Trap Leuning openbare gebouwen

kpierloot
Topic Starter

Trap Leuning openbare gebouwen

#1 , 14 aug 2014 12:35

In een ondergrondse garage viel mijn dochter doorheen de leuning van 2de naar 1ste verdiep. De leuning was voorzien van 2 verschillende hoogtes (1 op 120cm en daaronder op 90cm hoogte) om aan vast te houden tot daar lijkt me dat dit in orde is maar verder is de leuning volledig open waardoor je er door kan vallen. Ook op de overhang is dit zo en is het hoogteverschil zeker 4 meter. Een kind van ongeveer 1 meter maakt dus weinig kans bij een valpartij op de trap.

Moet er ook wettelijk niet voorzien worden in beveiliging achter de leuning om er niet door te kunnen vallen?
De letsels die ons kind opliep door dit banaal struikelincidentje zijn echt onmenselijk om het niet te laten verplichten.

Mijn opzoekwerk stuit op dit document http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Echter is het te technisch en onduidelijk hoe groot de opening van de leuning nu mag zijn?

De bewuste trapleuning:
https://onedrive.live.com/redir?resid=7 ... hoto%2cjpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 14 aug 2014 13:29

Pagina 12:
De openingen tussen de horizontale elementen:
Onderkant borstwering - ondergrond (afgewerkte vloer of hoogste zone waar labiel evenwicht mogelijk is) ≤0.11 m
Tussenliggende afstand van alle horizontale elementen onder 0.45 m ≤0.05 m
Tussenliggende afstand van alle horizontale elementen boven 0.45 m ≤0.18 m
Dus met andere woorden: onderaan mag er maximum 11 cm tussen de borstwering en de grond. Tussen de horizontale elementen mag max. 18 cm ruimte zitten, en onder de 45cm hoogte zelfs maximum 5cm.

Zowel de oude norm (STS 54) als de nieuwe (NBN B 03-004) gebruiken deze waardes

Of de betreffende norm van toepassing is, lees je hier :
Toepassingsdomein
De norm NBN B 03–004 is van toepassing op alle nieuwe of te renoveren gebouwen met een definitief, openbaar of privaat karakter. Het kan hier zowel gaan om residentiële gebouwen, kantoorgebouwen en handelspanden als om gebouwen die bestemd zijn om een groot aantal personen te herbergen, zoals schoolgebouwen en sportzalen. De norm is echter niet van toepassing op tijdelijke beschermingselementen, noch op bijzondere bouwwerken zoals noodtrappen buiten het gebouw, borstweringen van kunstwerken, van industriële installaties, ...

Zodra de valhoogte groter is dan of gelijk is aan 1 m (of minder indien zo voorgeschreven in het bestek), moet er een borstwering voorzien worden, zodanig dat de personen die rondstappen of stilstaan in de nabijheid van een opening niet onverwachts in het ijle zouden vallen.
http://www.wtcb.be/homepage/index.cfm?c ... 32&art=492
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Terug naar “Andere”