tuinman van buur beschadigt de omheining ?

dalida
Topic Starter

tuinman van buur beschadigt de omheining ?

#1 , 29 mei 2011 12:03

Geachte ,

Mijn buurman verkoopt zijn huis. De nieuwe buren laten de tuin helemaal bewerken, bomen weg, alles weg.
Maar daarbij is "MIJN" omheining serieus beschadigd. , (deze staat op de scheiding maar is helemaal door mij betaald) en ik zit met de handen in het haar, !
Hoe moet ik hieraan beginnen ?
Die tuinman moet dat herstellen , denk ik toch , en als die dat niet goed doet ?
De kapotte omheining was geplaatst door stielmannen, sterk en degelijk , maar als ze daar met zware machines op af gaan , tegen terecht komen , brute kracht, !
Wat moet ik beginnen ? 'k wil natuurlijk dat het goed hersteld wordt !

Kan er iemand mij raad geven hoe ik best te werk ga ? zonder te moeten ruzieën .

Dank bij voorbaat, vrgt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope

#2 , 29 mei 2011 12:11

Volgens mij contacteer je best je verzekeringsmakelaar.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mei 2011 12:36

En schrijf je ook via AS de tuinman van uw buur aan, zodat deze dat ook bij zijn verzekering kan aangeven.
Vraag gelijktijdig al een bestek aan bij de aannemer die die destijds uw afsluitig heeft geplaatst. Dan weet je al (en ook de verzekeringsmaatschappijen) wat het zal kosten voor een degelijke herstelling.

Reclame

Turaki

#4 , 29 mei 2011 12:47

U meldt bij uw verzekering dat er schade is aan uw omheining door werken in de tuin van uw buurman. Zij contacteren dan de verzekering van uw buurman, die vervolgens de verzekering van de aannemer zullen aanspreken. Rechtstreeks heeft u geen enkele verbintenis met deze aannemer.
De herstelling moet enkel betaald worden aan u, of u al dan niet hersteld (of een andere omheining plaatst) is volledig uw zaak. Dit gebeurt best op basis van een offerte van de oorspronkelijke plaatser.

Alternatief kan u het wel in der minne regelen, rechtstreeks met de aannemer, maar eis dat u de herstelling organiseerd, en zorg dat deze overeenkomst dan wel op papier staat, getekend door die aannemer.

dalida
Topic Starter

#5 , 30 mei 2011 13:53

Dank voor de reakties !
Die tuinman heeft veel werk verricht , zaterdag 28/5/11, (haast en spoed is,,,zelden goed)

Ik heb het nu goed kunnen bekijken en zie dat hij heel wat grond , nogal diep , heeft weggeschraapt naast het muurtje , en ik maak de bedenking "als die muur maar niet omvalt" ?

De tuinaanleg gebeurt maar in de herfst, zolang moet die muur dat uithouden, met weinig steun aan die kant, en 't is af te wachten welk weer we krijgen, ? veel regen, stortregen, wegvloeien van zand ?, zal die muur het houden ?

Ben ik onnodig ongerust ? Moet ik niet met de tuinman gaan spreken en hem zeggen dat dit mij verontrust ?Moet hij er niet voor zorgen dat er genoeg steun is ?

Alvorens stappen te doen naar verzekering en zo , wacht ik misschien beter tot de tuin "afgewerkt" is ?

(mijn nieuwe buur is de mening toegedaan dat het een gemeenschappelijke muur is, heeft dat zo ook aan de tuinman gezegd denk ik, maar ik heb alles betaald, aan niemand gevraagd om een deel te betalen en ik heb het bewijs)

Graag jullie gedacht (licht) hierover ! DANK, vrgt

Turaki

#6 , 30 mei 2011 14:15

Bij sommige woonverzekeringen zit een expertise vooraf bij werken in het pakket in. Als je dit hebt, kan je nu al vaststellingen laten doen, waarna de (eventuele) schade achteraf makkelijker te bewijzen zal zijn. Indien niet regelmatig (vanaf nu) fotos nemen en bijhouden.

mava105

#7 , 30 mei 2011 15:24

Wordt het dan eens geen tijd dat je eens met die buur gaat praten, en hem uitleggen wat de situatie met de muur is? Je kan nog altijd de helft van de muur aan de buurman verkopen. Nu mag hij er hoegenaamd geen gebruik van maken (nog geen nagel inslaan).

j.demoor

#8 , 31 mei 2011 10:17

“Art.1797.De aannemer is aansprakelijk voor de daad van de personen die hij bezigt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

“Art.1382. Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(B.W.).

Tussen u en de aannemer is er geen contractuele relatie zodat uw schade veroorzaakt werd door de onrechtmatige daad(=art.1382 B.W.)van de aannemer(=de tuinman + de personen die hij bezigt).

Begin met de tuinman aangetekend uw schade,zijn fout en het oorzakelijk tussen beide aan te tonen. Maan haar daarin aan uw schade binnen een redelijke termijn te vergoeden en daag hem voor de rechter indien hij daaraan geen tijdig en afdoende gevolg geeft. Tot 1860 euro is de vrederechter bevoegd.

Indien u bij uw ‘familiale verzekering’ over rechtsbijstand beschikt doe daaraan dan onverwijld aangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dalida
Topic Starter

#9 , 31 mei 2011 13:06

Dank voor de reakties !

ik , nu alleenstaande, heb al lang geen fam.verzekering meer.

Toen der tijd, hebben wij bij de plaatsing van het muurtje,(wel cementen platen , maar van stevige, degelijke kwaliteit en goed vastgezet, en 't ziet er nog altijd bijna nieuw uit) geen deelname in de prijs gevraagd, mijn man wilde het zo. .
Zo . . de muur was van ons ,(voor de minste problemen, )en dat was klare taal.

Ik reken nog altijd ;"dat mensen eerlijk zijn", en dat die tuinman ? ? ik zal met hem gaan spreken., het moet terug worden zoals het was. Het werk zal meer kosten dan het materiaal, denk ik .
Mijn nieuwe buurman(vriendelijke mensen, tweede generatie Turken, wel goed ingeburgerd) heb ik , na het voorval, vriendelijk duidelijk gemaakt dat wij heel de muur betaald hadden, en indien niet , dat hij een bewijs zou moeten hebben van betaling.

Ik ga spreken met diegene die de plaatsing deden toen,met de tuinman,en met de verzekeringsmij(woning).

Waar ik voor vrees, vrees ! hé, is dat er voor een gemakkelijke oplossing gekozen (opgelapt) wordt, en dat wil ik niet laten gebeuren .ik heb hier een mooie aangelegde tuin en de omheining maakt er deel van uit.
(heb foto's genomen )

dalida
Topic Starter

#10 , 03 jun 2011 16:02

PRoblemen .
Het bedrijf dat toen het muurtje plaatste, bestaat niet meer.(pensioen)
Bedrijven die zulke betonnen platen nog maken, gezocht op internet , maar nog niet gevonden.
Ben naar verz.mij. geweest, Zij vragen een bestek ,,, ,,, en zo in de cirkel rond.

Ik vrees dat ik zal moeten aanvaarden dat degene die het hier verbrod heeft, het ook zal moeten rechttrekken(maken)

Is er iemand die een betere oplossing weet ? Zal nog verder zoeken op internet maar heb weinig hoop op het vinden hetzelfde materiaal.

mava105

#11 , 03 jun 2011 16:06

Voor het herstellen van dergelijke muur kan je terecht bij iedere aannemer die ruwbouwwerken doet. Die zullen wellicht veel werk hebben nu, zodat je misschien bij een karweiman terecht moet. Dat wil daarom niet zeggen dat ze slecht werk leveren, maar vraag zeker referenties, en ga die na.
Ook firma's die tuinafsluitingen leveren maken soms die platen.

Franciscus

#12 , 03 jun 2011 23:15

Het is niet dat iets familiale verzekering heet dat men familie moet hebben om ze af te sluiten voor een pakweg €75 per jaar heb je heel wat juridische ondersteuning tgo 3den.

dalida
Topic Starter

#13 , 29 jun 2011 14:34

Het bestek dat zou opgemaakt worden , komt er niet , deze man laat niets meer van zich horen , ik veronderstel dat hij gesproken heeft met de tuinman ..Zij kennen elkaar, (zelfstandigen in dezelfde streek)

De tuinman laat niets van zich horen , ik had gevraagd aan zijn moeder om mij op te bellen , daar hij zelf niet te bereiken was .

[b]De buur [/b], die werknemer is bij de tuinman , is boos , hij vindt dat deze schade gemakkelijk kan hersteld worden en dat ik maar wat geduld moet hebben.

En zo sta ik alleen tegen de rest .,
en vraag mij af, indien ik het aan de tuinman over laat , dus hem de herstelling laat doen , "wat kan ik ondernemen opdat , als er na een tijd blijkt dat de herstelling het begeeft , ik niet alles opnieuw moet laten doen en dan op mijn kosten". ?

Franciscus

#14 , 30 jun 2011 14:01

Om later voor de rechtbank bewijzen te hebben zal je (gezien geen verzekering) zelf een AS moeten sturen met uw verhaal.µ
In Antwerpen kan je via justitiehuis vb gebruik maken van een justitieel infopunt.
En sluit terug een familiale polis af.

Terug naar “Andere”