iemand extra domcilie op uw adres

wittuh
Topic Starter

iemand extra domcilie op uw adres

#1 , 29 jan 2013 18:55

Hoi

vriend van mij woont bij zn moeder in.
Nu hij werk heeft, verliest de vrouw enkele sociale voordelen waarop zij recht heeft omdat hij nu een inkomen heeft en zijn domicilie bij zn moeder heeft.
In werkelijkheid blijft hij eigenlijk dagelijks bij zn vriendin. Deze woont ook nog bij haar moeder en gaat nog naar school. Hij kan zijn domicilie niet bij zijn vriendin zetten omdat de moeder een weduwe pensioen trekt en dan ook enkele sociale voordelen zou verliezen.
Nu vraagt hij mij of het niet mogelijk is om zn domicilie op mijn adres te zetten. Mijn vriendin en ik werken allebei, hebben geen sociale voordelen...

Kan dit zomaar aangepast worden? En natuurlijk zonder dat wij er enig nadeel aan hebben (rsz, belastingen, ...)

Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 29 jan 2013 19:17

Kan best middels referentieadres.
Met domicilie adres krijgt vriend alle mogelijke rechten op uw woning . ( inclusief vrije toegang ) .
Bovendien kunt u met alle mogelijke nadelen geconfronteerd worden ( vriend heeft schulden - gerechtsdeurwaarder komt beslag leggen ) .

Voorwaarden referentieadres :

- de personen die in een mobiele woning verblijven;

- de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- ofzakenreizen;

- de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin;

- de personeelsleden van de rijkswacht die de Krijgsmacht vergezellen of een andere opdracht uitvoeren in het buitenland;

- de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;

- de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;

- de daklozen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lightning

#3 , 29 jan 2013 22:26

Domiciliefraude is strafbaar.

@freelance: referentieadres? Op basis van welk criterium zou die persoon daar volgens U voor in aanmerking komen.

Reclame

freelance

#4 , 29 jan 2013 23:07

Domiciliefraude is strafbaar.

@freelance: referentieadres? Op basis van welk criterium zou die persoon daar volgens U voor in aanmerking komen.
Dakloos . Domicilie laten schrappen ( en niet bij vriendin wonen , of , al of niet samen in mobiele woning )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2013 11:31

Dakloos..... maar heeft werk.
Denk niet dat dat zal pakken.

j.demoor

#6 , 31 jan 2013 11:03

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen....Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Financiële voordelen/nadelen zijn geen element op basis waarvan deze vaststelling van het effectief verblijf gebeurt.

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#7 , 31 jan 2013 11:06

Ontvangt iemand met een weduwenpensioen ontvangt minder omdat er een extra persoon bij haar is ingeschreven?

svandamme

#8 , 08 feb 2013 12:31

Ontvangt iemand met een weduwenpensioen ontvangt minder omdat er een extra persoon bij haar is ingeschreven?

Wel als die iemand die extra is ingeschreven een treffelijk inkomen heeft..
Dan wordt die zogezegd de kostwinner en gezinshoofd, en wordt diegene met pensioen "ten laste" van de kostwinner.

Samengevat zal de kostwinner dan minder inkomensbelasting betalen en de "ten laste" minder pensioen nodig hebben.

nelly

#9 , 08 feb 2013 12:46

Weduwepensioen bestaat niet meer en is vervangen door overlevingspensioen. Samenwonen heeft geen enkele gevolg voor het overlevingspensioen.

Tope

#10 , 08 feb 2013 12:57

Weduwepensioen bestaat niet meer en is vervangen door overlevingspensioen. Samenwonen heeft geen enkele gevolg voor het overlevingspensioen.
Klopt. Ik ben gepensioneerd en mijn dochter staat tijdelijk bij mij gedomicilieerd. Ik heb hierover niet moeten nadenken, omdat ik zeker weet dat zij schuldenvrij is.
In het geval van poster zou ik niet toelaten dat die vriend zich bij mij zou domiciliêren, omdat het hier in wezen om domiciliefraude gaat en ik niet weet of er misschien schulden zijn.

Terug naar “Andere”