Ongeval stoffelijke schade

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Ongeval stoffelijke schade

#1 , 19 feb 2019 21:31

Beste,

Mijn zus heeft deze avond een ongeval met haar wagen gehad.
Ze parkeert langs een redelijk drukke baan, in de bebouwde kom. Ze ziet een wagen in de verte afkomen, maar omdat ze helemaal tegen de stoep geparkeerd staat, en redelijk veel ruimte heeft om uit te stappen, stapt ze uit. (ze heeft niet veel plaats nodig aangezien ze nogal smal is, haar deur had ze vast maar ze was dus uitgestapt. Plots ging het allemaal erg snel, ze voelde een wind gevolgd door een enorme knal. Ze stond tussen haar geparkeerde auto en een jeep die haar deur meegepakt heeft terwijl deze op een kier stond, ze heeft dus enorm veel geluk gehad want ze had niet veel plek. Haar auto wordt door de knal een stuk meegesleurd, gelukkig bleef ze ongedeerd maar was vanzelfsprekend wel erg aangedaan aangezien de schade van de wagen die haar aangereden had, niet om aan te zien was. (banden stonden zelfs scheef) Haar raam & deur zijn er volledig uitgereden, terwijl mijn zus nog binnen de geparkeerde lijn aan de straatkant stond, enkel nog de helft van haar portier hing er nog aan vast. Gelukkig hebben we een getuige, en werd er vermeld op het verzekeringsformulier dat ze al uitgestapt was.

Wat kunnen de verzekeringsexperts hierop besluiten? Het feit dat ze al uitgestapt is, en de andere bestuurder zag dat de deur open was, maar binnen haar lijn stond, zal toch doorslaggevend moeten zijn?

Ze stond op dat moment geparkeerd aan een bank. Kunnen er hieromtrent camerabeelden opgevraagd worden? Een bewakingscamera stond net in de juiste richting van het ongeval.

Alvast enorm bedankt voor de adviezen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 feb 2019 13:28

Ik vrees dat u en uw zus nog aardig zouden kunnen schrikken ...
Ze mag zich gelukkig prijzen dat ze zelf niet gewond is :!:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /196-art28

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.


Uw zus was dus aan het doen wat vet aangeduid is.
Plus ze zag vooraf de wagen aankomen, en opende toch portier.

Uw zus zal stevige, feitelijke argumenten moeten aanbrengen om hier onderuit te geraken.

Adres waar het gebeurd is ? Linkje Streetview ?

terwijl mijn zus nog binnen de geparkeerde lijn aan de straatkant stond
Haar auto ?
Maar zus ook :?:
En wat met de open deur :?:

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 feb 2019 15:56

Bedankt voor jouw reactie!

De auto werd ondertussen per total verklaard.

Haar voertuig stond net na het moment van het ongeval zo: Afbeelding

Ze zag inderdaad een wagen aanrijden, maar had nog voldoende tijd om uit te stappen. Mijn zus opent ook steeds haar portier op een kier open, ze heeft niet veel plaats nodig om uit te stappen.

Google Maps: https://www.google.be/maps/place/Handel ... d4.6367038

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 feb 2019 17:36

De auto werd ondertussen per total verklaard.
Niet ongewoon bij dit soort aanrijdingen
De A-stijl (waar scharnier vh portier zit) kan hierbij zwaar / onherstelbaar geraakt worden, en de sterkte daarvan is cruciaal bij een normale / frontale botsing (passagiersruimte intact houden)

Ze zag inderdaad een wagen aanrijden, maar had nog voldoende tijd om uit te stappen. Mijn zus opent ook steeds haar portier op een kier open, ze heeft niet veel plaats nodig om uit te stappen.
Gezien de breedte van de parkeerstrook, de auto, hoe weinig plaats er nog overblijft bij andere geparkeerde auto's op streetview (enkel de goot, tenzij ze op de verhoogde berm staan met 2 rechter wielen) , ga ik u geen valse hoop geven.

Ik verwacht dat beide verzekeringen uw zus aansprakelijk gaan houden op basis van Art 28 - en dat de rechtbank bij eventuele betwisting daarover, net hetzelfde gaat doen.
Zeker als uw zus verklaarde dat ze het andere voertuig zag aankomen .

Niels2a
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2019 18:45

Enorm bedankt voor de heldere en eerlijke uitleg!!

Terug naar “Verkeersongevallen”