stoffelijkeschade + vluchtmisdrijf

Timo250
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

stoffelijkeschade + vluchtmisdrijf

#1 , 27 nov 2018 18:37

ik heb een vraag. ik ben onlangs gecontacteerd geweest door de politie dat er een klacht tegen mij is neergelegd. ik zou een ongeval met stoffelijkeschade hebben veroorzaakt waarna ik vlucht misdrijf zou hebben gepleegd en tevens door een rood licht gereden ben.

ik ben op die bewuste dag na een lange werkdag opweg naar huis op een bepaald moment enkele seconden ingedommeld en toen ik weer opkeek zag ik een wagen voor mij en heb een noodstop uitgevoerd. Ik heb geen botsing waargenomen maar was wel eenige tijd in schok van de gebeurtenis.
Ineens merk ik een flits op waardoor ik terug bij mijn positieven kom en ben verschoten. in een paniek reactie ben ik door gereden (blijkbbaar stond het licht op rood).

bijkomende info:

1) ik heb na het bezoek van de politie mijn wagen grondig gecontroleerd en zie geen zichtbare schade.
2) op de plaats waar het gebeurt is staan geen "rode licht camera's
3) ik had die dag wel enkel glaasjes op waardoor samen met de vermoeidheid ik mijn niet meer als helder herinner.

Waaraan kan ik me verwachten?
Wat kan ik doen?

Alle info is welkom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 nov 2018 20:49

ik heb een vraag. ik ben onlangs gecontacteerd geweest door de politie dat er een klacht tegen mij is neergelegd. ik zou een ongeval met stoffelijkeschade hebben veroorzaakt waarna ik vlucht misdrijf zou hebben gepleegd en tevens door een rood licht gereden ben.
Voor het roodlicht rijden, zijn de feiten zo goed als bewezen (foto).

Derdegraads overtreding, die kan leiden tot verval van het recht tot sturen, zie verder

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.


Die boetebedragen moeten nog vermenigvuldigd worden met 8 (de opdeciemen) en worden dan 240 tot 4000 €
Mogelijk deels voorwaardelijk

Het vluchtmisdrijf moet uiteraard eerst nog bewezen worden.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /459-t4hs4

[Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,


Die boetebedragen moeten nog vermenigvuldigd worden met 8 (de opdeciemen) en worden dan 1600 tot 16000 €
Een deel kan voorwaardelijk opgelegd worden.

Verplichte bijdrage voor zgn Slachtofferfonds, 200€
Dit is per veroordeling !
U kan in 1 keer veroordeeld worden voor beide inbreuken, maar ook voor elk apart ...


Gerechtskosten

Bij veroordeling voor zowel vluchtmisdrijf als roodrijden, ka n u ook verval van het recht tot sturen oplopen ("rijverbod")

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

5° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 30, § 1 of 33, § 1, 33, § 3, 1°.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar



Het herstel van dat recht, kan gekoppeld worden aan herstelonderzoeken:

§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.



Zonder dat herstelonderzoeken opgelegd worden, kan u de rechter de gunst vragen, voor vonnis uitgesproken wordt, dat verval in weekend / feestdagen uit te voeren

§ 2bis. Behoudens in geval van artikel 37/1 of als hij het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in § 3 vermelde examens en onderzoeken, kan de rechter lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.


1) ik heb na het bezoek van de politie mijn wagen grondig gecontroleerd en zie geen zichtbare schade.
U heeft dat niet gedaan met de politie er bij :?:
2) op de plaats waar het gebeurt is staan geen "rode licht camera's
Dat hoeft ook niet op die plaats te zijn hé

Politie krijgt melding ongeval + vluchtmisdrijf, en merkt wat later dat u op die dag iets nadien ook op een roodlichtcamera staat - mogelijk tijdens de "vlucht" ...

3) ik had die dag wel enkel glaasjes op waardoor samen met de vermoeidheid ik mijn niet meer als helder herinner.
Niet best
En vermeld je ook best niet tegen politie of voor de rechtbank ...


Bij dagvaarding - wat vanzelfsprekend lijkt- neemt u best contact op met een advocaat om u te verdedigen.
Heb je rechtsbijstand ?

Timo250
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2018 22:00

Inazuna,

bedankt voor de info. ik mag me dus aan een aardig bedrag en een aardige straf.
"1) ik heb na het bezoek van de politie mijn wagen grondig gecontroleerd en zie geen zichtbare schade."
U heeft dat niet gedaan met de politie er bij :?:
de politie heeft bij mij aangebeld waarna ik naar de inkom ben gegaan om hen te begroeten ( woon op een appartement). Daarna hebben ze de papieren van mijn wagen en rijbewijs gevraagd (en foto's van die documenten genomen). op geen enkel moment heb ik hen foto's van mijn wagen zien nemen. Mss hebben ze dit gedaan voordat ze aanbelden. Maar daar heb ik geen weet van.
"2) op de plaats waar het gebeurt is staan geen "rode licht camera's

Dat hoeft ook niet op die plaats te zijn hé

Politie krijgt melding ongeval + vluchtmisdrijf, en merkt wat later dat u op die dag iets nadien ook op een roodlichtcamera staat - mogelijk tijdens de "vlucht" ..."
op de genomen weg staat er maar 1 roodlichtcamera. en deze staat bijna op het einde van de rit naar huis.
nu kan ik niet met zekerheid zeggen dat ik daar niet op sta. Maar verbeter mij als ik verkeerd ben> deze camera's registreren toch enkel als je effectief door het rood rijd?

En ik heb rechtsbijstand en zal deze dan ook aanspreken.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 nov 2018 18:11

op geen enkel moment heb ik hen foto's van mijn wagen zien nemen. Mss hebben ze dit gedaan voordat ze aanbelden. Maar daar heb ik geen weet van.
Kijken of het "verdachte" voertuig zichtbare schade heeft, wat en waar , is normale procedure .

Zou raar zijn dat ze niet vroegen om het voertuig te mogen zien ... tenzij ze het al gezien hadden natuurlijk.

Maar verbeter mij als ik verkeerd ben> deze camera's registreren toch enkel als je effectief door het rood rijd?
Ja, dat is dan ook amper weerlegbaar

Terug naar “Verkeersongevallen”