deurwaardersexploot

Hsoftdigger
Topic Starter

deurwaardersexploot

#1 , 20 feb 2013 14:10

Vandaag schrok ik heel hard, er stond ineens, totaal onverwacht, een deurwaarder met een exploot ter mijner attentie, om voor te komen, volgende maand, aangaande een openstaand en onbetaald factuur van een garagehouder.

Ik wist deze meteen te vergewissen, van het feit, dat ik NOOIT een schrijven, aanmaning, laat staan aangetekende zending van deze garagehouder behoudens het factuur ooit heb mogen ontvangen.

Als werkloze valt dit heel zwaar, wetende dat ze ook de gerechtskosten op mij willen verhalen.

Wie kan mij hierin goede raad geven?

Wat doe ik best, die advocaat van de tegenpartij een voorstel doen tot minnelijke schikking?
Kan dit nog?
Komt het sowieso voor de rechtbank, of vervalt het als er een onderlinge schikking komt?

Ben totaal radeloos en niet op de hoogte van de wetgeving betreffende.

Alvast bedankt.

Erik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 feb 2013 15:32

ALS u enkel de factuur ontvangen hebt en verder nooit enige brief, herinnering of aanmaning en u niet betwist dat u de factuur moet betalen, gaat u best als volgt te werk:
- u betaalt onmiddellijk het hoofdbedrag van de factuur aan de tegenpartij
- u stuurt kopie van het betalingsbewijs aan de advocaat van de tegenpartij
- u gaat naar de zitting, geeft het betalingsbewijs aan de rechter, zegt hem dat u nooit van slechte wil geweest bent, nooit iets ontvangen hebt buiten de factuur, onmiddellijk na ontvangst van de dagvaarding de factuur betaald hebt en vraagt hem de tegenpartij te veroordelen tot de gerechtskosten.
U kan verwijzen naar:

Vred. Gent (2) 30 juni 2008 T.Vred. 2010, afl. 9-10, 430, noot STEENNOT, R.

Het feit dat zelfs geen aanmaning werd uitgestuurd en de verwerende partij onmiddellijk op kosten wordt gejaagd door een dagvaarding impliceert dat de kosten van dagvaarding en het rolrecht ten laste van de eisende partij kunnen worden gelegd.

Hsoftdigger
Topic Starter

#3 , 20 feb 2013 15:40

Beste,

Ik heb zelfs nooit het factuur ontvangen?
Maar wegens het feit dat ik al enkele jaren stempelende ben kan ik niet het volledige bedrag meteen betalen.
Zijn er binnen deze dan nog andere opties / mogelijkheden?

Reclame

Jef 007

#4 , 20 feb 2013 15:44

het zal wel aan mij liggen, maar ik kan niet opmaken uit uw uitleg of de garagehouder al dan niet werken uitgevoerd heeft voor u

Hsoftdigger
Topic Starter

#5 , 20 feb 2013 15:50

jawel, er waren wel degelijk werken uitgevoerd aan mijn wagen.

Jef 007

#6 , 20 feb 2013 15:55

dus snel doen wat Scorpioen voorstelt

Hsoftdigger
Topic Starter

#7 , 20 feb 2013 16:27

Nogmaals, kan dat niet in 1x betalen, hooguit in 3 schijven.
Wat nu?

k.b.

#8 , 20 feb 2013 16:36

Met alle respect ...
Er was misschien een alternatief geweest om na uitvoering van de werkzaamheden aan uw garagehouder te vragen of je in een aantal termijnen zijn factuur kon voldoen ...

Het is zoals hoger gemeld ... als je aan de (administratieve) meerkosten wil ontkomen zal je moeten vertrekken vanuit de goede intenties en onmiddelijk betalen ...

Hoelang geleden is de herstelling eigenlijk uitgevoerd ? ...

k.b.

k.b.

Hsoftdigger
Topic Starter

#9 , 20 feb 2013 18:30

Het dd van 16.03.2012.....

Op dat moment werkte ik, dus was het geen probleem geweest.
Ze konden geen factuur opstellen toen en zouden het opsturen per post.....
Echter ik heb nooit iets mogen ontvangen.

In welk opzicht kan of zal de vrederechter mij hiervoor dan bestraffen?
Ik zie mij geen enkele tenlastenlegging.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 feb 2013 18:47

U kan aan de vrederechter vragen om de schuld in maandelijkse schijven af te betalen. Zorg er dan wel voor dat u niets voorstelt wat u niet kan betalen. Doorgaans wordt een termijn van één jaar om de schuld af te betalen wel toegestaan. Maar iedere rechter doet hiermee wat hij wil en heeft zo zijn eigen rechtspraak.

Het jammere is dat u dan wel voor de gerechtskosten zal opdraaien.

Tot de gerechtskosten behoort ook de rechtsplegingsvergoeding. Die bestaat uit een basisbedrag (afhankelijk van de waarde van het geschil) dat door de rechter kan verminderd worden. Die vermindering moet u wel vragen. Vraag die omwille van het eenvoudig karakter van de zaak (de vordering wordt niet betwist, u vraagt enkel afbetalingen. Er werd al een wetswijziging gestemd om het minimumbedrag ook van toepassing te maken als men enkel verschijnt om afbetalingen te vragen, maar die is nog altijd niet in werking getreden, alhoewel de wet van 21/02/2010 is. U kan hiernaar verwijzen.)

Hsoftdigger
Topic Starter

#11 , 20 feb 2013 19:10

Dus kan ik zeker voor die gerechtskosten opdraaien?
Het gebeurt niet dat een rechter dat kwijtscheld?

freelance

#12 , 20 feb 2013 23:02

Dus kan ik zeker voor die gerechtskosten opdraaien?
Het gebeurt niet dat een rechter dat kwijtscheld?
ALS het u zou toegestaan worden , om af te betalen in schijven , dan is alle voordeel voor u , en niet voor de garagehouder die nog wat langer op zijn geld moet wachten. U kunt dus niet verwachten dat de rechter u nog meer zal toestaan , aangezien het afbetalen reeds een gunstmaatregel is .

Wat u wel kunt vragen , is om te verifiëren of de factuur wel degelijk opgemaakt is op UW naam EN op UW adres .
Mogelijks is daar een vergissing gebeurt , aangezien u schrijft niets ontvangen te hebben . ( en dus ook geen aanmaningen , die normaal wel verstuurd worden. )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”