Rood keuringsbewijs code 1

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

Rood keuringsbewijs code 1

#1 , 16 jan 2019 16:13

Goedemiddag,

Mijn auto heeft een rood keuringsbewijs code 1 door een probleem met 1 van de remmen. Code 1 wil zeggen 'met verbod tot het verkeer'. Men heeft mij verteld dat ik enkel mag rijden van en naar de keuring en de garage. De website van GOCA bevestigt dit:

http://www.goca.be/nl/p/Rood-keuringsbewijs
Code 1 wordt vermeld wanneer het voertuig ernstige technische tekortkomingen vertoont zoals remmen die niet goed werken. Het voertuig mag niet meer op de openbare weg rijden behalve zonder passagiers en enkel om de kortste weg af te leggen tussen het keuringscentrum en de woonplaats van de klant of de werkplaats van de hersteller en omgekeerd.
Op het keuringsbewijs wordt vermeld: "Verboden tot het verkeer".

Nu vraag ik mij af hoe men 'de werkplaats van de hersteller' definieert. Een kennis is hobby-garagist en zou voor mij mijn auto herstellen. Hij heeft zelfs een eigen garage. Telt dat onder de 'werkplaats van de hersteller'? Ik vind niet onmiddellijk dat deze hersteller zijn functie professioneel moet beoefenen. Ik heb dit aan de verzekering gevraagd maar zij antwoorden alleen met wat er in de wet staat. Ik ben eens diagonaal door artikel 26 gegaan maar daar vind ik ook niks.

Kan iemand hier uitluitsel geven? Mag ik of mag ik niet naar een niet-officiële garage rijden volgens de wet? Ik heb weinig zin om de wet te overtreden. Indien het niet mag kan ik altijd naar een 'echte' garage gaan.

Vriendelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2019 16:21

Niemand kan verplicht worden om zijn wagen in een garage te laten herstellen, ik doe dit altijd zelf, dus ik moet van schouwing altijd naar mijn huis rijden !

Het staat wel degelijk naar de werkplaats van de hersteller en er staat niet naar een garage !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 16 jan 2019 16:59

Bedankt voor uw antwoord. Dat ik niet verplicht kan worden om naar een garage te gaan was nog niet in me opgekomen. Ik ga er dan van uit dat ik reglementair ben als ik naar de garage/werkplaats van de kennis rijd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 16 jan 2019 17:26

Ik vrees een beetje dat dit toch wat problematisch wordt als er controle is, of slechter, bij een ongeval(letje).

"ik ging zust ne keer bij mijne maat gaan, die na zijn uren een garage heeft" is een uitleg die gegarandeerd enthousiast onthaald wordt. Verboden tot het verkeer, duidelijker kan toch niet ?

Trouwens, ondanks alle gepraat over privacy, loopt uw wagen serieus in de kijker bij de camera's die kwistig langs onze wegen staan of rijden.

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 17 jan 2019 02:38

Die uitleg zal niet op enthousiasme onthaald worden, maar ik vraag mij af of ik de wet aan mijn kant heb. De wet is duidelijk inzake verbod op verkeer. Ik mag tussen huis, garage en keuring gewoon rijden. De vraag is alleen wat de wet verstaat onder een garage.

Als het mag dan mag het. Als het niet mag even goed, dan regel ik wel een echte garage of een garagist (de kennis) aan huis.

Misschien moet ik ook even melden dat ik het ook veilig acht om tot aan de garage te rijden. Er is 1 rem die slecht werkt maar daarvan had ik niks gemerkt voor de keuring. Het is niet zo dat ik mij op de weg zou begeven (ongeacht van of het toegestaan is) mocht ik dit zelf niet veilig achten.

KrisP
Berichten: 145

#6 , 17 jan 2019 10:39

Wanneer u met een rood keuringsattest leeg (!) rijdt en in de toegelaten driehoek hersteller (garage of wat dan ook) - keuring - thuis is er niets aan de hand. Natuurlijk zullen bij controle de feiten en omstandigheden in aanmerking genomen worden.
Als u dus met een auto een verhuis aan het doen bent of net naar de winkel bent geweest om boodschappen rijdt u niet leeg en in de toegelaten driehoek.

Echter is altijd Art.26 van de technische eisen toepasbaar:
Artikel 26. Gebruik van de voertuigen
Geen voertuig mag op de openbare weg gebruikt worden indien het inzake onderhoud en werking in een staat verkeert waarbij de verkeersveiligheid in het gedrang komt of wanneer het niet voldoet aan de bepalingen van dit besluit, en dit, ongeacht de keuringen uitgevoerd door de erkende instellingen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jan 2019 10:51

Er is toch niemand die naar de keuring gaat als de remmen het niet doen !

Hier in dit geval zal het hoogst waarschijnlijk zijn dat de ene rem tegen over de andere rem iets minder is, en dit is niet noodzakelijk een ernstig gevaar.
Moet natuurlijk wel hersteld worden, dit voel je zelf niet, daar heb je een rem testbank voor nodig en niet iedereen heeft dit.
Nieuwe remblokjes of remschoenen en remolie nazien dit is zo gefikst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 17 jan 2019 13:34

Er is toch niemand die naar de keuring gaat als de remmen het niet doen !

Hier in dit geval zal het hoogst waarschijnlijk zijn dat de ene rem tegen over de andere rem iets minder is, en dit is niet noodzakelijk een ernstig gevaar.
Moet natuurlijk wel hersteld worden, dit voel je zelf niet, daar heb je een rem testbank voor nodig en niet iedereen heeft dit.
Nieuwe remblokjes of remschoenen en remolie nazien dit is zo gefikst.
Inderdaad. Ik ben niet gek. Er is een verschil in remkracht te groot om goedgekeurd te worden (groter dan 50% is dat geloof ik). Ik heb dus 3 remmen die perfect functioneren en 1 die het minder doet. Ik voel dit inderdaad niet tijdens het rijden. Ik viel compleet uit de lucht bij de keuring.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 jan 2019 15:07

Bedenk wel dat je dan mogelijk zwartwerk & illegale uitbating garage (vergunningsplichtig) als excuus gebruikt ...

Met een gecombineerde actie zou uw uitleg wel eens op méér dan verwacht enthousiasme kunnen rekenen ...

Muscleduck
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 17 jan 2019 16:03

Bedenk wel dat je dan mogelijk zwartwerk & illegale uitbating garage (vergunningsplichtig) als excuus gebruikt ...

Met een gecombineerde actie zou uw uitleg wel eens op méér dan verwacht enthousiasme kunnen rekenen ...
Ik betaal enkel stukken die gebruikt worden, geen prestaties. Het is zijn eigen hobby garage (beeld u er in feite niet te veel van in, er is bv geen put of brug) waar hij enkel zeer sporadisch iemand helpt. Van zwart werk is hier geen sprake hoor. Vergelijk het met aan uw buurman vragen om 'eens naar de computer te komen kijken'.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 jan 2019 16:18

Waar gaan nu naar toe?

Een paar remblokjes vervangen voor je beste vriend, ook al zwartwerk ?


Een beetje serieus blijven hé !
Maar het kan natuurlijk altijd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#12 , 18 jan 2019 09:10

Kan iemand mij verwijzen naar de wetsartikelen waarin staat dat het keuringsattest "verboden tot het verkeer" naar de garage mag rijden?

Het enige dat ik weet is art 23decies
§4. Het keuringsbewijs is zonder geldigheidsduur indien de staat van een onderdeel of van een groep van onderdelen of de tekortkomingen ten opzichte van de reglementaire bepalingen van die aard zijn dat het voertuig niet of niet meer in het verkeer mag gebracht worden.

In dergelijk geval wordt de melding "VERBODEN VOOR HET VERKEER" op het keuringsbewijs aangebracht.
Ik weet dat de site van goca iets anders zegt, maar kan iemand mij naar de wettelijke basis wijzen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 18 jan 2019 12:25

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /143-art23

(*) Nota van de FOD Mobiliteit en Vervoer (B.S. 03-10-2005)

Toepassing van artikel 23, § 2, B, 4.b en 6 en van artikel 24, § 1 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
(...)

- Een voertuig waarvoor een keuringsbewijs « Verboden tot het verkeer » werd afgeleverd mag alleen op de weg van en naar het station, een garagehouder-hersteller en de gebruikelijke standplaats van het voertuig gebruikt worden, zelfs met lading indien deze nuttig was of is voor de remtest.

- Een voertuig waarvoor een keuringsbewijs « Geldig voor 15 dagen » afgeleverd werd, mag als hierboven gebruikt worden en bovendien gedurende de bedoelde vijftien dagen gewoon gebruikt worden als de houder materieel of met een document (bevestiging door garagehouder-hersteller d.m.v. handtekening en stempel) kan aantonen dat het voertuig hersteld werd.

- Voertuigen voorzien van alle andere keuringsbewijzen kunnen normaal gebruikt worden tot de vervaldatum (bedoelde keuringsbewijzen zijn groen).

Brussel, 17 augustus 2005.
De Minister van Mobiliteit,
R. LANDUYT

Issued
Berichten: 1227

#14 , 18 jan 2019 16:31

uw ... houdt volgende alinea in.
Voor voertuigen (MTM hoger dan 3,5 T) die voor de remtest met een lading worden aangeboden wordt het KB van 15 maart 1968, laatst gewijzigd bij KB van 17 maart 2003, als volgt verduidelijkt :
=Best een slecht opgestelde nota.

Een dubbelpunt gevolgd door een opsomming...

Dan heeft die opsomming enkel toepassing op de categorie bepaald in de alinea voor het dubbelpunt?

Ik meen dan ook te mogen besluiten dat die nota niet van toepassing is op personenwagens.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 18 jan 2019 23:15

uw ... houdt volgende alinea in.

Dan heeft die opsomming enkel toepassing op de categorie bepaald in de alinea voor het dubbelpunt?
Ik meen dan ook te mogen besluiten dat die nota niet van toepassing is op personenwagens.
Ja ....

Je moet niet schrikken als het nergens zo staat, maar wel toegepast wordt ...
't Blijft België.

Verkeerswetgeving was al een puinhoop, en de regionalisering is het nog een pak erger aan het maken :!:


Voorbeeldje :?:
(Kandidaat bestuurders rijbewijs B moeten tenminste al niet meer met een motorfiets leren rijden, heeft "maar" zo'n 5 jaar na melding geduurd om het aan te passen ... 2013-2018 )

Terug naar “Verkeersongevallen”