De zoon is vandaag 23 jaar geworden en woont sinds 1 juni alleen. Zijn vriendin, die momenteel laatste schooljaar doet, zou vanaf 1 juli willen intrekken.
Volgens haar uitleg heeft ze vast werk vanaf 1 juli maar nog geen contract met werkgever gezien, maw momenteel is ze nog schoolgaand en heeft geen bewijs van tewerkstelling. Haar adres heeft gedurende drie maanden, dat ze woonachtig was via OCMW, ook bij haar moeder gestaan maar heeft zelf de ouderlijke woning verlaten vanwege handgemeen met haar broer. Is dan bij OCMW geweest en heeft daar dan een woonplaats gekregen en ook leefloon. Ze heeft afgelopen donderdag op OCMW haar sleutel van haar doorgangswoning afgegeven. Er was een mondelinge afspraak gemaakt tussen mijn zoon, haar en mij dat ze vanaf 1 juli dan zou kunnen intrekken bij hem aangezien ze dan haar volledig leefloon van juni zou hebben en dan in augustus haar loon van haar vast werk.
Aangezien zij de sleutel afgelopen donderdag op OCMW al heeft afgegeven, om toch maar de zaak te versnellen en op alles vooruit te lopen, zit ze nu bij de zoon op het appartement maar er is nog steeds geen zekerheid dat ze werk heeft.
Zoon is werkzaam via interim, al geruime tijd maar loopt ook risico natuurlijk van een periode werkloos te zijn en aangezien zij geen bewijs of contract heeft van vast werk te hebben, wil ik wel bepaalde problemen, zoals schulden van achterstallige rekeningen in dit geval, vermijden in de mate van het mogelijke. Voor de zoon alleen zou er nog een mouw aan te passen zijn maar voor twee personen kan dat niet.
Mijn vraag is : kan ik op de ene of andere manier voorkomen dat de vriendin haar woonplaats officieel opgeeft bij de zoon en als er schulden door voornoemde redenen zouden ontstaan, moet ik dan nog als alleenstaande en op volledige invaliditeit zijnde moeder opdraaien om die te betalen? Wat kan ik wettelijk doen om dit te voorkomen?