opgeroepen als getuige

PeterV1982
Topic Starter

opgeroepen als getuige

#1 , 25 jun 2012 13:37

Beste meesters,

Ik ben opgeroepen als getuige, en laat me al eerst zeggen dat ik dit al op mijn werk gemeld heb, en dat ik ook aanwezig zal zijn bij deze oproeping.
Nu is er vandaag een gerechtsdeurwaarder aan de deur geweest bij mijn moeder terwijl ik op mijn werk was om de oproepingsbrief voor in september af te geven.
Mijn moeder heeft deze in ontvangst genomen, en blijkbaar moet ik nu een dwangsom van 10.000€ betalen die ik pas terug krijg als ik ga getuigen.
Mijn vraag is kan dit zomaar? Ik heb immers niet dit geld zomaar even rondslingeren, en zou dit dan moeten storten (eventueel schulden maken) om dan dit geld gewoon terug te krijgen, en met schulden te blijven zitten?
Heeft hier iemand ervaring mee? Ik kan best begrijpen dat als je niet komt opdagen je een boete of straf krijgt.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jun 2012 14:03

In burgerlijke zaken geldt:

Gerechtelijk Wetboek Art. 926. Een gedagvaarde getuige die niet verschijnt, wordt bij beschikking van de rechter veroordeeld tot een geldboete van 2,50 euro tot 250 euro, onverminderd de schadevergoeding voor de partij.
De beschikking wordt aan de getuige betekend met dagvaarding om te verschijnen binnen de gewone dagvaardingstermijn ten einde te worden gehoord op de zitting die de rechter aanwijst.

Art. 927. Een veroordeelde getuige die later verschijnt, kan, na zijn getuigenis, door de rechter geheel of ten dele worden ontheven van de tegen hem gewezen veroordeling. Hij wordt hiervan ontheven, indien hij bewijst dat hij niet op de gestelde dag heeft kunnen verschijnen.

In strafzaken is de boete maximaal 1.000 euro (art. 80 Wetboek Strafvordering).

Ik zie twee mogelijkheden:
- ofwel wordt u nu pas voor het eerst gedagvaard en staat in de dagvaarding enkel vermeld dat als u niet komt opdagen u het risico loopt veroordeeld te worden tot een geldsom
- ofwel werd u reeds vroeger gedagvaard, gaf u daaraan geen gevolg, en werd u inderdaad veroordeeld.

In het eerste geval dus niets om u zorgen over te maken, in het tweede geval wel. Een dwangsom van 10.000 euro lijkt mij weinig waarschijnlijk. Lees het stuk dat de gerechtsdeurwaarder gebracht heeft eens nauwkeurig na.

PeterV1982
Topic Starter

#3 , 25 jun 2012 14:09

ik ben de eerste keer niet gedagvaard.
Ik weet de informatie ook enkel via mail door mijn moeder.
Ik wist ook wel dat ik voor de beroepsprocedure ging gedagvaard worden.
Maar ik lees het na, en zal het straks duidelijker uittypen

Reclame

PeterV1982
Topic Starter

#4 , 28 jun 2012 14:45

beste,

Mijn moeder had het verkeerd gelezen, en er stond gewoon de kostprijs bij op de copij van de gerechtsdeurwaarder die aangerekend wordt aan de partij die mij dagvaard

Terug naar “Andere”