Ongeval autosnelweg

Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Ongeval autosnelweg

#1 , 15 feb 2019 20:45

Tegenpartij is gisteren met hoge snelheid op ons ingereden. Wij reden achter vrachtwagen op eerste baan. Op tweede baan kwam een andere wagen ons passeren en wijkt van zijn rijvak af naar ons toe. Had ons wss niet zien rijden op eerste baan en wou afrit nemen (net als ons). Wagen kwam steeds dichter en raakt net niet onze zijspiegel. Ik rem af om aanrijding te voorkomen... plots worden wij tegen hoge snelheid langs achter aangereden. Van wagen blijft amper iets over. Ik ga ervan uit dat wij niet in fout zijn? Persoon dat op ons inreed zei mondeling dat zijn remmen niet werkten. Aangezien wij geen manoeuvre uitvoeren en remden voor wagen dat plots op ons rijvak kwam, ga ik ervan uit dat inrijder in fout is. Klopt dit? Wij zijn tevens afgevoerd naar ziekenhuis met lichte verwondingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 feb 2019 12:43

Iemand feedback? Dit is de eerste keer dat wij zon serieus ongeval meemaken.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 16 feb 2019 14:07

Laat dit uitzoeken door de verzekeringen, dat is hun job.
Ik veronderstel dat de aansprakelijk gedeeld zal worden tussen die 2 andere wagens, en dat u niet in fout bent.

Is de politie ter plaatse gekomen?

Reclame

Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2019 14:22

Politie is ter plaatse gekomen. De wagen waarvoor ik afremde is weggereden tevens. Aanrijdingsformulier/verklaring zouden thuis opgestuurd worden, gezien er twee ziekenwagens aan de pad kwamen. Voor alle duidelijkheid; ik ben niet afgeweken van mijn rijvak... heb gewoon dienen af te remmen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 16 feb 2019 16:47

Als u merk, type of beter de nummerplaat vh voertuig heeft dat van rijstrook veranderde, die is mee betrokken in ongeval en pleegde dus vluchtmisdrijf :!:

Politie kan die eventueel opsporen via ANPR of verkeerscamera's + tijdstip

Heeft u de verklaring van de inrijder ivm remmen doorgegeven aan de politie :?:


Normaal is het voertuig dat achterop u inreed, verantwoordelijk

10.1.
(...)
De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

(...)
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.



U ziet ook dat de bestuurder die achterop u inreed, ook zou kunnen gaan stellen dat u onnodig remde ...


U hebt er dus alle belang bij dat ook de verdwenen bestuurder geïdentificeerd worden en dat de bestuurder die op u inreed, diens aanwezigheid en rijgedrag bevestigt ...

Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2019 18:07

Bedankt voor het duidelijke bericht! Volgens mij gaat de inrijder dat sowieso niet bevestigen aangezien hij m.i. Geen ogen op de weg had. Getuige beweerde nl. Dat ze geen remlichten op de inrijder zag. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat die persoon weet wat er zich naast ons en daarna in ons rijvak afspeelde. Desalniettemin moet je inderdaad steeds kunnen stoppen of remmen. Ik heb enkel het type wagen en kleur gezien van de persoon dat manoeuvre in ons rijvak maakte.

Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2019 18:22

Ik heb natuurlijk ook wel mijn passagier die het manoeuvre kan bevestigen...

job
Berichten: 86

#8 , 19 feb 2019 20:15

Trek je al niet teveel aan van het voertuig dat op je rijbaan wilde komen, maar concentreer je op je achterligger die op je inreed. Hij zal aansprakelijk gesteld worden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 feb 2019 13:37

Ik heb natuurlijk ook wel mijn passagier die het manoeuvre kan bevestigen...
Passagiers worden normaal niet gezien als onafhankelijke getuigen.

Staat de verklaring van de andere getuige op papier, of heeft die getuige een verklaring afgelegd bij politie :?:
U zou dat wel eens nodig kunnen hebben ...
Zonder verklaring aan politie of op papier : zorg hier zelf voor nu het nog fris zit bij getuige.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 feb 2019 16:13

Er bestaat bij mijn weten geen vermoeden dat de bestuurder die achterop een voor hem plots remmend voertuig rijdt aansprakelijk is voor het ongeval.

Het bewijs van de aanwezigheid van een ander voertuig, waarvoor Whitechurch is moeten remmen, kan dus wel degelijk heel belangrijk zijn.

Whitechurch
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 mar 2019 21:56

Ik heb het type wagen en kleur in mijn verklaring vermeld. De getuige heb ik bij naam vermeld alsook gsmnummer. Ik veronderstel, indien nodig, dat men haar zal contacteren? Kleine update: tegenpartij heeft nog steeds geen verklaring afgelegd. Is hier geen deadline? We zijn een maand verder. Heb ondertss nieuwe wagen gekocht. Maar ook bij maatschappij blijft het windstil omtrent uitkering. Zucht!!!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 mar 2019 18:23

Kleine update: tegenpartij heeft nog steeds geen verklaring afgelegd. Is hier geen deadline? We zijn een maand verder.
Tegenover politie :?:
Neen, gebeurt op uitnodiging van de politie

Afwikkelen van zelfs simpele ongevallen met gewonden kan màànden duren voor de verzekeringsmaatschappijen een PV zien ...

Aangifte bij verzekering :?:
Als tegenpartij dat niet doet, kan je verzekering er via de andere verzekering wel achter zitten, maar geen garantie.

Heb ondertss nieuwe wagen gekocht. Maar ook bij maatschappij blijft het windstil omtrent uitkering. Zucht!!!
Als ze wachten op PV kan dat làààng duren

Terug naar “Verkeersongevallen”