Onverschuldigde betaling

Saar20
Topic Starter

Onverschuldigde betaling

#1 , 17 nov 2010 15:46

Naar aanleiding van een discussie, kom ik hier een vraagje stellen over de onverschuldigde betaling.

Stel, ik krijg een bedrag op mijn rekening gestort van een firma waarvoor ik enkele maanden geleden gewerkt heb. Ik sta daar niet bij stil en denk dat dit perfect in orde is. Ik ben ook blij met het extraatje en ga het geld dan ook meteen opdoen. :wink:

Een week later krijg ik een brief in de bus van die firma. Blijkbaar is het geld dat ze gestort hebben vorige week, een vergissing. Ik word dus verzocht het geld terug te storten.

Nu zou ik denken dat ik in alle gevallen het geld moet terugstorten. Maar iemand anders stelde mij dus de vraag "wat als je niet wist dat het geld niet voor jou was, en dat je het geld al hebt opgedaan? Moet je het dan nog steeds terugstorten?"

Alvast bedankt voor het antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 nov 2010 16:06

Art. 1235 BW
"Iedere betaling onderstelt een schuld: hetgeen betaald is zonder verschuldigd te zijn, kan worden teruggevorderd. Geen terugvordering kan plaatshebben ten opzichte van natuurlijke verbintenissen die men vrijwillig voldaan heeft."

Art. 1376 BW
"Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was."

Art. 1378 BW
"Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling."

M.a.w. ja.

Saar20
Topic Starter

#3 , 17 nov 2010 16:47

Dat dacht ik al.
Bedankt!

Reclame

Terug naar “Andere”