Aanrijding

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

Aanrijding

#1 , 16 dec 2018 12:56

Dag iedereen,

Ik zit verveeld met een paar dingen. Dit vooral omdat het de eerste keer is dat ik in een ongeval zit.

Donderdag geweest stond ik aan een oversteekplaats aan een rond punt.
Er staan haaietanden dus ik moest voorrang geven aan de auto's die van het rond punt komen.

De fietsweg waar ik op stond met mijn brommer a klasse is 2 richtingen.
De auto die van het rond punt kwam stopt voor een fietser die van de andere kant komt waar ik naar toe moet.
Omdat de auto is gestopt rij ik door en zodra ik halverwege ben heeft de auto gas en rijd mij aan.

Mijn brommer in een paar honderd stukken en ik in de lucht en op de grond.
De auto stopt onmiddelijk en de fietser en de automobilist komen naar mij toe.
Fietser belt een ambulance

Wanneer de ambulance toekomt nemen ze mij onmiddelijk mee.
Ik heb niet kunnen het aanrijdingsformulier invullen alsook geen verhoor moeten afleggen voor wat er is gebeurd.

Toen ik in het spoed was kwamen 2 agenten een ademtest afnemen.
Die was positief omdat ik niet gedronken heb.
De agenten vertelden mij dat andere agenten gingen komen voor een gesprek.

Ik werd naar de scan gebracht om te zien of er niets gebroken was en toen ik terug in het spoed was kwam een verpleger mij papieren geven vanuit mijn brommer. Ze zei dat er 2 agenten waren geweest en terug weg zijn.

Ik zou volgens de politie van waar ik woon moeten wachten tot ze een dossier overmaken naar de politie van waar ik woon.

Mijn vraag is nu.

Wat moet ik doen zodat alles goed verloopt.
Wat zal er gebeuren?

Ik had de verzekering van mij gebeld, die zeiden dat ik het online kon invullen ( belfius )
Ik vind echter zeer weinig terug over hoe ik het juist doe.
Dit omdat ik blijkbaar niet veel gegevens heb van de tegenpartij of van de politie.

Alvast bedankt
groeten
Nicky Laridon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2018 20:08

Binnen de maand zal de politie u een attest verkeersongeval opsturen. Hierop staat het proces-verbaal nummer, summiere inlichtingen over het ongeval (plaats, datum, tijd) en de gegevens van de tegenpartij (naam bestuurder, merk-type voertuig, nummerplaat en verzekeringsmaatschappij).

Dit maakt u over aan uw verzekering en zij zullen het nodige doen.

U zal door de politie van uw woonplaats verhoord worden omtrent het ongeval en kan een kopie van uw verklaring vragen. Gezien u gewond bent zal u een salduz-uitnodiging krijgen waarin staat dat u recht heb op een vertrouwelijk overleg met een advocaat en bijstand tijdens het verhoor. Geen paniek, dit is standaard.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 16 dec 2018 20:13

"Toen ik in het spoed was kwamen 2 agenten een ademtest afnemen.
Die was positief omdat ik niet gedronken heb."
Waarschijnlijk een gevolg van de val.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 16 dec 2018 20:26

"Toen ik in het spoed was kwamen 2 agenten een ademtest afnemen.
Die was positief omdat ik niet gedronken heb."
Waarschijnlijk een gevolg van de val.....
Positief zijnde ik goed was en niet gedronken heb. Ik kwam van mijn werk ( alleen iets later ) Dus niet verzekerd door m'n werk.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 16 dec 2018 20:31

Dan is de test dus negatief.
Waarom zou de arbeidsverzekering niet gelden omdat je later bent vertrokken van je werk?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

#6 , 16 dec 2018 21:07

Dan is de test dus negatief.
Waarom zou de arbeidsverzekering niet gelden omdat je later bent vertrokken van je werk?
Ik werk van 23u tot 7u , ik was op m'n werk gebleven om een koffie te drinken en dan naar de tandarts te gaan om 11u.
Het is de korste weg naar huis. Dit was dus niet het geval.

Ik hoop alleen dat alles goed komt met de papieren enzo

Blaatpraat
Berichten: 3794

#7 , 16 dec 2018 21:20

Uw medische kosten zullen vergoed worden door de verzekering van de autobestuurder.
De arbeidsongevallenpolis van de werkgever zal mogelijks niet tussenkomen inderdaad, maar het kan wel.
Best dit toch aangeven bij je werkgever, je weet nooit, de ene verzekeraar is wat soepeler om een arbeidswegongeval te erkennen dan een andere als je een afwijking doet ten opzichte van je normale traject.

Uw brommer zult u zelf moeten betalen, tenzij u verzekerd bent tegen eigen risico (vaak verpakt in een omnium-verzekering).
Volgens wat ik hier lees, was u immers in fout (geen voorrang verleend, en de voorrangsregels vervallen niet meer bij stoppen van de tegenpartij tegenwoordig).

dreamless12
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 16 dec 2018 22:05

Uw medische kosten zullen vergoed worden door de verzekering van de autobestuurder.
De arbeidsongevallenpolis van de werkgever zal mogelijks niet tussenkomen inderdaad, maar het kan wel.
Best dit toch aangeven bij je werkgever, je weet nooit, de ene verzekeraar is wat soepeler om een arbeidswegongeval te erkennen dan een andere als je een afwijking doet ten opzichte van je normale traject.

Uw brommer zult u zelf moeten betalen, tenzij u verzekerd bent tegen eigen risico (vaak verpakt in een omnium-verzekering).
Volgens wat ik hier lees, was u immers in fout (geen voorrang verleend, en de voorrangsregels vervallen niet meer bij stoppen van de tegenpartij tegenwoordig).

U beweerd dus als een auto tot volledige stilstand komt en aangeeft dat de fietser door mag niemand van oversteken ?
Volgens wat ik heb gelezen heb ik het volle recht over te steken als voorrang verleend word.

LeenW
Berichten: 12838

#9 , 16 dec 2018 22:10

Uw medische kosten zullen vergoed worden door de verzekering van de autobestuurder.
De arbeidsongevallenpolis van de werkgever zal mogelijks niet tussenkomen inderdaad, maar het kan wel.
Best dit toch aangeven bij je werkgever, je weet nooit, de ene verzekeraar is wat soepeler om een arbeidswegongeval te erkennen dan een andere als je een afwijking doet ten opzichte van je normale traject.

Uw brommer zult u zelf moeten betalen, tenzij u verzekerd bent tegen eigen risico (vaak verpakt in een omnium-verzekering).
Volgens wat ik hier lees, was u immers in fout (geen voorrang verleend, en de voorrangsregels vervallen niet meer bij stoppen van de tegenpartij tegenwoordig).

U beweerd dus als een auto tot volledige stilstand komt en aangeeft dat de fietser door mag niemand van oversteken ?
Volgens wat ik heb gelezen heb ik het volle recht over te steken als voorrang verleend word.
U loopt een tiental jaar achter, stoppen doet je geen voorrang verliezen.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#10 , 16 dec 2018 22:18

Uw medische kosten zullen vergoed worden door de verzekering van de autobestuurder.
De arbeidsongevallenpolis van de werkgever zal mogelijks niet tussenkomen inderdaad, maar het kan wel.
Best dit toch aangeven bij je werkgever, je weet nooit, de ene verzekeraar is wat soepeler om een arbeidswegongeval te erkennen dan een andere als je een afwijking doet ten opzichte van je normale traject.

Uw brommer zult u zelf moeten betalen, tenzij u verzekerd bent tegen eigen risico (vaak verpakt in een omnium-verzekering).
Volgens wat ik hier lees, was u immers in fout (geen voorrang verleend, en de voorrangsregels vervallen niet meer bij stoppen van de tegenpartij tegenwoordig).

U beweerd dus als een auto tot volledige stilstand komt en aangeeft dat de fietser door mag niemand van oversteken ?
Volgens wat ik heb gelezen heb ik het volle recht over te steken als voorrang verleend word.
Inderdaad. Als die auto dat teken doet, en uiteindelijk beslist om toch door te rijden, kan deze in zijn gelijk gesteld worden.

Nog een update op het vorig berichtje van mij: de schade aan de auto (en de chauffeur indien deze schade heeft) is ook voor u (maar dit zal door uw verzekering betaald worden).

Nog een rechtzetting: uw medische kosten zullen niet betaald worden door de verzekering van de autochauffeur.
Even vergist dat een A-klasse brommer niet gelijkgesteld wordt met een fietser, en dus geen zwakke weggebruiker is (tenzij vooruit duwend, en dus al wandelend).
Als dit niet erkend wordt als arbeidswegongeval zult u in aller waarschijnlijk moeten opdraaien voor alle kosten uit dit ongeval (waarbij kosten voor anderen dan uzelf zullen vergoed worden door uw verzekering).

Issued
Berichten: 1227

#11 , 16 dec 2018 23:38

Kan u even situeren over welk rond punt dit gaat, want haaientanden zonder bijhorend verkeersbord hebben geen waarde. En bij fietspaden durven ze die bordjes nogal eens vergeten. Zonder de situatie te zien is speculeren het enige wat gedaan kan worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 17 dec 2018 14:38

Uw medische kosten zullen vergoed worden door de verzekering van de autobestuurder.
Vraagsteller rijdt met een motorvoertuig, en is dus géén zwakke weggebruiker waarvan de lichamelijke letsels vergoed worden door de verzekering van een betrokken motorvoertuig ...

Verzekeringen, of eerder de rechtbank, zullen de aansprakelijkheid vastleggen.

De arbeidsongevallenpolis van de werkgever zal mogelijks niet tussenkomen inderdaad, maar het kan wel.
Best dit toch aangeven bij je werkgever,
Inderdaad, aangeven, met uitleg erb ij.

Uw brommer zult u zelf moeten betalen, tenzij u verzekerd bent tegen eigen risico (vaak verpakt in een omnium-verzekering).
Dat zal afhangen van de uitspraak tussen de verzekeringen, of voor de rechtbank ...

Volgens wat ik hier lees, was u immers in fout (geen voorrang verleend, en de voorrangsregels vervallen niet meer bij stoppen van de tegenpartij tegenwoordig).
Dat is bij voorrang van rechts
Vraagsteller had haaietanden , dus normaal ook B1 : voorrang verlenen

Anderzijds was de tegenpartij gestopt om fietser over te laten , en heeft vraagsteller van dat moment gebruik gemaakt om ook over te steken .
Tegenpartij heeft reeds gestopt voertuig terug in beweging gebracht terwijl ze vraagsteller had kunnen zien ...

Fout met causaal verband ....

Terug naar “Verkeersongevallen”