Geachte mensen van juridischforum
Ik heb een aankoop gedaan op het een internetforum waar ik al 4 jaar probleemloos dingen aankoop en verkoop. Echter is er bij mijn laatste aankoop iets misgelopen. Het object betreft een PS3-spel ter waarde van 20 euro. Ik ben met de verkoper overeen gekomen dat hij het spel ging opsturen nadat ik hem het bedrag + 3 euro verzendkosten had betaald, deze zou vervolgens verstuurd geweest zijn in een gewone bubbelenvelop via bpost. Er zijn verder geen afspraken gemaakt wie het risico zou dragen moest het foutlopen. Nu is er al enige tijd verstreken en mijn zending is nog steeds niet toegekomen.
Na wat opzoekingen ben ik op Art. 1136 BW gekomen: "In de verbintenis om iets te geven is begrepen de verbintenis om de zaak te leveren en, tot aan de levering, voor haar behoud te zorgen, op straffe van schadevergoeding jegens de schuldeiser." Echter weet ik niet of dit artikel ook van toepassing is voor een koop tussen twee particulieren en of er eventueel een clausule van overmacht zou meespelen in dit geval.
Nu is het wel dat de verkoper sinds zondag 23 februari niets meer heeft laten horen na zijn vraag of het spel goed was aangekomen. Ik heb inmiddels bpost ook gecontacteerd met de vraag of zij iets kunnen doen. Moest deze nu verloren gegaan zijn dankzij geklungel van bpost, heb ik als koper het recht om het volledige bedrag terug te eisen van de verkoper? Heeft de verkoper nog verdere verplichtingen?
Alvast bedankt voor de uitleg
Jasper C.