Ongeval stoffelijke schade - geen aanrijdingsformulier, wel PV

Koen1983
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

Ongeval stoffelijke schade - geen aanrijdingsformulier, wel PV

#1 , 07 feb 2019 15:11

Beste,

Enige tijd geleden was ik betrokken bij een licht verkeersongeval waarbij ik aangereden werd door een andere wagen. Op een baan met 2 rijvakken, bevond ik mij op het linkse rijvak om richting een tunnel te rijden. Rechts van mij, op het rijvak dat rechtdoor gaat en dient om bovengonds te blijven rijden, bevond zich de andere wagen.

Op een bepaald moment besluit de bestuurster van de andere wagen dat ze links wil invoegen en gaat ze naar links. Ze had me duidelijk gezien want keek mijn richting uit en ging ervan uit dat ik zou stoppen en haar zou tussenlaten. Dat heb ik niet gedaan (haar intentie -en die van veel andere mensen op dezelfde plaats- is om zolang mogelijk op het rechter rijvak te rijden en zo alle andere wagens nog even voor te steken). Bij dit manoeuvre schraapt de andere wagen mijn wagen met schade tot gevolg. Vervolgens begon de bestuurster te gesticuleren naar me.

Ze is echter niet uitgestapt of aan de kant gegaan om een aanrijdingsformulier in te vullen (wat toegegeven niet makkelijk of zelfs zeer moeilijk zou zijn geweest op die plaats). De andere wagen is uiteindelijk achter mij ingevoegd en is me nadien in de tunnels voorbij gereden, waarbij ik een foto heb kunnen nemen van de auto (en nummerplaat). Vervolgens ben ik dan onmiddellijk naar de politie gereden om aangifte te doen en is er een PV opgesteld.

Voor zover ik vertrouwd ben met het verkeersrecht, heb ik hier geen aansprakelijkheid en mijn verzekeringsmaatschappij is het daarmee eens. Ik zal echter de vrijstelling bij mijn omnium zelf moeten ophoesten tot dit hele verhaal afgerond is. De politie die langsgaat bij de dader en dergelijke...

Nu mijn vragen:

- Heeft er hier iemand een idee hoelang deze procedure gemiddeld aansleept?
- Jammer genoeg is er een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Zien jullie een reëel risico dat er tot een andere conclusie zou gekomen worden? Het is natuurlijk erg vervelend dat er geen aanrijdingsformulier is ingevuld.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Da-MILNER
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 feb 2019 21:54

Nou voor zover ik weet kan je altijd eenzijdig een EAF invullen met als tegenpartij dus de nummerplaat en het merk van de wagen.
Ik heb gelijkaardig zoiets aan de hand en de verzekering gaat dan via nummerplaat de verzekering van tegenpartij aanschrijven en de tegenpartij in gebreke stellen.
Hoe lang de procedure is weet ik niet maar kan veel lange duur zijn als de tegenpartij uiteindelijk niet meewerkt

Koen1983
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 feb 2019 09:15

Bedankt voor de reactie! Volgens de verzekeringsmaatschappij was een EAF niet nodig aangezien de nummerplaat van de tegenpartij (en een foto van de auto) in het PV van de politie opgenomen was, alsook een uitgebreide omschrijving van de feiten.

Ik ben benieuwd hoelang de procedure zal duren...

Reclame

Jozef V
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2019 14:48

Aangezien de tegenpartij niet is gestopt en u dit bent gaan aangeven bij de politie is de kans groot dat het parket haar zal dagvaarden voor de politierechtbank voor ongeval + vluchtmisdrijf.

Als de verzekeringsmaatschappijen het niet eens geraken zal je je burgerlijke partij kunnen stellen in deze procedure en op deze wijze toch nog uw schade vergoed zien.

Tussen de feiten en de dagvaarding kan vaak wel een klein jaar tussen zitten.

Een interessant artikel hierover las ik op:

https://verkeer-recht.be/kennisbank/ong ... vergoeding

Koen1983
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 feb 2019 22:05

Bedankt voor de info - inderdaad een interessant artikel.

Terug naar “Verkeersongevallen”