wanneer recht op advocaat?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

wanneer recht op advocaat?

#1 , 17 jan 2019 16:49

mag een beschuldigde van ongeval pas na een dagvaardiging door politierechtbank met een advocaat contact nemen?
makelaar beweert dat dit de normale procedure is...
zo heb je toch geen zicht op gevoerd onderzoek, ontbrekende elementen of kans dat verdediging zelf via advocaat een onderzoek laat doen naar sporen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 jan 2019 17:38

Als je zelf betaalt mag je zelfs tien advocaten aan het werk zetten.
Ik betwijfel of die aan spooronderzoek doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#3 , 17 jan 2019 18:10

waar zijn je rechten als verdediging dan?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 17 jan 2019 18:30

Als je niet word gedagvaard heb je geen advocaat nodig. Er valt dan niets te verdedigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jan 2019 20:03

huur een detective in !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#6 , 17 jan 2019 23:03

En als je wel ZAL gedagvaard worden?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 18 jan 2019 14:21

Een beklaagde die aan sporenonderzoek moet laten doen? In Amerikaanse feuilletons wel, ja. In België laat de overheid aan sporenonderzoek doen, zowel ten behoeve van de verdediging als van de aanklager. Wees blij : het Amerikaans systeem kost de verdediging een fortuin.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 jan 2019 23:21

In België laat de overheid aan sporenonderzoek doen, zowel ten behoeve van de verdediging als van de aanklager.
In theorie
In praktijk doet het parket vooral aan onderzoek à charge, en niet à décharge ...

Voorbeelden genoeg waar klakkeloos een PV gevolgd wordt, terwijl situatie ter plaatse eenvoudig vaststelbaar ànders is.
Onderzoek in verkeerszaken wordt ook (deels) door politie gedaan ...
Maar dat is de instantie die het oorspronkelijke PV opstelde ... dus niet onafhankelijk

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 jan 2019 23:31

mag een beschuldigde van ongeval pas na een dagvaardiging door politierechtbank met een advocaat contact nemen?
makelaar beweert dat dit de normale procedure is...
Inderdaad
Zo lang je niet gedagvaard wordt, is het onderzoek niet "af"
Kan er mogelijk nog geseponeerd worden, en dan is de interventie van een advocaat zotte kosten geweest.
zo heb je toch geen zicht op gevoerd onderzoek,
Achteraf ... als het af is

ontbrekende elementen of kans dat verdediging zelf via advocaat een onderzoek laat doen naar sporen?
Doe je indien mogelijk best meteen zelf , ASAP na ongeval (of onterecht PV)



Ik verzamel preventief al "elementen" dmv een dashcam, fotografeer dubieuze parkeersituaties (waar ik uiteraard netjes conform de wegcode parkeer, maar vermoed dat het zever kan opleveren).

Erg, maar na 4 onterechte & succesvol betwiste verkeers-PVs op 5 begin je je fundamenteel vragen te stellen over hoe belabberd de Belgische politie werkt ...

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#10 , 19 jan 2019 09:14

Ik kan niks "openbaren"..nog niet..eenzijdig onderzoek...door alle instanties..meer kan ik nog niet zeggen

Jozef V
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 feb 2019 14:19

Vaak kan de bijstand van advocaat reeds gewenst zijn bij een eerste verhoor van de politie.

Je zal aan je rechtsbijstandverzekeraar moeten vragen of hij hier al dan niet voor tussenkomt. Indien wel ben je uiteraard steeds vrij om je eigen advocaat te kiezen. Je hoeft dus niet zo maar akkoord te gaan met diegene die de makelaar/verzekeraar voorstelt.

Een interessant artikel hierover vond ik op:

https://verkeer-recht.be/kennisbank/dag ... -Antwerpen

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 11 feb 2019 21:30

Zoals steeds moet men ook in dit geval zijn polis lezen om de voorwaarden van de verzekering te kennen.
Normaal zal de polis vermelden dat men moet zijn gedagvaard of dat men zelf iemand anders wil dagvaarden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#13 , 12 feb 2019 09:41

Maandag weten we meer...

Terug naar “Verkeersongevallen”