fietsongeval op fietspad

mrdoorman
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

fietsongeval op fietspad

#1 , 29 nov 2018 16:35

Vraagje over ongeval van enkele weken geleden.
s' Morgens vertrokken , samen met een vriend, om een toer met de mountainbike te doen. Via een veldweg kwamen we op fietspad terecht naast de steenweg. Ipv naar rechts zijn we naar links gereden, dus tegen de rijrichting van het fietspad in , om 75 meter verder over te steken via een oversteekplaats.
Ter hoogte van de fietsoversteekplaats is ook een straat (links) waar net op dat moment een auto uit kwam. Men vriend heeft de wagen nog net kunnen ontwijken, ik ben net geraakt ter hoogte van het pedaal van mijn fiets. De fiets lag op busbaan, ik via de motorkap op de grond.
Gelukkig geen lichamelijke schade, wel een fiets voor vuilbak.

Op het kruispunt van de straat waar de wagen kwam staat een stopbord, bestuurder beweert dat wel gedaan te hebben.....

Ondertussen heb ik men BA ingeschakeld maar wou alvast hier eens wat meningen horen. Van de tegenpartij heb ik reeds een brief gekregen heb dat ik verantwoordelijk zou zijn. Mijn BA zal dit aanvechten, maar geeft me alvast mee dat ik ook ergens fout ben.

Graag jullie mening.

onderstaande vond ik ergens op internet, maar weet niet hoe correct dit is.

Moet je ook voorrang verlenen aan fietsers die in de verboden richting op het fietspad rijden? In het artikel 12.4bis staat immers dat overeenkomstig dit besluit gebruik moet gemaakt worden van het fietspad ... Als vóór dat fietspad een verkeersbord B1 of B5 staat, is er geen twijfel mogelijk en moet je de fietser voorrang verlenen, ook al overtreedt hij de wegcode. Zeer onlogisch is dat niet, want voorrang geldt voor de volledige breedte van de voorrangsweg, dus ook aan bestuurders die aan de linkerkant van de voorrangsweg rijden moet voorrang verleend worden (pagina 31). Bovendien gaan verkeerstekens boven verkeersregels volgens artikel 6.2 van de wegcode (pagina 25), dus voorrangsborden gaan boven het artikel 12.4bis. Bij een bord B1 of B5 moet gewoon voorrang verleend worden zonder meer. Vanzelfsprekend kan die fietser, die in de verboden richting fietst, wel een bekeuring krijgen.

Deze is terug te vinden op :

https://www.fietsersbond.be/sites/defau ... gels_0.pdf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 29 nov 2018 19:04

Volgens mij spreekt wegcode artikel 8.3.2 dat laatste tegen.
Dit artikel stelt dat een bord B5 (stopbord) moet voorzien worden van een onderbord als het een dubbelrichting fietspad is.
Aangezien dat hier niet was, hoeft de chauffeur geen rekening te houden met het feit dat er spookfietsers aanwezig waren.
Daarnaast heb je nooit voorrang als je uit een verboden rijrichting komt.

De website van de fietsersbond gaat natuurlijk altijd uitgaan van het voordeel van de fietsers.
Hier zou ik durven stellen dat de auto inderdaad in zijn recht was.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2018 20:19

1. De fietser begaat een fout. Hij moet het fietspad rechts van zijn rijrichting volgen. Die fout staat in oorzakelijk verband met het ongeval. Zonder die fout zou het ongeval niet zijn gebeurd, zoals het is gebeurd, met dezelfde schadelijke gevolgen. De fietser is dus aansprakelijk. In het artikel waarnaar je verwijst, en waar geschreven staat dat de fietser wel een bekeuring kan krijgen, wordt niet uitgelegd waarom de fout van de fietser niet in oorzakelijk verband zou staan met het ongeval.
2. De fietser rijdt op een weg die voorrang heeft. Dat geldt ook voor het fietspad. De fietser heeft voorrang.
3. De bestuurder van de auto begaat dus, in beginsel, een fout door geen voorrang te verlenen. De fout van de fietser neemt de fout van de bestuurder niet weg.
4. Maar ... de fietser kan voor de bestuurder die voorrang moet verlenen een onvoorzienbare hindernis zijn. In dat geval begaat de bestuurder van de auto geen fout.
5. De rechtspraak is verdeeld. Soms wordt geoordeeld dat de fietser onvoorzienbaar is, en wordt dus de fietser alleen aansprakelijk gesteld. Soms wordt geoordeeld dat de fietser niet onvoorzienbaar is en worden beide bestuurders aansprakelijk gesteld (verdeling van aansprakelijkheid).

Reclame

mrdoorman
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2018 22:46

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 30 nov 2018 18:38

ordt geoordeeld dat de fietser onvoorzienbaar is, en wordt dus de fietser alleen aansprakelijk gesteld. Soms wordt geoordeeld dat de fietser niet onvoorzienbaar is en worden beide bestuurders aansprakelijk gesteld (verdeling van aansprakelijkheid).
En meer dan geregeld wordt een niet-reglementair rijdende maar voorzienbare fietser niet mede aansprakelijk gesteld, en draait de autobestuurder volledig & alleen op voor het ongeval - zeker bij een B5/STOP of B1 (omgekeerde driehoek)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 nov 2018 18:40

Volgens mij spreekt wegcode artikel 8.3.2 dat laatste tegen.
Dit artikel stelt dat een bord B5 (stopbord) moet voorzien worden van een onderbord als het een dubbelrichting fietspad is.
Aangezien dat hier niet was, hoeft de chauffeur geen rekening te houden met het feit dat er spookfietsers aanwezig waren.
Dat klopt dus voor geen meter ...

Hier zou ik durven stellen dat de auto inderdaad in zijn recht was.
Er zullen héél stevige argumenten nodig zijn opdat er zo over geoordeeld zou worden ...

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 nov 2018 18:54

Ipv naar rechts zijn we naar links gereden, dus tegen de rijrichting van het fietspad in
Dat is een fout die u mogelijk kan aangewreven worden.

om 75 meter verder over te steken via een oversteekplaats.
Waar is het ergens ?
Simpelste ...

Is die oversteekplaats langsheen de weg waar u aan het spookrijden was ?
Of dwarst de oversteekplaats deze weg , waardoor u eigenlijk op dat moment in dezelfde richting reed als de (blijkbaar afslaande :?: ) auto ?

Is het nog een correct gemarkeerde oversteekplaats (met dikke vierkante vlakken gemarkeerd) of zo'n illegaal stippels + fietslogo + pijlen geval :?:

Op het kruispunt van de straat waar de wagen kwam staat een stopbord, bestuurder beweert dat wel gedaan te hebben.....
Het volstaat niet om louter te stoppen om te voldoen aan de voorrangsplicht ...

Mijn BA zal dit aanvechten, maar geeft me alvast mee dat ik ook ergens fout ben.
Dat is inderdaad zo: u beging ook een fout die als mede-oorzaak van het ongeval kan aanzien worden ...

Moet je ook voorrang verlenen aan fietsers die in de verboden richting op het fietspad rijden? In het artikel 12.4bis staat immers dat overeenkomstig dit besluit gebruik moet gemaakt worden van het fietspad ...
Dat is een verkeersregel in afwijking van de voorrang van rechts
OP het kruispunt dat u schetst, is de voorrang geregeld door verkeersborden en niet door de VVR of 12.4 bis

Blijft de vraag of het de voorrangsborden zijn die uw onderlinge voorrangssituatie bepaalden : dat is enkel zo indien u de straat dwarste waaruit de auto kwam

Ik heb de stellige indruk dat dat niet het geval was.


Vanzelfsprekend kan die fietser, die in de verboden richting fietst, wel een bekeuring krijgen.
En kan die fout als mede oorzaak gezien worden voor het ongeval, maar dat "vergeet" de fietsersbond nogal snel...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 nov 2018 19:19

En meer dan geregeld wordt een niet-reglementair rijdende maar voorzienbare fietser niet mede aansprakelijk gesteld, en draait de autobestuurder volledig & alleen op voor het ongeval - zeker bij een B5/STOP of B1 (omgekeerde driehoek)
Dergelijke rechtspraak is mij onbekend.
De fietser begaat toch een fout? Hoe kan men nu beslissen dat er geen oorzakelijk verband is tussen deze fout en het ongeval?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 nov 2018 21:16

Dergelijke rechtspraak is mij onbekend.
De fietser begaat toch een fout? Hoe kan men nu beslissen dat er geen oorzakelijk verband is tussen deze fout en het ongeval?
Er is zelfs een vrij gemediatiseerd geval van ...

https://www.hln.be/regio/avelgem/trucke ... ~a11019fc/


En de meiden waren wél in fout volgens de wegcode
Er is immers wettelijk géén toelating om links te fietsen op een fietspad met wegmarkeringen
Er is enkel een uitzondering om, in bijzondere omstandigheden, niet links te moeten fietsen op een linksgelegen verplicht fietspad aangegeven door D7/D9 ...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 30 nov 2018 21:35

Volgens mij spreekt wegcode artikel 8.3.2 dat laatste tegen.
Dit artikel stelt dat een bord B5 (stopbord) moet voorzien worden van een onderbord als het een dubbelrichting fietspad is.
Aangezien dat hier niet was, hoeft de chauffeur geen rekening te houden met het feit dat er spookfietsers aanwezig waren.
Dat klopt dus voor geen meter ...
Ik leer nog graag iedere dag bij.
Met deze reactie ben ik niets, graag onderbouwing waarom dit niet klopt. Ik verwoordde namelijk enkel artikel 8.3.2...

mrdoorman
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 dec 2018 09:32

Veel reacties waarvoor dank.
Ik ben links het fietspad op gereden omdat de oversteekplaats maar 75 meter verder was, als ik eerst naar rechts had moeten rijden moest ik enkele 100 meters rijden vooraleer over te steken.
De oversteekplaats ligt eigenlijk in het verlengde van de straat waaruit de auto kwam.
Is er geen verschil door feit dat bstuurder mij heeft aangereden en niet omgekeerd?

LeenW
Berichten: 12813

#12 , 01 dec 2018 10:24

Veel reacties waarvoor dank.
Ik ben links het fietspad op gereden omdat de oversteekplaats maar 75 meter verder was, als ik eerst naar rechts had moeten rijden moest ik enkele 100 meters rijden vooraleer over te steken.
De oversteekplaats ligt eigenlijk in het verlengde van de straat waaruit de auto kwam.
Is er geen verschil door feit dat bstuurder mij heeft aangereden en niet omgekeerd?
Zolang geen van beide stilstaat niet.

Ik volg de meningen hierboven dat dit twee kanten uitkan. Bekijk het eens vanuit het standpunt van de chauffeur. Hij komt aan een kruispunt, stopt, kijkt links naar het fietspad en de rijbaan en ziet niks. Dan kan je doorrijden, want de fietser die verkeerd rijdt is op dat moment een onvoorzienbare hindernis. De mening van de fietsersbond dat het enkel een boete kan zijn, klopt dus niet. Er kan ook gedeeltelijke of zelfs volledige aansprakelijkheid zijn als uw overtreding als oorzaak van het ongeval aanzien wordt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 01 dec 2018 10:45

Ik ben links het fietspad op gereden omdat de oversteekplaats maar 75 meter verder was, als ik eerst naar rechts had moeten rijden moest ik enkele 100 meters rijden vooraleer over te steken.
Logisch. Enkele honderden meters fietsen weegt niet op tegen de kans op een (mogelijk zwaar) ongeval met wagen of vrachtwagen. Ligt er gewoon aan hoeveel waarde je hecht aan je leven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 dec 2018 12:51

Ik vind het gewoon het eerlijkste dat je nu eens toegeeft in fout te zijn en je niet in duizend bochten probeert te wringen om je gelijk te halen, het is gewoon klaar en duidelijk man, jij hebt een risico genomen en verloren, deal with it!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 01 dec 2018 15:54

Ik ben links het fietspad op gereden omdat de oversteekplaats maar 75 meter verder was, als ik eerst naar rechts had moeten rijden moest ik enkele 100 meters rijden vooraleer over te steken.
Waarom stak je niet meteen over thv de plaats waar je die weg opkwam :?:
Of mocht dat daar niet tgv doorlopende streep of zo :?:
De oversteekplaats ligt eigenlijk in het verlengde van de straat waaruit de auto kwam.
Waardoor de voorrangsborden niet meer van tel zijn om de voorrang bepalen.
Jullie reden dus eigenlijk kort in dezelfde richting (het verlengde van de zijstraat), terwijl jullie beiden een richtingsverandering naar rechts uitvoerden ...

Terug naar “Verkeersongevallen”