Beste,
Ik weet niet of ik dit plaats onder het goede topic. Maar ik zou toch graag een antwoord willen weten.
Even een situatieschets:
Een goede maand geleden heeft er in ons huis een ontploffing plaatsgevonden, waardoor het glas uit al onze ramen is gevlogen alsook een hele zijgevel. Resultaat: huis onbewoonbaar.
De buren naast ons hadden ook schade omwille van rondvliegend glas, maar voor de rest hoorden we op dat moment geen klachten van andere buren omtrent schade.
Nu vorige week krijgen we een dossier bij ons in de brievenbus.
Buren van drie huizen verder hebben klacht ingediend tegen ons bij de politie omtrent schade aan de mobilhome (sterren in de raam). Daarbij gaat het ook om de mobilhome van de vader van een van de bewoners (De vader is dus niet gedomicillieerd op dat adres).
Ze beweren dat ze glas gevonden hebben naast de mobilhome, volgens hen van ons huis afkomstig. De klacht is echter wel 14 dagen na de ontploffing ingediend en ze hebben in tussen tijd nog van de mobilhome gebruik gemaakt. Voorts zijn ze ook pas 10 dagen na de ontploffing naar carglass geweest voor een inventarisatie.
Het is ondertussen doorgegeven aan onze verzekeraar, die het voor ons ging regelen.
Nu vraag ik mij echter af of het mogelijk is dat wij hier nog voor aansprakelijk gesteld kunnen worden?
Indien de verzekering aangeeft dat wij hier niet voor aansprakelijk gesteld kunnen worden, is het mogelijk hen dan aan te klagen voor laster en eerroof, aangezien ze ons onterecht beschuldigd hebben? De ontploffing heeft in de krant gestaan en juist die buren hebben over ons ook privé informatie aan de krant gegeven. Wij waren daar al uiterst verontwaardigd over, maar worden nu helemaal zwart gemaakt.
Kan iemand mij hierop antwoord verschaffen? Alvast bedankt!