou zeggen, de abonneehouder van dit ip, maar je kan toch niet 100% bij je kind(eren) of tiener(s) gaan zitten, welke software ze installeren, en beperkte rechten, is voor een doorsnee jongere, een lachertje, als je weet dat deze soms al servers gaan hacken.
Wie durft hier een uitleg over doen? T'is voor mij puur informatief, en mocht er problemen zijn, toch een jurist of zo gaan aanspreken.