Straatwerken

Forumbezoeker
Topic Starter

Straatwerken

#1 , 11 mar 2014 23:27

Ik hoop dat iemand kan helpen want we zitten aardig in de penarie na straatwerken.

Ons huis staat op de rooilijn. De watermaatschappij wou de riolering vernieuwen en de gemeente besloot daarop de straat eveneens een opfrisbeurt te geven. Daartoe werd een bedrijf ingeschakeld (met naam en faam overigens, dus had huidig gepruts niet verwacht). Omdat we op de rooilijn staan, hebben ze bij de aanleg van het voetpad totaan de gevel en onze fundering gegraven en geboord. Daarbij werd de bescherminglaag van onze muur weggegraven. Deze was immers volledig gebetonneerd en behandeld (is momenteel zelfs nog te zien omdat het nieuwe voetpad langs één kant niet zo hoog komt als het oude. Langs de andere kant komt het hoger en besloten ze dan maar tot overmaat van de ramp het verluchtingsgat van onze kelder half te dichten door het trottoir hoger te laten komen). Zonder deze beschermingslaag te herstellen en dus tegen de oude steen (is huis van 1900, dus oude steen en voegsel is al niet wat dit vandaag is) opgevuld met steenpuin, daarboven laagje gravé en dan van die nieuwe stenen voor voetpaden die tegenwoordig blijkbaar niet meer gevoegd worden.

De gevolgen laten zich raden: waar we vroeger nooit last hadden van vocht in de kelder, staat er nu constant enkele centimeters water. Geen opstijgend vocht, maar het komt gewoon langs de muur aan de straat naar binnen. Er groeien zelfs gewoon paddenstoelen in mijn kelder ondertussen. We hebben al bij de wegenwerker aangeklopt. Die beweert niet aansprakelijk te zijn 'want hij is niet op ons terrein geweest'. De werfleider durfde eerst nog te beweren dat ze niet aan het huis geweest zijn, maar daar bestaan gelukkig foto's van. Dat leverde dus niks op. Bij de gemeente geweest, maar ook daar geven ze niet thuis want ze hebben de grond aan de watermaatschappij verkocht. Dan met de watermaatschappij contact opgenomen, die hebben expert aangesteld. De man kwam kijken en zei (maar schreef ons niks op papier) dat de schade inderdaad overduidelijk een gevolg is van de werken. We zouden meer vernemen. Ondertussen opnieuw gebeld en het enige dat we nog mochten vernemen is dat dit inderdaad zaken zijn die soms gebeuren en dat we maar een dompelpomp moeten kopen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit de gewone gang van zaken is. Mijn huis is ernstig beschadigd. Er zit nu constant vocht in de muur en ik vrees dat dit enkel omhoog zal trekken en de rest van de woning gaat aantasten. Bovendien lijken constant natte muren me evenmin een goede zaak. Alles wat in de kelder stond is aangetast/kapot door vocht (niet dat ik dat nu het ergste vind, maar toch). Bovendien staat er een recente zware gasketel die de centrale verwarming en warm water regelt in het hele huis. Ik hou mijn hart vast wanneer deze beschadigd raakt want dan loopt de schade nog veel hoger op. En hoewel ik wel hou van natuur, vind ik het niet prettig zwammen, en evenmin een vijvertje, in mijn kelder te hebben. Het heeft trouwens nog niet hard geregend, maar dit gaat enkel erger zijn bij stortbuien.

Graag had ik geweten hoe ik beweging in de zaken krijg. Het lijkt me niet moeilijk vast te stellen dat de schade door de werken komt. Zoals ik al zei zie je gewoon dat de beschermlaag van de muur gehaald is en van paddenstoelen kan je ook wel vaststellen hoe lang die al een probleem vormen. Het spreekt echter voor zich dat ik niet van plan ben dit zo te laten. De schade is gewoon te immens (en ik blijf vrezen voor de ketel die alleen al een 10000 euro kost).

Graag hulp bij aanpak en ook advies voor een advocaat die hier in thuis is. Zelf krijgen we weinig beweging in de zaak, maar dit kan gewoon niet zo gelaten worden. We hebben normaal een vaste advocaat, maar die is niet thuis in deze materie en ik wil toch dat dit ernstig aangepakt wordt. De betrokkenen moeten niet leeg gezogen worden, maar de schade wel graag hersteld.

Voorafgaand aan de werken is overigens geen plaatsbeschrijving gemaakt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2014 10:43

Je zal via de rechtbank moeten gaan, en de bouwheer (de gemeente waarschijnlijk) moeten aanpakken. Aan hen dan de werkelijke daders (aannemer) aan te pakken.
Heb je al iemand AANGETEKEND in gebreke gesteld? Is zeker nodig alvorens naar de rechtbank te trekken.

Forumbezoeker
Topic Starter

#3 , 12 mar 2014 11:49

Plan ik ook nog te doen, maar laat dit liever door een advocaat opvolgen die bekend is met de wetgeving, voor ik iets verkeerd doe. Ook al omdat een brief getekend door advocaat zus of zo gewoon meer effect levert (helaas, maar toch een feit). Het liefst zou ik gewoon hebben dat ze de boel weer opengooien om alles te herstellen. De werken zijn nog niet volledig afgerond en dat zou hen het minst kosten, maar bovendien voor mij ook sneller zijn. Schade van wat in de kelder stond boeit me niet eens (behalve mocht die Buderus installatie nog defect raken natuurlijk). Vandaar ook de vraag: kent iemand een advocaat die vertrouwd is met zo'n zaken? Openbare werken lijken me nu niet tot ieders expertise te horen...

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 mar 2014 17:08

Via uw verzekering (brand) misschien????

Kali

#5 , 12 mar 2014 17:44

Kan uw huidige advocaat u niemand aanraden die bekend is met deze problematiek?

Welke regio?

Forumbezoeker
Topic Starter

#6 , 13 mar 2014 00:58

Verzekering is gecontacteerd, maar die spreekt al van opstijgend vocht dat niet in de verzekeringspolis opgenomen is. Dit is echter helemaal geen opstijgend vocht, het komt via de muur binnen. Ze sturen nog een expert, maar ik verwacht niet erg veel. Regio = Zottegem-Aalst.

Mijn eigen advocaat zou het het liefst zelf doen, maar deed nog nooit zoiets. Vind het iets te ernstig om als experiment te dienen. De man gaat normaal achter mijn onbetaalde facturen aan en doet dat ook goed, maar dat is toch wat anders...

Terug naar “Andere”