Auto geraakt tegenover oprit

Roro2019
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Auto geraakt tegenover oprit

#1 , 28 jan 2019 20:12

Hallo,

Ik heb een vraag over een 'ongeluk' die ik vandaag veroorzaakt heb. Ik ben vanavond tegen de auto van de buurman van mijn ouders gereden. Hij parkeert zijn auto vaak tegenover de oprit van mijn ouders. Ik bedoel niet rechtstreeks voor de oprit, maar aan de andere zijde van de straat.
Het is hierdoor lastig vanaf en op mijn ouders oprit te rijden. De auto van de buurman hindert het op en afrijden van de oprit. De donker in de straat en de donkere auto, maken dat het zicht niet beter wordt en de situatie nog lastiger wordt.
De afstand van de oprit van mijn ouders tot de auto van de buurman is max. 2,50. Het is lastig de draai te maken om de weg op te komen. De buurman van mijn ouders gaf aan dat hij al twijfelde om hem hier neer te zetten, omdat hij al zag dat mijn ouders visite hadden.
Wat ik op internet lees is dat het verboden is een voertuig te parkeren;
-op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen.
-wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden.

Kan ik hieruit opmaken dat de buurman in deze situatie fout zit?
Of ben ik alsnog de schuldige?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 28 jan 2019 20:24

Zelfs als de afstand te klein was mocht je er nog niet tegenrijden!
Het is niet zo dat indien iemand iets doet dat niet mag je automatisch het recht hebt om zijn bezit te beschadigen.
Het is niet oog om oog, tand om tand.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 28 jan 2019 20:33

Wie tegen een stilstaand voertuig rijdt, is meestal de schuldige. U wist dat de auto daar vaak geparkeerd wordt, dan kunt u niet gaan inroepen dat het een onverwachte hindernis was.

Reclame

Roro2019
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jan 2019 21:04

Logisch. Het was uiteraard wel echt per ongeluk. Maar gezien de auto op een onhandige plaats staat, is de kans natuurlijk wel groter dat dit soort ongelukken gebeuren. Vandaar mijn vraag.
Mijn ouders waren al bang dat het ooit zou gebeuren en hadden al een keer bij hem aangegeven dat het vanaf hun oprit lastig de straat opdraaien is door zijn auto en gevraagd of hij de auto in de parkeervakken 10 meter verder wilde zetten.
Maar verzekeringstechnisch ben en blijf ik de schuldige zoals ik het nu lees van jullie.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#5 , 28 jan 2019 21:18

Als u kunt aantonen dat dit inderdaad een donker punt is, waardoor die wagen mogelijks een onvoorzienbare hindernis zou gevormd hebben, maakt u een kans.
Ik acht de kans echter nog steeds klein...

Zijn er geen gele strepen aan de zijkant?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 jan 2019 22:44

De buurman begaat een overtreding als de vrije ruimte op de rijbaan minder dan 3m wordt doordat hij daar parkeert, en die overtreding staat in een oorzakelijk verband met de schade.

In principe kan het, maar of een rechter u daarin gaat volgen om daarom ook een deel van de schuld bij de buurman te leggen :?: :?: :?:
Zéér twijfelachtig ...

Terug naar “Verkeersongevallen”