kan voor- en naschoolse opvang zomaar kinderen uitsluiten?

lliappel
Topic Starter

kan voor- en naschoolse opvang zomaar kinderen uitsluiten?

#1 , 25 jan 2011 12:47

Mijn kinderen maken al sinds 2007 gebruik van voor- en naschoolse opvang, georganiseerd door het ocmw. De laatste 2 jaar worden mijn kinderen er 4 dagen van de week elke dag zowel voor als na de school opgevangen. Onlangs ontvingen alle ouders een schrijven waarin gemeld wordt dat de opvang kampt met overbezetting en dat er zal gewerkt worden met een systeem van wekelijkse voorinschrijving. Indien de capaciteit bereikt is, zullen een aantal kinderen de volgende week of een aantal dagen van de volgende week niet opgevangen kunnen worden. De inschrijvingen dienen te gebeuren vanaf maandagmorgen en worden aanvaard tot donderdagavond. Op vrijdagnamiddag zullen de ouders van de kinderen die de volgende week niet in de opvang terecht kunnen, verwittigd worden dat ze voor de volgende week andere opvang uit hun mouw moeten zien te schudden.
Om te bepalen wie er al dan niet op opvang kan rekenen hebben ze categorieën opgesteld. Categorie 1: WIGW-gezinnen, Categorie 2: kinderen van personeel van de gemeente en ocmw, Categorie 3: kinderen woonachtig in de gemeente, Categorie 4: kinderen niet woonachtig in de gemeente. Categorie 4 is dus de categorie die uit de boot zal vallen; dit betreft momenteeel 33 kinderen. Ik woonde vroeger in de gemeente maar ben vorig jaar verhuisd naar een andere gemeente. Ik loop dus het risico regelmatig het bericht te krijgen dat ik de volgende week geen opvang zal hebben voor mijn kinderen. Ik heb bewust voor hun school gekozen, de school zelf heeft geen opvang georganiseerd omdat ze tot hier toe steeds op de opvang van het ocmw konden rekenen.
Kan dit zomaar? Is dit wettelijk? Kunnen kinderen uitgesloten worden van opvang omdat ze niet in de gemeente wonen? Is dit geen discriminatie?
Ik kan begrijpen dat ze deze regeling toepassen op nieuwe inschrijvingen - en dat doen ze dan ook reeds sinds 1 januari dit jaar. Het staat immers in de voorwaarden voor inschrijving en op dat moment is het aanvaarden of voor een andere oplossing kiezen. Maar kan het zomaar dat ze vanaf 1 juli dezelfde regeling gaan toepassen op mensen die reeds jaren kunnen rekenen op die opvang? Ik heb geen familie in de buurt. Hoe kan ik in godsnaam zomaar van de ene op de andere dag op onregelmatige basis alternatieve opvang vinden voor mijn kinderen? Van school verhuizen is geen optie. Mijn kinderen hebben allebei nood aan extra begeleiding en een aangepaste aanpak. Ik kan die niet zomaar verkassen naar een andere school.
Ik ben niet de enige die uit de boot dreigt te vallen. We overwegen dan ook tesamen met de school te protesteren tegen die maatregel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD

#2 , 25 jan 2011 13:05

Wikipedia:
Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden.
Dus ja, dit is discriminatie. Maar:
Rechtvaardiging

De rechtmatigheid van discriminatie is vaak afhankelijk van de context waarin de discriminatie plaatsvindt en van de machtspositie van de discriminerende. Het kan een inperking inhouden van verschillende mogelijkheden in het leven, in het bijzonder de deelname aan het openbaar leven, het recht van vrije vestiging, onderwijs, het uitoefenen van het beroep, maar ook het loon. De sociale consensus over wat discriminatie is, is slechts een aanwijzing, maar is niet voldoende sluitend. Wat heden ten dage als een normaal en aanvaard onderscheid wordt beschouwd, kan in een andere periode een vorm van discriminatie zijn die men niet tolereert. En ook omgekeerd: wat in een bepaalde periode normaal en aanvaarbaar is, kan heden ten dage als discriminatie ervaren worden
De vraag is dus of het gerechtvaardigt is.

Daar denk ik dan het volgende over:
Om WIGW gezinnen voorrang te verlenen kan inkomen (niet dat ik het er mee eens ben)
Om kinderen uit de gemeente voorraang te verlenen op die van buiten de gemeente ook (wederom, niet dat ik het daarmee eens ben)
Maar wat die gemeente werkers daartussen doen is mij een raadsel.

En al bij al vind ik het zeker discriminatoir. Maar dat is maar een mening.
Hoe verhoud trouwens het getal van 33 kinderen van categorie 4 zich tot het geheel?
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jan 2011 23:12

U kan altijd bij het ocmw van UW gemeente opvang vragen.
Discriminatie is naar mijn mening iets anders dan ALLE mensen in dezelfde omstandigheden op dezelfde behandelen
En hier heb je ook de werkgever (ocmw - gemeente) die voor zijn personeel zorgt ... wat is het probleem.

Reclame

EvilFreD

#4 , 25 jan 2011 23:38

Ik had over het feit heen gelezen dat de opvang door het OCMW georganiseerd werd.

Maar discriminatie kan wel degelijk ook op groepen mensen betrekking hebben naar mijn mening.
Alle Bulgaren voorrang verlenen op alle Chinezen is ook discriminatie.

De laatste keer dat ik keek was iedereen nog gelijk.

En OCMW in eigen gemeente? Waarschijnlijk zorgt die eerst voor kinderen uit de eigen gemeente die aldaar ook naar school gaan.
Natuurlijk is er wel ook het feit dat naar school sturen buiten de gemeente een KEUS is.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

lliappel
Topic Starter

#5 , 26 jan 2011 09:56

Ik had over het feit heen gelezen dat de opvang door het OCMW georganiseerd werd.

Maar discriminatie kan wel degelijk ook op groepen mensen betrekking hebben naar mijn mening.
Alle Bulgaren voorrang verlenen op alle Chinezen is ook discriminatie.

De laatste keer dat ik keek was iedereen nog gelijk.

En OCMW in eigen gemeente? Waarschijnlijk zorgt die eerst voor kinderen uit de eigen gemeente die aldaar ook naar school gaan.
Natuurlijk is er wel ook het feit dat naar school sturen buiten de gemeente een KEUS is.
Ok, je kinderen buiten de gemeente naar school sturen is een keuze. Vergeet niet dat ik er tot een jaar geleden wèl woonde, maar dat de huizen er onbetaalbaar zijn en we een huis moesten vinden waar onze portemonnee in paste :cry:

Waar ik, en met mij de meeste ouders die in het geval zijn, een groot probleem mee heb is het feit dat we al verschillende jaren gebruik maken van de opvang en ze ons nu boefbaf ineens voor voldongen feiten plaatsen en we plaats moeten ruimen voor nieuwkomers. Toen wij de kinderen inschreven, was er geen sprake van categorieën en het risico geen opvang te hebben, anders had ik voor een andere oplossing moeten kiezen want mijn werkgever is nu eenmaal niet bereid mij meer verlof te geven omdat mijn kinderen niet terecht kunnen in de kinderopvang. In het contract die de nieuwkomers ondertekenen, wordt er wèl melding gemaakt van die categorieën. Zij stemmen er dan ook mee in als ze hun kinderen inschrijven.

Om te antwoorden op je eerdere vraag: die 33 kinderen vormen ongeveer 1/4 van de totale groep. Niet weinig, dus. Reden te meer om te protesteren tegen die beslissingen die zonder verder na te denken over de individuele gevolgen genomen zijn.

Waar mijn vraag is: hebben ze het recht die regeling zomaar te wijzigen en toe te passen ?

Deze situatie is nèt dezelfde als een onthaalmoeder waar je kind al jaren terechtkan die ineens zou zeggen: sorry, je kind komt hier wel al lang maar ze bouwen hier vlakbij een nieuwe woonwijk en nu heb ik besloten dat alleen kinderen uit die woonwijk nog welkom zijn. Jouw kind mag dus, ondanks zijn jarenlange aanwezigheid, niet meer komen.

Volgens mij is het niet meer dan menselijk dat mensen die al "oude klanten" zijn prioriteit krijgen op iedereen en kàn het gewoon niet wat ze doen.

Terug naar “Andere”