schenking onder voorwaarden die niet worden gerespecteerd

paverli
Topic Starter
Berichten: 38

schenking onder voorwaarden die niet worden gerespecteerd

#1 , 13 jan 2011 13:45

Mijn gehuwde zus schenkt haar woonhuis aan een kleinkind.
De schenkingsakte vermeldt dat het huis niet mag verbouwd worden en in originele staat moet blijven.

Plots worden toch grondige renovatiewerken opgestart.

Op welke manier kan een kopie van de schenkingsakte worden bekomen. We willen de wil van de zus laten respecteren, maar beschikken niet over een originele schenkingsakte of een copie ervan.

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paverli
Topic Starter
Berichten: 38

#2 , 13 jan 2011 13:47

aanvulling : de zus is intussen overleden

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 13 jan 2011 15:59

puur even een opmerking: renovatie en verbouwen is niet hetzelfde. Indien er staat dat er niet verbouwd mag worden, is renoveren (het aanpassen van het huis naar betere leefomstandigheden) iets totaal anders.

Om maar even te zetten: stel dat ik 100 jaar geleden een huis schenk aan m'n dochter en haar verbiedt om te verbouwen, mag ze daar nu toch wel een renovatie doen om die wc eindelijk eens binnen te installeren of een badkamer te installeren ipv de noodzaak om haar op de koer onder een ton te wassen.

Reclame

paverli
Topic Starter
Berichten: 38

#4 , 14 jan 2011 10:54

Daarover gaat het hem juist.
in het contract zou staan dat er niets aan de woning mag veranderd worden. (zo was het in elk geval bedoeld)
Om hierover zekerheid te krijgen zouden we het contract moeten kunnen inzien.
Hoe kunnen we op een legale manier aan dit contract geraken?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 14 jan 2011 11:33

Als derde partij kunt u geen rechten uitoefenen. Schenking is tussen schenker en begunstigde.
Aangezien schenker overleden is kan hij de voorwaarden van schenking niet meer inroepen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

paverli
Topic Starter
Berichten: 38

#6 , 14 jan 2011 12:24

betekent dit dan dat, indien ik mijn woning aan iemand schenk met de vermelding " je mag er niets aan veranderen, en je mag ze ook niet doorverkopen", dat de begunstigde na mijn overlijden toch ermee kan doen wat hij wil, want er kan toch niemand meer kontrole uitoefenen?
Wie waakt over de correctheid van de opvolging van een kontrakt in zo'n geval?

Veebee
Berichten: 565

#7 , 14 jan 2011 12:26

Zijn er geen wettelijke erfgenamen van je zus?

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 14 jan 2011 12:38

" je mag er niets aan veranderen, en je mag ze ook niet doorverkopen", ?
Lijkt me een zeer eigenaardige konstuktie: "je mag er niets aan veranderen, zodat je mogelijks de kans loopt dat je binnen een aantal jaren met een onbewoonbaar pand komt te zitten.
"je mag ze niet doorverkopen" Als de erfgenaam nu al een woning heeft die hij beter acht qua ligging en indeling, hij het huis moet laten leegstaan en verkommeren.
Ik stel me de vraag of dergelijke eisen wel wettelijk zijn.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 14 jan 2011 12:47

Ernstige twijfels over de rechtsgeldigheid van een dergelijke beschikking. Bij leven van schenker lijkt me mogelijk maar hierna zal de ontvanger de enige zijn met rechten op het pand.

paverli
Topic Starter
Berichten: 38

#10 , 14 jan 2011 13:15

de akte vermeldde destijds: " Het goed moet in zijn originele toestand bewaard blijven, mag niet verbouwd worden en mag niet verkocht worden. "
de schenking aan het kleinkind heeft inderhaast plaatsgevonden omdat de woning anders ging verkocht moeten worden.
Op die manier blijft de weduwe met een truc zonder middelen achter, alhoewel ze nog een groot bedrag nog zou moeten teruggeven aan schoonbroers omwille van teveel gekregen erfenis een jaar geleden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 14 jan 2011 18:46

Wie waakt over de correctheid van de opvolging van een kontrakt in zo'n geval?
Het is een kontrakt tussen twee personen. Bijgevolg zijn het die twee personen die toezicht houden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 14 jan 2011 18:52

Dan is zo'n constructie om schulden te ontlopen toch gewoon nietig of minstens aanvechtbaar? Kun je eigenlijk wel aan een kleinkind zo'n groot deel van de erfenis schenken?

paverli
Topic Starter
Berichten: 38

#13 , 17 jan 2011 10:42

@ roharro
Als een van die 2 personen overlijdt kan de andere dus ongestoord alle afspraken aan zijn laars lappen zonder dat er iemand enig toezicht op heeft?

Terug naar “Andere”