Wat is de procedure tot wijziging van voorlopig bewindvoerde

koffieklets
Topic Starter

Wat is de procedure tot wijziging van voorlopig bewindvoerde

#1 , 06 jun 2012 12:20

In 2009 na de dood van mijn moeder ( vader is ook al verleden) is er een voorlopig bewindvoerder aangesteld voor mijn mentaal gehandicapte broer. Hij is geplaatst in een home. Toen mijn moeder nog leefde kwam hij elk week-end naar huis. Sinds de dood van mijn moeder, ga ik mijn broer elk week-end en op alle feestdagen halen en verblijft hij bij mij thuis.
Mijn moeder heeft indertijd (al een 10-tal jaren geleden) 2 woningen geschonken aan mijn zus en aan mij. Mijn broer heeft op beide woningen het vruchtgebruik en wij (mijn zus en ik) op elk van de woningen de naakte eigendom.
De voorlopig bewindvoerder heeft bepaald dat ik aan mijn broer huur verschuldigd ben. Hij is echter bij mij gedomicileerd en verblijft elk week-end bij mij. Mijn zus is inmiddels ook overleden en mijn schoonbroer steunt de voorlopige bewindvoerder in het feit dat ik huur verschuldigd ben aan mijn broer. Mijn schoonbroer is na overlijden van mijn zus nu naakte eigenaar van de andere woning. Hij verhuurt deze en de huur gaat naar mijn broer.
Zelf ben ik van mening dat, gezien het feit dat mijn broer elk week-end naar huis komt, waarvan hij vruchtgebruiker is, en gezien het feit dat ik voor alle praktische zorgen alleen sta (mijn schoonbroer kijkt niet om naar mijn broer en vindt dat zijn thuis in de instelling is) ik eigenlijk geen huur meer moet betalen.
Ik kan dit onmogelijk bespreken met de voorlopige bewindvoerder. Hij blijft volharden dat ik huur moet betalen. Is het mogelijk dat ik dit rechtstreeks met de vrederechter bespreek en dat ik eventueel een andere voorlopige bewindvoerder laat aanstellen?
Graag een reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 jun 2012 12:50

De bewindvoerder mag, in het belang van uw broer, huur vragen aan de bewoners van de onroerende goederen waarvan hij het vruchtgebruik heeft. Ook met een andere bewindvoerder blijft dat recht bestaan.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2012 15:29

Maar hij moet dan wel huur vragen voor BEIDE panden, dus ook aan de schoonbroer.

Reclame

Vaoke

#4 , 07 jun 2012 16:58

Mijn schoonbroer is na overlijden van mijn zus nu naakte eigenaar van de andere woning.
Misschien eerst toch enkele ophelderende vragen stellen?!
Was uw zus gehuwd?
Was, in voorkomend geval, het wettelijk huwelijksstelsel van toepassing.. of hebben zij ooit iets anders laten vastleggen bij deze of gene notaris?
Hebben zij kinderen?
Afgezien daarvan, misschien toch ook maar eens de Vrederechter contacteren!
Bovendien heb ik zo het gevoel dat Uw (overleden) moeder "de rechtmatige rechten" van uw gehandicapte broer met de voeten heeft getreden?!

Terug naar “Andere”