aansprakelijkheid vakbond

kitty3663
Topic Starter
Berichten: 2

aansprakelijkheid vakbond

#1 , 09 okt 2010 18:09

goeiemiddag, kan iemand mij helpen ?
ik ben op 23 december 2004 ontslagen geweest na 13 jaar dienst . Heb een brief ontvangen dat ik recht had op 9 maand opzeg. bij naar de CNE (vakbond voor bedienden in brussel) geweest, maar moest wachten op mijn C4. deze kreeg ik pas op 10 januari en ben dan terug gegaan, want C4 kwam niet overeen met ontslagbreif . Er stond wel degelijk dat ik ontslagen werd omdat ik niet meer voordeed aan het werk..... maar er juist boven , werd aangeduidt dat ik geen ontslag vergoeding keer. De vakbond heeft direct een aangetekende brief gestuurt, opgesteld in mijn bijzijn.....want had wel degelijk recht op die 9 maanden..... dan na maanden en maanden telefonische, ter plaatse, en mails, kreeg ik in november 2005 het nieuws dat het dossier bij de jurudische dienst was, en die mijn ex-werkgever gingen aankagen bij de arbeidsrechtbank.....en dan terug maanden en maanden, zonder enig nieuws, mails, telefoons, enz , en het dossier ging van hand tot hand , door ziekte enz........
na 2 jaar ben ik onrechtstreeks , door een melding van een interim, telefonisch te weten gekomen, dat mijn dossier nooit door de vakbond werd voorgelegd aan de arbeidsrechtbank ....(je hebt maar 1 jaar om uw klacht in te dienen).... en hun rede was , dat ik niet lang genoeg inschreven was bij de vakbond....Dit konden ze toch al weten vanaf de eerste dag....en mij de raad geven (meerdermaals mogelijk, met alle mails die er verstuurd werden) om naar een andvocaat te gaan .
na het verhoor hiervan ben ik naar een advocaat gegaan om de vakbond, en de personen die mijn dossier behandelde, aan te klagen......dit was in 2007.
Weer meerdermaals deurwaarder.... bireven van de advocaat , zonder enige reactie. die werden uiteindelijk aangeklaagt voor de recgtbank van eerste aanleg op 3 september 2010. Deze werd uitgesteld op 4 oktober 2010 want, er ontbraken de brieven van de deurwaarder..... dit is nu verschenen, begin deze week. en nu kmt het .....
De rechtbank stelde zich de vraag of het mogelijk is de vakbond te dagvaarden, aangezien het een vakorganisatie is die niet over rechtspersoonlijkheid beschikt..........de rechtbank heeft de zaak in beraad genomen .....het vonnis zal uitgesproken worden op een latere datum.....
WIL DIT ZEGGEN DAT IK ACHTER MIJN ACHTERSTALLENDE GELD ZAL MOGEN FLUITEN ?????
graag jullie reacties hierover

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2010 19:50

Een vakbond heeft geen rechtspersoonlijkheid. Je kan een vakbond dan ook niet dagvaarden. De vordering moet ingesteld worden tegen de "baas" van de vakbond, bijvoorbeeld de gewestelijke secretaris, als lasthebber van de leden van de vakbond.

Het kan dus zijn dat je voorlopig achter je centen moet fluiten omdat je iemand gedagvaard hebt die juridisch niet bestaat. In dat geval kan je herbeginnen en de goede persoon dagvaarden.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 okt 2010 10:00

‘2. Wanneer een arbeidsovereenkomst wordt gesloten met een feitelijke vereniging, in casu een vakbond, dienen al de leden hiervan als werkgever te worden aangezien.3. Wanneer een geschil rijst tussen de werknemer en de werkgever, feitelijke vereniging, wordt deze laatste in rechte vertegenwoordigd door een orgaan of een bijzondere lasthebber, die als formele procespartij optreedt. Wanneer een fysieke persoon, in casu de voorzitter/secretaris, door een feitelijke vereniging belast wordt met het sluiten van een arbeidsovereenkomst het uitoefenen van het werkgeversgezag en het geven van ontslag, kan deze persoon, zelfs bij stilzwijgen van de statuten, de hoedanigheid bezitten om de vereniging in rechte te vertegenwoordigen met betrekking tot de geschillen die m.b.t. de arbeidsovereenkomst kunnen gevoerd worden. Zelfs buiten elk werkelijk mandaat kan deze hoedanigheid op het schijn van een mandaat gesteund worden’(Arbh.Gent ARS53087,14 mei 2001).

Inzake uw dienstenovereenkomst met uw vakbond dient op analoge wijze gehandeld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”