Annuleren verkoop

wschoenm
Topic Starter

Annuleren verkoop

#1 , 09 jan 2012 11:25

Ik heb als particulier een overeenkomst gemaakt voor een autoverkoop (+- 37000 euro) aan een andere particulier.

- Hij betaalde een voorschot van 500 euro.
- Op de overeenkomst staat "in de staat waarin hij zich bevindt", en dat hij er mag omkomen wanneer de rest van het bedrag is voldaan.
- Geen keuring door mij

Ik heb uiteindelijk besloten de auto niet meer te verkopen ( hij staat nog bij mij ) en wil hem houden.

Stort ik het voorschot gewoon terug en is het daarmee geregeld?
Of kan de andere persoon hiertegen juridische stappen ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2012 15:08

In principe hebt u een mondelinge overeenkomst, die even rechtsgeldig is als een geschreven overeenkomst, enkel moeilijker te bewijzen. Hebt u dit ook op papier gezet, of heeft de andere particulier een ontvangstbewijs van zijn voorschot gekregen (of is dit voorschot via overschrijving betaalt), dan is dit al een begin van bewijs dat er weldegelijk een overeenkomst is (een getekende verkoopsovereenkomst is al geen begin meer, maar keihard bewijs).

De andere persoon kan dus weldegelijk juridische stappen ondernemen om de koop alsnog te laten doorgaan.

Van dit laatste ben ik niet 100% zeker, maar moet een wagen niet sowieso gekeurd worden voor 2e hands verkoop? Of jij en / of de koper dat nu willen of niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore

#3 , 09 jan 2012 15:17

Artikel 1590 BW:
Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij, van de verkoopbelofte af te zien:

Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden,

En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Franciscus

#4 , 09 jan 2012 15:23

Keuring door de verkoper is wettelijk verplicht.

Turaki

#5 , 09 jan 2012 15:31

U meld (best via AS) dat u afziet van de verkoop, en dat u middels BW art 1590 hem het voorschot dubbel terugbetaald (indien u een rekeningnr heeft betaald u meteen, anders vraagt u hoe u dit dient te betalen).

mava105

#6 , 09 jan 2012 16:03

Keuring door de verkoper is wettelijk verplicht.
Met bijlevering van carpass.

Veebee

#7 , 09 jan 2012 16:23

Is die keuring ook verplicht bij verkoop met uitdrukkelijke vermelding export?

Terug naar “Andere”