Probleem met koop van particulier

Jasper C.
Topic Starter

Probleem met koop van particulier

#1 , 28 feb 2014 17:50

Geachte mensen van juridischforum

Ik heb een aankoop gedaan op het een internetforum waar ik al 4 jaar probleemloos dingen aankoop en verkoop. Echter is er bij mijn laatste aankoop iets misgelopen. Het object betreft een PS3-spel ter waarde van 20 euro. Ik ben met de verkoper overeen gekomen dat hij het spel ging opsturen nadat ik hem het bedrag + 3 euro verzendkosten had betaald, deze zou vervolgens verstuurd geweest zijn in een gewone bubbelenvelop via bpost. Er zijn verder geen afspraken gemaakt wie het risico zou dragen moest het foutlopen. Nu is er al enige tijd verstreken en mijn zending is nog steeds niet toegekomen.

Na wat opzoekingen ben ik op Art. 1136 BW gekomen: "In de verbintenis om iets te geven is begrepen de verbintenis om de zaak te leveren en, tot aan de levering, voor haar behoud te zorgen, op straffe van schadevergoeding jegens de schuldeiser." Echter weet ik niet of dit artikel ook van toepassing is voor een koop tussen twee particulieren en of er eventueel een clausule van overmacht zou meespelen in dit geval.

Nu is het wel dat de verkoper sinds zondag 23 februari niets meer heeft laten horen na zijn vraag of het spel goed was aangekomen. Ik heb inmiddels bpost ook gecontacteerd met de vraag of zij iets kunnen doen. Moest deze nu verloren gegaan zijn dankzij geklungel van bpost, heb ik als koper het recht om het volledige bedrag terug te eisen van de verkoper? Heeft de verkoper nog verdere verplichtingen?

Alvast bedankt voor de uitleg

Jasper C.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2014 19:53

Een klacht bij bpost moet door de VERKOPER gebeuren, en kan dus niet door de koper.

Jasper C.
Topic Starter

#3 , 09 mar 2014 18:00

Nu zijn we 2 weken verder en nog steeds niets van de verkoper gehoord. Ik zou graag klacht indienen, echter heb ik alleen een 'nickname' en een rekeningnummer. Waar kan ik het beste klacht indienen (ecops, aanbieden op politiekantoor zelf?) en is een rekeningnummer voldoende?

Alvast bedankt.

Reclame

mava105

#4 , 09 mar 2014 19:56

Je kan klacht indienen bij het internetforum. Zeker bij eBay is dit mogelijk. Als er verschillende klachten zijn over zelfde verkoper wordt die geschrapt. Als je betaald hebt via PayPal kan je in bepaalde gevallen ook je geld terugkrijgen.

WP002

#5 , 17 mar 2014 22:46

Ik ben ook al dingen kwijtgeraakt, zowel als koper als als verkoper, Bpost wast de handen in onschuld.
1) Reken niet op een vergoeding van Bpost. Het zal nog eerder goud regenen...
2) Art. 1136 BW geldt volgens mij niet bij de verkoop tussen 2 particulieren.
3) De keren dat het is misgelopen heb ik telkens als voorstel gedaan om de stok in twee te doen. Lijkt me redelijk.
4) Gebruik een andere koerier (vb. Kiala)

Franciscus

#6 , 17 mar 2014 22:58

Verkoper had de zending kunnen 'verzekeren' bij Bpost.

Turaki

#7 , 18 mar 2014 09:47

2) Art. 1136 BW geldt volgens mij niet bij de verkoop tussen 2 particulieren.
Waarom niet? Dit staat gewoon in het BW, en niet in een wet die betrekking heeft op bepaalde categorieën van contracten (zoals bv wet bescherming consument).

Artikel 1136 is perfect van toepassing, en het is aan de verkoper om te zorgen dat het gekochte bij de koper komt. TS moet dus gewoon aan de verkoper melden dat de zending niet is toegekomen (bewijslast van toekomen zending ligt bij verkoper cfr artikel 1136), en vragen om hiervoor te zorgen, of als dit niet mogelijk is, het aankoopbedrag terug te geven.
Doet de verkoper moeilijk, dan kan TS dit juridisch trachten terug te eisen, en de gemaakte kosten hiervoor (financiële schade) ook terugvorderen.

Jasper C.
Topic Starter

#8 , 21 mar 2014 18:32

Nu zijn we een maand verder sinds de verkoper nog iets heeft laten horen. Inmiddels ook al een negatieve iTrader uitgedeeld (soort verkoper-rating systeem) en de Buy&Sell moderators van het forum hebben de verkoper ook al een 'herinnering' gestuurd, echter heeft het allemaal niet veel uitgehaald.

Redelijke termijn lijkt me inmiddels lang overschreden, als laatste stop een klacht indienen bij de politie (ecops) zeker?

Franciscus

#9 , 21 mar 2014 23:35

Voorlopig is dit een verkoop- koop dus een contractuele verbintenis/overeenkomst dus burgerlijk recht en dan is politie NIET bevoegd.

Jasper C.
Topic Starter

#10 , 22 mar 2014 13:57

Als de verkoper een maand niets meer laat horen (vorige communicatie ivm betalingen ect. ging wel allemaal vlot), valt dat dan niet onder de noemer 'oplichting'?

Franciscus

#11 , 22 mar 2014 14:02

Enkel niet nakomen van een contractuele verbintenis en dat is bij mijn weten nog steeds burgerlijk recht dus burgerlijke rechtbank.

Jasper C.
Topic Starter

#12 , 22 mar 2014 14:26

Bedankt voor de informatie :)

Terug naar “Andere”