sneeuwvrij maken fiets-o-strade

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

sneeuwvrij maken fiets-o-strade

#1 , 25 jan 2019 23:17

Ik ben eigenaar van drie aaneenpalende landbouwgronden (weiland en hooiland).
Enkele jaren geleden werd er een strook van 4 meter breed en 600 meter lang onteigend door de gemeente. Op die grond legde de gemeente een maxi-breed fietspad aan dat deel uitmaakt van wat men een fiets-o-strade noemt.
Er is een ongeval gebeurd met twee fietsers die door de ijsgang geslipt zijn, op elkaar ingereden en gevallen. Beiden hebben breuken opgelopen.
Er werd blijkbaar een PV opgesteld en hun verzekeringen eisen van mij schadevergoedingen.
Dit op basis van het politiereglement (sneeuwvrij houden voetpaden en fietspaden):
"onbebouwde terreinen: op iedere houder van een reëel recht op het goed met name eigenaars, vruchtgebruikers, erfpachters, opstalhouders, titularis van een gebruiksrecht, recht van bewoning, erfdienstbaarheid of huurders;"

Het lijkt toch volledig buiten proportie dat ik een fietspad van 600 meter lang, gelegen in agrarisch gebied, ijsvrij zou moeten houden?
In de akte staat dat de gemeente zal instaan voor aanleg en onderhoud van de wegenis. Er is geen rijbaan voor auto's en geen voetpad.
Bestaat er wetgeving over het onderhoud van fiets-o-strades?
Laatst gewijzigd door meesje op 25 jan 2019 23:45, 4 keer totaal gewijzigd.
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 25 jan 2019 23:20

Als u onteigend bent, hebt u geen rechten meer op het onroerend goed en kunt u bijgevolg niet aansprakelijk gesteld worden volgens die regel.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 25 jan 2019 23:34

Mijn gronden grenzen wel over een lengte van 600 meter rechtstreeks aan dat pad.
Volgens de advocaat die me aanschrijft zegt het politiereglement dat ik sneeuw en ijs moet ruimen zodat fietsers en wandelaars veilige doorgang hebben.
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 jan 2019 00:15

Dit op basis van het politiereglement (sneeuwvrij houden voetpaden en fietspaden):
Ga aan beide kanten (van het deel dat langs uw eigendommen passeert) de signalisatie hiervan fotograferen.
Kan zijn dat je een eind verder moet dan je eigen grond ... normaal zal je daarvoor naar het eerste kruispunt aan elke kant moeten.

Fiets-o-strades worden doorgaans aangeduid door borden F99 - een variant van dit bord:
Afbeelding

Het zijn dan géén fietspaden !

Als de formulering in het politiereglement over trottoirs (voetpaden) en fietspaden gaat, is ze niet eens toepasbaar want een fietsostrade is doorgaans géén van beide ...

Lijkt misschien nogal gek als argument, maar zéker aanvoeren indien politiereglement het over fietspaden heeft :!:

"onbebouwde terreinen: op iedere houder van een reëel recht op het goed met name eigenaars, vruchtgebruikers, erfpachters, opstalhouders, titularis van een gebruiksrecht, recht van bewoning, erfdienstbaarheid of huurders;"
Heeft u een dergelijk gebruiksrecht ?
Het lijkt toch volledig buiten proportie dat ik een fietspad van 600 meter lang, gelegen in agrarisch gebied, ijsvrij zou moeten houden?
Dat is het inderdaad
In de akte staat dat de gemeente zal instaan voor aanleg en onderhoud van de wegenis.
Dat is bij trottoirs bvb ook zo, maar belet niet dat je als aanwonende de trottoirs dient vrij te maken

Overheid schrijft er PVs voor uit aan burgers, maar voert het zélf niet uit aan haar eigendommen ...

Bestaat er wetgeving over het onderhoud van fiets-o-strades?
Hangt wat af hoe ze aangelegd zijn.

Als de provincie er voor betaalde, is er normaal een beheersovereenkomst met de gemeente die het beheer over de fietsostrade krijgt.

katwezel
Berichten: 375

#5 , 26 jan 2019 06:50

Verwijs naar je onteigenings akte , volgens u staat daar in dat de gemeente instaat voor het onderhoud dus zij zijn aansprakelijk

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#6 , 26 jan 2019 12:19

Dit op basis van het politiereglement (sneeuwvrij houden voetpaden en fietspaden):
Ga aan beide kanten (van het deel dat langs uw eigendommen passeert) de signalisatie hiervan fotograferen.
Kan zijn dat je een eind verder moet dan je eigen grond ... normaal zal je daarvoor naar het eerste kruispunt aan elke kant moeten.

Fiets-o-strades worden doorgaans aangeduid door borden F99 - een variant van dit bord:
Afbeelding

Het zijn dan géén fietspaden !

Als de formulering in het politiereglement over trottoirs (voetpaden) en fietspaden gaat, is ze niet eens toepasbaar want een fietsostrade is doorgaans géén van beide ...

Lijkt misschien nogal gek als argument, maar zéker aanvoeren indien politiereglement het over fietspaden heeft :!:

"onbebouwde terreinen: op iedere houder van een reëel recht op het goed met name eigenaars, vruchtgebruikers, erfpachters, opstalhouders, titularis van een gebruiksrecht, recht van bewoning, erfdienstbaarheid of huurders;"
Heeft u een dergelijk gebruiksrecht ?
Het lijkt toch volledig buiten proportie dat ik een fietspad van 600 meter lang, gelegen in agrarisch gebied, ijsvrij zou moeten houden?
Dat is het inderdaad
In de akte staat dat de gemeente zal instaan voor aanleg en onderhoud van de wegenis.
Dat is bij trottoirs bvb ook zo, maar belet niet dat je als aanwonende de trottoirs dient vrij te maken

Overheid schrijft er PVs voor uit aan burgers, maar voert het zélf niet uit aan haar eigendommen ...

Bestaat er wetgeving over het onderhoud van fiets-o-strades?
Hangt wat af hoe ze aangelegd zijn.

Als de provincie er voor betaalde, is er normaal een beheersovereenkomst met de gemeente die het beheer over de fietsostrade krijgt.

Het fietspad langs mijn gronden staat als F16 vermeld op de fiets-o-strade kaart van de provincie Antwerpen.
zie: https://www.google.com/maps/d/view?mid= ... 70288&z=12

Het is de groene lijn die langs de spoorlijn Lier-Lint-Kontich loopt.
Waar een weg is is een wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 26 jan 2019 12:38

Fiets-o-strades worden doorgaans aangeduid door borden F99 - een variant van dit bord:
Afbeelding

Het zijn dan géén fietspaden !
Het fietspad langs mijn gronden staat als F16 vermeld op de fiets-o-strade kaart van de provincie Antwerpen.
zie: https://www.google.com/maps/d/view?mid= ... 70288&z=12
Ga naar die borden kijken en fotografeer ze.
Wegen aangeduid met F99 zijn voorbehouden wegen, geen fietspaden, geen trottoirs :!:

Belangrijk: Wat was het statuut van die weg ten tijde van het ongeval ?

VB: het stuk tussen Galgeveld en Tuinweg in Lier, was in 2013 ... niets, een onbestemd pad
Verhard (rood beton)
Maar géén trottoir, geen fietspad ...


Waar liggen je gronden :?:
Lier, Lint, Kontich ?
Dan weten we over welk politiereglement het gaat ...

Er is een ongeval gebeurd met twee fietsers die door de ijsgang geslipt zijn, op elkaar ingereden en gevallen. Beiden hebben breuken opgelopen.
Tegelijk geslipt en zo op elkaar ingereden ? Da's meer synchroon ballet dan ...
1 geslipt en op de andere ingereden is veel meer waarschijnlijk

Ook is de fout van de slippende fietser(s) - onaangepast rijgedrag op gladde ondergrond- niet verwaarloosbaar bij het ontstaan van het ongeval.

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#8 , 26 jan 2019 13:30

Op de plaats waar de weg langs mijn percelen loopt was er voordien een private servitudeweg.
Die servitudeweg liep op mijn grond (mijn grond was het lijdend erf). Ik verleende toen met die servitudeweg doorgang aan één ander ingesloten perceel waarop een villa staat.

Die servitudeweg werd onteigend door de gemeente en is daardoor geen private weg meer. Wat daarvoor mijn private grintweg was werd geasfalteerd en werd uiteindelijk dat "fietspad" hetwelk werd doorgetrokken tot "galgeveld". Langsheen mijn gronden is het vrij breed omdat het daar ook een doorgang is voor auto's naar het destijds ingesloten perceel met villa dat nu door de onteigening van mijn weg ook aan de openbare weg ligt.

Alles ligt op grondgebied Lier. De weg langs mijn gronden heet inderdaad Tuinweg, net zoals de weg aan de overkant van de spoorlijn. Mijn percelen zijn bereikbaar met de auto via een onbewaakte overweg aan Vinkenstraat (richting Boechout) die uitweg biedt naar Lintse Steenweg. Langs de kant van galgeveld kun je er niet op (en mag ook niet) met de auto. Daar staan paaltjes en het pad is ook te smal.
Ook net voorbij mijn gronden (aan de villa van de buur) staan er paaltjes waardoor er vanaf daar geen doorgang is voor auto's richting galgeveld.
Zelfde paaltjes beletten voorbij de overweg richting Boechout de doorgang van auto's.

Tussen de onbewaakte overweg aan de grens met Boechout tot en met de volledige breedte langsheen mijn percelen is die weg ook bereidbaar door auto's. Weg die enkel gebruikt wordt door de buur met de villa, de bewoners van een hoeve en mijzelf.

Ik heb nog nooit op de verkeersborden gelet. Ik kom daar zeer zelden....
Ik wist enkel dat het op het plan van de fiets-o-strades staat ingekleurd als fiets-o-strade.
Of de borden het correct aangeven weet ik niet zeker, ik ging ervan uit dat het wel OK zou zijn.
Waar een weg is is een wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 26 jan 2019 16:09

Het nogal knullig opgestelde politiereglement van Lier voorziet :

https://www.lier.be/Reglementen_retribu ... _1_06_2017

Artikel 8. De voetpaden, straatgoten en bermen langsheen al dan niet bewoonde gebouwen dienen te worden onderhouden en bestendig proper te worden gehouden. Deze verplichtingen berusten:

3. voor leegstaande gebouwen of onbebouwde terreinen: op iedere houder van een reëel recht op het goed met name eigenaars, vruchtgebruikers, erfpachters, opstalhouders, titularis van een gebruiksrecht, recht van bewoning, erfdienstbaarheid
of huurders;



En over het sneeuwvrij maken:

Afdeling 5. Bijzondere bepalingen die in acht dienen te worden genomen bij sneeuw of vrieskou, ijs, ijzel.

Artikel 260. De in artikel 8 genoemde personen zijn verplicht de voetpaden ijs- en sneeuwvrij te maken over tweederden van hun breedte, met een minimum van 1 meter. Voetpaden die minder dan 1 meter zijn, dienen volledig vrij gemaakt te worden. De sneeuw moet opgehoopt worden op de uiterste rand van het voetpad, zodat een veilige doorgang voor de voetgangers bekomen wordt. Ter hoogte van opritten, oversteekplaatsen voor voetgangers en aangeduide haltes voor voertuigen van het openbaar vervoer moet de rand van het voetpad gelegen langs de rijbaan steeds vrijgehouden worden. In geen geval mag de sneeuw op de rijbaan of het fietspad worden uitgestrooid. De straatgoten en rioolkolken moeten vrij blijven. Zout of andere producten gestrooid voor het ijs- en sneeuwvrij maken, mogen de openbare gezondheid niet schaden.

Artikel 260/1. In verkeersvrije straten en pleinen en straten waar geen voetpad is aangelegd, dienen de in artikel 8 vermelde personen de verplichtingen voorzien in artikel 260 uit te voeren over een breedte van minimum 1,5 meter gemeten vanaf de gevel of vanaf de rooilijn.



De verplichting uit Art 260 heeft dus betrekking op voetpaden - die zijn er hier niet.


Art 260/1 heeft betrekking op:

1) Verkeersvrije straten

Dat bestààt gewoonweg niet, en wordt ook niet nader gedefinieerd in het politiereglement.
Ook voetgangers, fietsers, aangelanden zijn verkeer.
Een "fiets-o-strade" is duidelijk niet "verkeersvrij".

Dit is dus al niet van toepassing.


2) Pleinen
Bij gebrek aan definitie van "plein" in politiereglement, nemen we de definitie uit de wegcode:

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... e/100-art2

2.10. "Plein" : elke open ruimte, waarop een openbare weg uitkomt of meerdere openbare wegen samenkomen, en waar de plaatsgesteldheid het mogelijk maakt dat het verkeer en andere activiteiten er tezamen georganiseerd worden.

Dat is duidelijk evenmin het geval.


3) straten waar geen voetpad is aangelegd

Het politiereglement definieert "straat" niet, maar gebruikt het begrip wel in afwijking van de algemene term "openbare weg".
Dit is een aanwijzing dat deze bepaling niet zomaar voor alle openbare wegen geldt.

In de wegcode is een "straat":

2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.

Het is niet in de bebouwde kom.
Niet in zone 30, noch in een (woon)erf voor zover ik weet.
Er zijn geen toegangen tot activiteiten langs de weg.

Bijgevolg gaat het hier niet om een straat.


Ergo, de bepalingen & verplichtingen van het politiereglement zijn helemaal niet bedoeld voor, of toepasbaar op de fiets-o-strade die hier (overweg Vinkenweg tot villa) eigenlijk een doodgewone, zij het smalle, verharde openbare weg mét een rijbaan is ...

En waarop de stad Lier dus dient in te staan voor het ruimen van de sneeuw en strooien bij ijzel :!:



Art 260/ 1 illustreert dat ook waar het stelt:

de verplichtingen voorzien in artikel 260 uit te voeren over een breedte van minimum 1,5 meter gemeten vanaf de gevel of vanaf de rooilijn.

Er is in dit geval langs uw gronden geen gevel.

Blijft de rooilijn - die gaat op uw onteigeningsplan staan.
Vandaar 1,5m rekenen, kom je dan zelfs maar op de fiets-o-strade uit, of zit je dan nog altijd in de berm :?:
Zal er wat van afhangen hoeveel er onteigend werd.
Maar eigenlijk niet eens belangrijk, want het gaat daar niet om een "straat" (d.i. een bijzonder type openbare weg) zoals 260/1 vereist om geldig te zijn.


Lijkt me duidelijk dat dit reglement voorzien is voor gebruik in verstedelijkt, bebouwd gebied, waar occasioneel een perceel onbebouwd is.
Niet voor gebruik langs wegen buiten de bebouwde kom.

"straten zonder voetpad" verwijzen bvb naar (woon)erven die verplicht aangelegd worden zonder klassieke opdeling met rijbaan & trottoir.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 26 jan 2019 17:58

Ik ben eens gaan kijken. 8_)

Momenteel staat er in geen van beide richtingen, ook maar enige signalisatie die van deze weg een fietspad, fietsostrade, voorbehouden weg, of wat dan ook zou maken.
Volgens mij heeft die er ook nooit gestaan ...

U kan zo elke verwijzing naar "fietspad", "fietsostrade" of whatever in de argumentatie van de verzekeringsmaatschappij onderuit halen.

Het gaat dus om een smalle, verharde openbare weg buiten de bebouwde kom, met (enkel) een rijbaan en grasbermen.

Zoals er 1000en kilometers landbouwwegeltjes liggen in Vlaanderen.
Zoals er 1000en kilometers gewestwegen liggen buiten de bebouwde kommen (al dan niet met fietspad erlangs)
En waarvan niemand de aansprakelijkheid van de aangelanden in vraag stelt bij verkeersongevallen door sneeuw of ijzel ...


Deze weg voldoet aan geen enkele bepaling van de definitie van een "straat" of "plein" volgens de bepalingen in Artikel 2 van de wegcode, bijgevolg is Artikel 260/1 van het Lierse politiereglement er niet van kracht ...


De fietsers dienden bovendien hun snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden, zoals vereist in Artikel 10
https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /168-art10



[PS: Je kan momenteel zelfs met de auto over het "smalle" stuk van/naar Galgeveld rijden, in beide richtingen, er is niets dat het verbiedt of verhinderd ... vroeger stond aan Galgeveld een paaltje, nu verdwenen.

Vanaf de villa op de Tuinweg richting Galgeveld stond daar vroeger (Streetview september 2013) wel een C1 [uitgezonderd fietsers], maar die is verdwenen.]
https://goo.gl/maps/B6R7HU32EiP2

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#11 , 26 jan 2019 18:27

Wel bedankt om daar ter plekke te gaan kijken.
Toen ik daar de laatste keer ben geweest kon en mocht men over het smalle gedeelte tussen villa en galgeveld niet rijden met de auto.
Ik ga ervan uit dat één van de verongelukte fietsers een berekende gok doet om een vergoeding los te peuteren.
De brief gaat nu naar mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Die moet het maar oplossen.
Van de politie of een PV heb ik zelf (nog) niets gehoord.
Waar een weg is is een wil.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 27 jan 2019 13:53

Ik ga ervan uit dat één van de verongelukte fietsers een berekende gok doet om een vergoeding los te peuteren.
Proberen hé ...
Zeker als dat woon-werk-ongevallen zijn, liggen hun kosten hoog
De brief gaat nu naar mijn rechtsbijstandsverzekeraar. Die moet het maar oplossen.
Voeg de argumentatie er maar bij dat het Lierse politiereglement er niet van toepassing is aangezien Tuinweg geen "verkeersvrije straat", geen "plein", en geen "straat zonder voetpad" is

Mocht je rechtsbijstand dat "detail" over het hoofd zien ...


Mochten je weilanden op Anderstad , aan Ceciliastraat of Spekkestraat liggen, hing je er wél aan :!:
Die liggen in een zone 30, en zijn volgens de wegcode per definitie "straten" en er ligt geen "voetpad"
Daar is jouw reddingsboei er niet ...

BloodNight
Berichten: 621

#13 , 27 jan 2019 14:53

Het probleem ligt ook gewoon bij het feit dat mensen niet meer nadenken en de schuld op een ander willen steken. Het is de taak van de overheid om de straten etc te onderhouden. Bij sneeuw en ijs is het onmogelijk om overal te strooien. Het is heel makkelijk om de overheid hiervoor aansprakelijk te stellen maar men zou beter eens beginnen met het eigen rijgedrag aan te passen. Als ik met de fiets val dan zal ik vloeken...maar niet de schuld proberen te steken op de gemeente.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 27 jan 2019 23:10

Het is de taak van de overheid om de straten etc te onderhouden.
Overheden schuiven die taken dus door naar de aanwonenden ... en die laatsten zijn verplicht dat ook te doen :!:

Dat men een trottoir open moet houden, nog tot daar toe.
Dat men een rijbaan moet gaan open houden over honderden strekkende meters, is al heel andere koek hé ...

En het hangt telkens maar af van de formulering in het politiereglement ...

Bij sneeuw en ijs is het onmogelijk om overal te strooien.
Daar verschuilt een overheid zich altijd achter ...
Maar ze verwacht tegelijk wel dat haar burgers wél kunnen wat zij als ganse organisatie met groot materieel niet blijkt te lukken.

Jozef V
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 feb 2019 14:42

Zoals Inazuma zegt is het van belang om goed het type weg vast te stellen en vervolgens te relevante regelgeving te checken. Wat betreft de brief van de advocaat. Zeker betwisten!
Er wordt getracht de aansprakelijkheid door te schuiven waardoor het van belang is dat je hiertegen schriftelijk standpunt inneemt.

Terug naar “Verkeersongevallen”