Beste,
Komende week zitten we samen met de gemeente, aannemer van de straatwerken, en de coördinator van de school. Deze vraag is informatief om het gesprek voor te bereiden.
Momenteel wordt de straat opnieuw aangelegd waar ook de (enige) ingang is van de school: nutsvoorzieningen, nieuw wegdek, fietspad, voetpad. Momenteel ligt alles open.
Dit heeft als vreemd gevolg dat de voorbije weken werfverkeer zich manoeuvreert tussen de schoolgaande kinderen die door de openliggende straat moeten om op school te geraken. We zagen nogal gevaarlijke situaties zoals graafwerkers die precies op de spitsuren waar veel kinderen in en uit de school komen aan het werk waren voor de schoolpoort, kinderen die zich tussen de vrachtwagens moeten begeven die op en af rijden. We vroegen al om geen werfverkeer voor de schoolpoort te hebben tijdens de ochtendspits en avondspits, maar dat wordt blijkbaar niet gevolgd. Heel wat kinderen gaan zelfstandig te voet of met de fiets naar huis. Leerkrachten proberen de kinderen wel zo goed mogelijk te begeleiden tot aan de straat waar de werken eindigen, maar dat is geen maanden vol te houden. Die mensen kloppen ook al vele uurtjes meer dan nodig, en het probleem blijft uiteindelijk: kinderen met begeleider en werfverkeer gaan nog steeds door elkaar.
Ook de politie die deze week even kwam kijken, zag vreemd genoeg geen probleem in kleuters die tussen werkende kranen en putten moeten wandelen. Of in elk geval lieten ze weten dat ze tegen de aannemer niet veel te zeggen hadden.
De vraag is nu: welke zijn de verplichtingen voor een aannemer (in dienst van de gemeente) wanneer die de straat en voetpad open legt net voor een school, en welke verplichtingen heeft de school in dit geval, en waar kan ik verdere informatie vinden?
De vragen zijn:
- moet de school steeds toegankelijk zijn bij het openleggen van de weg(brandweer, ziekenwagen, leveranciers met wagen:aanbrengen drank, eten, schoolmateriaal, leerkrachten met materiaal voor schoolfeest, communiefeest, ...)
- dient de aannemer in te staan voor de kosten van de toegankelijkheid of de school?
- is het zomaar toegestaan om voetgangers (in dit geval schoolgaande kinderen) en werfverkeer door elkaar te laten lopen, of dienen deze verkeersstromen gescheiden te worden?
- indien deze verkeersstromen gescheiden moeten worden, wat zijn de voorwaarden waaraan dergelijk scheiden moet voldoen? (bv. soort afsluiting, hoe breed, ...)
- voor zover ik weet zijn er ook veiligheidsnormen voor graafmachines en ander materiaal. Het feit dat hier kinderen zomaar langs en tussen de machines moeten/kunnen lopen lijkt mij niet echt stroken met veiligheidsnormen. Waar kan ik hierover meer informatie vinden.
- welke verplichtingen heeft de school in deze situatie?
Vriendelijk dank voor de info!