aanrijding parking appartementsgebouw

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

aanrijding parking appartementsgebouw

#1 , 02 jan 2019 11:42

wat zijn de regels als je een aanrijding hebt op een parking van een appartementsgebouw ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2019 11:49

Hoe bedoel je, wat zijn de regels? De regels zijn zoals overal: wie in fout is bij het ongeval, is verantwoordelijk om de andere partij te vergoeden voor de geleden schade.

Is de parking een openbare plaats (voor iedereen toegankelijk), dan gelden daar gewoon de verkeersregels. Is de parking privé (niet voor iedereen toegankelijk, bijvoorbeeld enkel voor de bewoners van het appartementsgebouw), dan gelden daar de regels zoals opgesteld door de eigenaar van de parking. De verkeersregels of regels opgesteld door de parking-eigenaar zullen dan bepalen wie in fout is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 02 jan 2019 11:55

is enkel voor bewoners

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2019 12:05

is enkel voor bewoners
Enkel "bedoeld" voor bewoners, of enkel toegankelijk voor bewoners (dus afgesloten)? Want waar ik woon zijn ook een aantal parkings die "bedoeld" zijn voor de bewoners van het aanliggende apartementsgebouw, maar wel zomaar voor iedereen toegankelijk zijn. In zo'n geval blijft dit een plaats me openbaar karakter.

Maar wat is er eigenlijk gebeurd op de parking? Want ik heb een flauw vermoeden dat dit de belangrijkste factor zal zijn om een goed antwoord te kunnen geven. Stel dat jij bij het inparkeren een andere geparkeerde wagen geraakt hebt, dan zal jij in fout zijn (of omgekeerd, als iemand anders bij het parkeren jouw reeds geparkeerde wagen geraakt heeft, is die andere bestuurder in fout).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 02 jan 2019 13:46

wat zijn de regels als je een aanrijding hebt op een parking van een appartementsgebouw ?
Doorgaans past men dezelfde regels toe als op de openbare weg

Peter72
Topic Starter
Berichten: 31

#6 , 02 jan 2019 17:23

er is iemand met het uitrijden uit de parking van zijn parkeerplaats van voor tegen mij gereden,ik stond stil,het is een gesloten parkeerplaats met poort,enkel voor bewoners

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 jan 2019 19:58

er is iemand met het uitrijden uit de parking van zijn parkeerplaats van voor tegen mij gereden,ik stond stil,het is een gesloten parkeerplaats met poort,enkel voor bewoners
Dan is er toch geen discussie ?
Jouw voertuig stond stil
Tegenpartij is er tegenaan gereden ...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 02 jan 2019 22:25

Offtopic: veel mensen denken nog steeds dat het op een parking "ieder voor zich" is, en schade per definitie 50/50 is.
Zo laatst nog staan discuteren met iemand die mij net niet had aangereden (en alle voorrangsregels negeerde).

Maar goed, hier is dit dus ook van toepassing me dunkt.
Tenzij er een parkeerreglement is die iets anders voorschrijft (aangezien het inderdaad geen openbare weg is), maar de kans lijkt mij klein dat er een reglement zou zijn die stelt dat iemand die een manoeuvre uitvoert en een botsing veroorzaakt tegen een gestopt niet rijdend voertuig (ik gebruik bewust het woord stilstaan hier niet) in zijn recht zou zijn...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 jan 2019 09:57

Lijkt me ook een overduideijke zaak: de tegenpartij is in fout. Is er een aanrijdingsformulier ingevuld en de verzekeringen van beide partijen ingelicht? In dat geval zullen de verzekeringen dit wel onderling regelen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”