Rood keuringsbewijs code 1

KrisP
Berichten: 145

Re: Rood keuringsbewijs code 1

#16 , 19 jan 2019 12:41

Kan iemand mij verwijzen naar de wetsartikelen waarin staat dat het keuringsattest "verboden tot het verkeer" naar de garage mag rijden?

Het enige dat ik weet is art 23decies
§4. Het keuringsbewijs is zonder geldigheidsduur indien de staat van een onderdeel of van een groep van onderdelen of de tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen van die aard zijn dat het voertuig niet of niet meer in het verkeer mag gebracht worden.

In dergelijk geval wordt de melding "VERBODEN VOOR HET VERKEER" op het keuringsbewijs aangebracht.
Ik weet dat de site van goca iets anders zegt, maar kan iemand mij naar de wettelijke basis wijzen?
Dat vloeit voort uit Art24 technische eisen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#17 , 19 jan 2019 14:36

Zoals ik in mijn vorige post aanhaalde handelt die bewuste nota van mr Landuyt niet over personenwagens, enkel over MTM +3,5 die een beladen remtest moeten ondergaan.

Er is geen wettelijke basis die zegt dat een keuring "verboden tot het verkeer" bij personenwagens anders te interpreteren is dan die letterlijke woorden.

Het lijkt mij ergens logisch dat, indien een wagen een duidelijk gevaar op de baan is, dat de keuring dan ook kan zeggen "die mag absoluut niet meer rijden want dat is te gevaarlijk" bv totaal geen remmen meer of overdreven veel roest op cruciale punten.

In de toepassing die jullie aanhalen kan een garagist met een wrak van huis naar het werk rijden, geen probleem.

Er zijn inderdaad art die zeggen dat je wagen technisch geen gevaar mag betekenen maar dat kan dan enkel achteraf worden vastgesteld. Men kan op straat moeilijk de remmen testen. Of er even onder kruipen om op roest te controleren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 20 jan 2019 12:33

Het is voor zover ik kan zien, gewoon een kemel ...

Personenwagens niet toelaten naar garage te rijden maar 44-tonners wel :?:
Ook niet echt logisch hé ...

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#19 , 20 jan 2019 13:38

Inazuma, enkel die een remtest gaan ondergaan he. Redelijk specifiek.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 21 jan 2019 09:54

Inazuma, enkel die een remtest gaan ondergaan he. Redelijk specifiek.
En wordt dan nog absurder ...
Je gaat dus een 44 tonner (in WAL tot 50 ton ) terug de baan op laten terwijl er wat aan de remmen scheelt, maar een personenwagen niet ...

Terug naar “Verkeersongevallen”