broodroof

kim p
Topic Starter

broodroof

#1 , 02 sep 2010 13:55

ik ben dit jaar voor het vredegerecht gedaagt wegens problemen met een cattery.
ik heb toen op google een vraag gedaan aan mensen in het algemeen of er al iemand problemen heeft gehad met deze cattery.
er is veel reaktie opgekomen van mensen dat vonden dat de eigenaar van de cattery veruit verkeerd bezig is.
nu stelt hij mij verantwoordelijk dat hij geen kittens meer verkocht krijgt.
kan dit eigenlijk,of bestaat er nog zoiets als vrije meningsuiting.
ik bedoel ik kan toch niet aansprakelijk gesteld worden voor de mensen dat vinden dat hij een onmens is

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 02 sep 2010 14:10

ik ben dit jaar voor het vredegerecht gedaagt wegens problemen met een cattery.
ik heb toen op google een vraag gedaan aan mensen in het algemeen of er al iemand problemen heeft gehad met deze cattery.
er is veel reaktie opgekomen van mensen dat vonden dat de eigenaar van de cattery veruit verkeerd bezig is.
nu stelt hij mij verantwoordelijk dat hij geen kittens meer verkocht krijgt.
kan dit eigenlijk,of bestaat er nog zoiets als vrije meningsuiting.
ik bedoel ik kan toch niet aansprakelijk gesteld worden voor de mensen dat vinden dat hij een onmens is
vrije meningsuiting bestaat idd en daar heb je recht op. De vrijheid om je mening te uiten. Echter, vrije meningsuiting wil niet zeggen dat je de vrijheid hebt om je mening te uiten zonder daarvan de mogelijke gevolgen te moeten dragen. Er bestaat immers ook iets zoals laster en eerroof.

Stel dat ik zou zeggen dat Roger Vangheluwe een vuile pedofiel is. Ik heb het recht om dit te zeggen, niemand zal me dit verhinderen. Ik zal echter ook Roger Vangheluwe een schadevergoeding moeten betalen indien hij me dagvaart en ik dit niet zou kunnen hard maken.

Als jij dus bvb beweert dat de eigenaar van die cattery zijn katten 24/24 opsluit, ze slechts 1 soort (te goedkope en ongezonde) voeding geeft, de katten mishandelt, ... dan moet je dit kunnen bewijzen indien je een schadevergoeding wil ontlopen. Het recht om dit te zeggen heb je alvast, de plicht om een eventuele toegekende schadevergoeding te betalen eveneens.

(mod: laatste zin toegevoegd)
(eenvoudig uitgelegd)

Joeri_J

#3 , 02 sep 2010 16:00

ik denk toch dat er een verschil is tussen:

- zeggen dat er problemen zijn

- de vraag stellen of er problemen zijn.

in het 1ste kan je eventueel van laster spreken,
in het 2de wil je jezelf goed bevragen,
de personen die hierop reageren kunnen eventueel beschuldigd worden van laster...

Reclame

JPV

#4 , 02 sep 2010 16:29

ik denk toch dat er een verschil is tussen:

- zeggen dat er problemen zijn

- de vraag stellen of er problemen zijn.

in het 1ste kan je eventueel van laster spreken,
in het 2de wil je jezelf goed bevragen,
de personen die hierop reageren kunnen eventueel beschuldigd worden van laster...
klopt, ik was te ver op 1 punt doorgegaan. Ik sprak me dan ook enkel uit over de vrijheid van meningsuiting, wat het argument van 'Kim p' was. Natuurlijk kan ze niet verantwoordelijk gesteld worden voor andermans uitspraken (tenzij zij bvb de beheerder van het forum is waarom die uitspraken zijn gedaan).

ik vermoed dat het over deze topic gaat:
http://www.kattensite.be/forum/overige- ... adagi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gezien de topicstarter (kim p) vandaag de post aangepast heeft, vermoed ik dat er wel zaken instaan waarvan Kim P niet zeker is of die onder laster vallen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 sep 2010 18:13

Was mij ook opgevallen - als daar idd lasterlijke aantijgingen stonden kan het gevolgen hebben ... maar dagvaarding voor vrederechter is civiel recht geen strafrecht

kim p
Topic Starter

#6 , 04 apr 2011 14:32

gelieve geen woorden in mijn mond te leggen die ik nooit gebruikt heb.

Lightning

#7 , 04 apr 2011 14:36

Strafrechtelijk:
Art. 444. De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot tweehonderd frank, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :
Hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen;
Hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken;
Hetzij om het even welke plaats, in tegenwoordigheid van de beledigde en voor getuigen;
Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;
Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.
Burgerlijk:
- De schadevergoeding voor de schade die de tegenpartij eist en kan aantonen

ps. Een slechte reputatie heeft voor een handelszaak nagenoeg automatisch financiële gevolgen.

kim p
Topic Starter

#8 , 04 apr 2011 17:44

oke dank u

Terug naar “Andere”