Aansprakelijkheid - begrenzing v/d hoogte v/h bedrag

wli
Topic Starter

Aansprakelijkheid - begrenzing v/d hoogte v/h bedrag

#1 , 18 sep 2013 21:01

In een onderaannemingsovereenkomst voor de levering van diensten die ik voornemens ben af te sluiten staat:
de Onderaannemer verbindt er zich toe t.o.v. de Opdrachtgever deze te vrijwaren voor alle fouten en nalatigheden en alsmede de daaruit voortvloeiende schade waarvoor de cliënt van de Opdrachtgever deze laatste zou aansprakelijk stellen
Onderaannemer ben ikzelf ; Opdrachtgever is mijn klant die mij op zijn beurt stationeert bij zijn klant (in casus bedrijf X).

Recentelijk begreep ik van een collega dat in het Burgerlijk Wetboek een artikel staat waarin wordt bepaald dat de omvang v/d schadeclaim niet groter kan zijn dan de waarde v/h contract. Volgens de betrokken collega zou het een artikel zijn i/d 1300- of 1400- reeks.

Kan iemand dit bevestigen en het betreffende artikel citeren? Of staat dit vermeld in een ander wetboek?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 20 sep 2013 08:23

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.Art.1383.Ieder is aansprakelijk niet alleen voor de schade welke hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).
Onverminderd voornoemde onrechtmatige daden kan u ook contractuele fouten maken die schade berokkenen.

Die schade kan in beide gevallen ‘de waarde v/h contract’ overtreffen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 20 sep 2013 16:23

Beste

Artikel 1791 B.W. stelt inderdaad "Ingeval de werkman alleen zijn arbeid of zijn diensten verstrekt en de zaak teniet gaat, is hij slechts voor zijn schuld aansprakelijk."
Artikel 1797 B.W. stelt "De aannemer is aansprakelijk voor de daad van de personen die hij bezigt."

Geen van beide artikels is echter van openbare orde, zodat daarvan in ene overeenkomst kan worden afgeweken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Andere”