Dak achterbouw lekt. Erboven heeft buur terrasje: wie wat?

trader
Topic Starter

Dak achterbouw lekt. Erboven heeft buur terrasje: wie wat?

#1 , 10 dec 2014 12:57

Hallo,

In de hoek boven aan mijn achterbouw is er een lek. Enkele dakwerk bedrijven zeggen dat het moet komen van ofwel de stadsafloop van het terras die mijn bovenbuur heeft of het lekken tussen de tegels van het terras zelf.
Mijn brandverzekering dekt zoals normaal de gevolgschade. De oorzaak dien ik zelf op te lossen/betalen. De oorzaak zou nu echter bij de buur liggen. Zal de verzekering dan automatisch de verzekering van de buur aanspreken? Word ik veronderstelt iets te doen? Moet ik die oorzaak verhalen op de buur of doet mijn verzekering dat?

Alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2014 16:34

Mag dat terras daar zijn? Dus staat in akte dat bovenbuur op ee gemeen dak een terras heeft gelegd?
Is sat terras volgens de regels van de kunst gelegd of hebben de tegels de roofing doorboord?
Is er een VME?

trader
Topic Starter

#3 , 11 dec 2014 16:15

Goeie vraag. Ik denk dat dat terras niet in de akte genoteerd staat. Het is er wel al zeker 20 jaar.
Geen VME. Een gebouw met 2 appartementen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 dec 2014 16:55

Dan nog moet er in de basisakte staan of er op dat dak een terras mag zijn / bouwvergunning eens nakijken - gemeente heeft vermoedelijk ook een plan

Sirkii

#5 , 13 dec 2014 08:52

Een plat dak van 20 jaar oud is normaliter hoedanook aan vervanging toe en da s een gemeenschappelijke kost. Als dat terras er mocht zijn is het wegnemen/herplaatsen van de tegels ook gemeenschappelijk. Als dat terras er niet mocht zijn moet je zelf kiezen of de permanente verwijdering een burenruzie waard is. Probeer bv de afspraak te maken dat hij dan het verwijderen en herplaatsen betaalt.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 18 dec 2014 12:11

Dat een plat dak een gemeenschappelijk kost is, blijkt maar uit de basisakte.

Mocht tegenpartij niet vrijwillig betalen, kan u ongetwijfeld gebruik maken van de rechtsbijstand voor de gevolgschade en zelf meteen ook vragen de oorzaak aan te pakken. U zou dan bijvoorbeeld een stuk van het ereloon door de advocaat kunnen laten betalen en een stuk zelf betalen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Andere”