wie is in fout

452bart
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

wie is in fout

#1 , 16 jan 2019 09:13

Hallo,

Schoonmoeder heeft deze morgen ongeval gehad met blikschade op een parking (openbare). Situatie:

-) beide wagens zijn bezig achterwaarts parkeerplaats te verlaten en bevinden zich met hun achterzijde
-) de weg waar beide wagens zich naar toe bewegen is in geval van een situatieschets horizontaal terwijl de parkeerplaatsen verticaal staan
-) beide wagens staan aan verschillende kant van de baan (wagen schoonmoeder "onder de baan" (wagen "1"), wagen tegenpartij "boven de baan" op een situatieschets op papier getekend (wagen "2")
-) doordat de autos niet recht tegenover elkaar stonden geparkeerd en de wagens niet in een zelfde hoek aan het afdraaien zijn is de schade bij wagen "1" meer aan de rechterzijde terwijl deze bij wagen "2" centraal en rechts achteraan zou zijn
-) papieren zijn ingevuld en ondertekend door beide partijen. Geen politie opgeroepen.

Wie is in dit geval in fout? Ik lees 2 verschillende conclusies op het internet en zou graag een meer "'experten" mening horen:Uiteraard zullen de verzekeringen hier hun licht op laten schijnen maar wil toch al een idee hebben waar het naartoe zou moeten gaan:

1) beide auto's zijn bezig met manouevre => gedeeltelijke aansprakelijkheid
2) beide auto's zijn bezig met manouevre maar gezien beide auto"s achterwaarts rijden draait de rijrichting, voorrangsregel van rechts is nog steeds geldig en dus in dit geval is wagen "1" (mijn schoonmoeder) rechts van wagen "2" door de omgekeerde rijrichting en is wagen "2" dus in fout. => hierover vind ik helaas geen rechtsspraak

Hopelijk is het wat duidelijk en kunnen jullie wat onduidelijkheid weghelpen. Helaas kan ik momenteel geen situatieschets opladen dus ik hoop dat het toch wat duidelijk is.

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 jan 2019 17:38

2) beide auto's zijn bezig met manouevre maar gezien beide auto"s achterwaarts rijden draait de rijrichting, voorrangsregel van rechts is nog steeds geldig en dus in dit geval is wagen "1" (mijn schoonmoeder) rechts van wagen "2" door de omgekeerde rijrichting en is wagen "2" dus in fout. => hierover vind ik helaas geen rechtsspraak
Dat is nochtans een gekend en geregeld herhaald arrest van het Hof van Cassatie


http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 14&lang=NL

Wanneer twee bestuurders gelijktijdig een manoeuvre uitvoeren, heeft de bestuurder die rechts rijdt voorrang.


http://jure.juridat.just.fgov.be/view_d ... 97&lang=NL

Voorrang van rechts geldt tussen twee voertuigen die gelijktijdige manoeuvres uitvoeren, maar het staat evenwel aan de bodemrechter om in feite te beoordelen of bij een ongeval een van de voertuigen van rechts kwam in verhouding tot het andere op grond van de richting van de voertuigen (1). (1) Zie Cass., 15 maart 1994, AR 7077, nr 122.


Cassatie past dit wel vaker toe in situaties waarin beide bestuurders hetzelfde doen
bvb als ze allebei een voorrangsbord B1 (voorrang verlenen) of B5 (STOP) moesten naleven

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”