Als particulier bent u niet verplicht enige waarborg te geven. Als er geen manifest opzettelijk bedrog is hoeft u niets te vrezen.Goedemiddag
Ik heb vorige week mijn wagen (Audi A3, bouwjaar 2005, KMstand 125.000, 2.0 TDI) particulier verkocht omdat ik een bedrijfswagen gekregen heb.
De auto heeft een tweedehandskeuring gekregen, inclusief rapport, carpass en de nodige papieren om de auto weer in te schrijven.
De verkoop is bezegeld met een contractje waarin ook duidelijk vermeld staat dat de koper de wagen koopt in de staat waarin hij zich bevind.
De koopster heeft ook een testrit gemaakt met de auto, heeft ook op autostrade gereden, en bevond zelf alles OK, verkoopprijs was 12.500 euro.
Nu echter een week later heb ik telefoon gekregen van de koopster met de melding dat de auto een raar geluid maakt tijdens het rijden en dat het "motorlampje" brand. De koopster wil dit met mij regelen en vroeg zich af of ik kennis had van motorproblemen met de wagen.
Ik heb de wagen 1 jaar in mijn bezit gehad en heb tijdens dat jaar geen enkel probleem met de wagen ondervonden, de wagen heeft zijn nodige onderhoudjes gehad en distributieriem wissel en vervanging van de remblokjes.. Nooit heb ik een opmerking gehad op de motor, ook niet van bij de autokeuring.
Nu vraag ik mij af of de verkoopster wel degelijk iets kan doen tegen mij, of mij laten opdraaien voor de kosten.
Ik denk dat ik wettelijk voor alles inorde ben, de koopster heeft ook alles OK bevonden, en aangezien ik niets wist of kon weten van problemen (omdat er nog geen problemen geweest waren)..
Alvast bedankt
Wat bedoeld u hiermee?Als er geen manifest opzettelijk bedrog is hoeft u niets te vrezen.
even een update, ik heb contact gehad met de garagist, hij heeft de koopster enkel gezegt dat ik toen geen groot onderhoud heb laten uitvoeren en dat een klein voldoende was, daar de wagen nog maar 116.000km had. Blijkbaar komt de verkoopster met een verzonnen verhaal af. Echter bedenk ikmezelf dat er in het odnerhoudsboekje ook zeker geen vermelding is geweest van een groot onderhoud.. Zij heeft het onderhoudsboekje gecontroleerd en OK bevonden..Haar woord tegen het uwe, jij bent geen mechanieker of garagist. Op het moment van de koop was dit probleem er niet, indien dit er wel was, dan had zij maar niet tot een akkoord moeten komen. Jij hebt tegoedertrouw gehandeld, alle papieren waren in orde, carpass was in orde.
Die garagist speelt een gevaarlijk spel door nu ineens anders te gaan bepalen, hij is immers gebonden aan voorschriften die de automerken bepalen (en tevens ook wettelijke inzake veiligheid). Om de zoveel km klein onderhoud, om de zoveel km groot onderhoud, bij x aantal km vervanging van onderdeel zzz enz Op het moment dat jij bij de garage een afspraak maakt voor onderhoud bepalen zij aan de hand van de km stand en ouderdom welk onderhoud nodig is. Dus ofwel heeft hij toen fout gemaakt, ofwel nu, maar in beide gevallen kan die schuld niet bij jou gelegd worden. Ieder zijn stiel toch?
Trouwens is er geen verband tussen haar en de garagist? Achteraf vanalles komen beweren is makkelijk, aan de eiser om te bewijzen.
Het zou makkelijk zijn om een auto te kopen, nadien eens goed mee te gaan racen en crossen en dan terug naar de garage gaan en vaststellen dat verschillende onderdelen defect zijn tengevolge van die rit en de schade gaan verhalen op de verkoper.