Ongeval na beroerte

Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

Re: Ongeval na beroerte

#16 , 04 dec 2018 14:21

Als je dan toch recht heb op een gratis advocaat lijkt het me geen kwaad te kunnen doen dat je er een pakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 dec 2018 14:33

Lijkt me vrij duidelijk toch ?
Uw medische toestand is van die aard dat u niet meer in een auto thuishoort ...

U hebt al eens nipt uw rijbewijs teruggekregen, dat gaat nu niet meer gebeuren ...
Weet jij meer over de toestand van de TS? Ik ken ook een jong iemand die hersteld is van een hersenbloeding en na de nodige testen zijn rijbewijs teruggekregen heeft (net als de TS). Deze persoon rijd beter dan vele anderen op de baan. Maar wie zegt dat deze persoon binnen X-aantal tijd eens niet iets anders voor heeft waardoor hij de controle verliest over de wagen? Dit kan iedereen overkomen, ook iemand die nu perfect gezond is.

Zelfs nu kan jij niet beoordelen of de medische toestand van de TS van die aard is dat ze niet meer kan rijden. Daarvoor bestaan instellingen die dit kunnen evalueren.

Ik begrijp dus niet goed dat je zo fel tekeer gaat tegen de TS. Zij heeft op het moment van het ongeval niets verkeerd gedaan, als we haar verhaal mogen geloven, want de hersenbloeding is jaren geleden en ze heeft de testen om terug te mogen rijden, afgelegd. Ze had op het moment van het ongeval perfect het recht om te rijden. Mogelijk is de oorzaak van het ongeval iets wat haar rijongeschikt maakt, maar jij doet nu precies of ze al voor het ongeval rijongeschikt was, dit ook wist, en toch met de wagen reed? Ik lees nergens dat dit zo is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#18 , 04 dec 2018 15:27

Lijkt me vrij duidelijk toch ?
Uw medische toestand is van die aard dat u niet meer in een auto thuishoort ...

U hebt al eens nipt uw rijbewijs teruggekregen, dat gaat nu niet meer gebeuren ...
Weet jij meer over de toestand van de TS? Ik ken ook een jong iemand die hersteld is van een hersenbloeding en na de nodige testen zijn rijbewijs teruggekregen heeft (net als de TS).
Hoeft niet jong te zijn. Ik ben 66, heb in 2016 een zware hersenbloeding gehad, acht maanden rijbewijs kwijt, en rij nu weer probleemloos.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 04 dec 2018 15:47

Hoeft niet jong te zijn. Ik ben 66, heb in 2016 een zware hersenbloeding gehad, acht maanden rijbewijs kwijt, en rij nu weer probleemloos.
Tja, maar als het van Inazuma afhangt, zou je beter niet meer achter het stuur kruipen, als ik zijn reactie lees... Je zou wel eens hetzelfde als de TS kunnen voorhebben: plots verward of verstrooid zijn, de pedalen verliezen en een gevel rammen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#20 , 04 dec 2018 17:27

Ik ben ook wel serieus verrast over de reacties alhier. Zolang ze uw rijbewijs niet afnemen mag je rijden volgens mij op voorwaarde dat je niet dronken bent of onder de drugs en de wegcode respecteert.
Statistisch gezien is er een aantoonbare kans dat ik -gelet op mijn ouderdom- bij mijn volgende rit een hartinfarct, hartstilstand, herseninfarct of erger ga krijgen. Maar de kans dat het niet gebeurt is nog veel groter.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3293

#21 , 04 dec 2018 18:10

De term beroerte dekt heel veel. Er zijn mensen die daarna het geluk hebben geen zichtbare restverschijnselen te hebben, al kunnen er wel onzichtbare zijn en blijven. En er zijn mensen die duidelijk restverschijnselen hebben zoals verlammingen of minstens een slechte kant, afasie, enz.
Er zijn denk ik twee aspecten wat dit betreft na een beroerte
1) Tot wat ben je terug in staat? In dit geval qua rijvaardigheid. Dat kan getest worden want zelfs met een goede motoriek kan je bv gezichtsveldverlies hebben.
2) Wat is het risico op recidive of bijverschijnselen zoals epilepsie? Daar wordt veel minder rekening mee gehouden

Tuurlijk kan iemand na een beroerte in het beste geval terug perfect rijden. Wel blijft er bij deze personen altijd een groter risico op recidive, zelfs met de beste preventieve medicatie. Dat hebben de neurologen ons duidelijk gezegd en blijkt eveneens uit ervaringen van lotgenoten. Komt bij dat er altijd epilepsie ontwikkeld kan worden, zelfs jaren na de beroerte en dit ten gevolge van lidtekenweefsel in de hersenen. Het is daarom niet onmogelijk dat TS een 'absence' heeft gehad bij dat ongeval vorig jaar.

Mijn buurvrouw van nu 40 heeft ongeveer 10 jaar geleden een beroerte gehad. Enkele maanden geleden heeft ze er een tweede gekregen.. Het treft zeker niet enkel mensen van boven een bepaalde leeftijd.

Verder ga ik mij over dit geval niet uitspreken en weet ik nog minder hoe rechters dat doen. Want dat is de vraag van de TS

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 04 dec 2018 20:48

Zolang ze uw rijbewijs niet afnemen mag je rijden volgens mij
Neen, je hebt geen rijbewijs meer zodra je weet dat je een aandoening hebt die je rij-ongeschikt maakt ...

De dokter moet je daar op wijzen, maar doet dat vaak niet, of niet duidelijk genoeg.
Je moet je rijbewijs zelf gaan inleveren, maar niemand doet dat .

Met een steeds ouder wordende bestuurdersgroep, wordt dit stilaan een fameus probleem.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 04 dec 2018 21:04

Weet jij meer over de toestand van de TS?
Monsuzy heeft al een beroerte gehad, en recent een ongeval doordat ze blijkbaar compleet "weg" was
Nog meer alarmbellen nodig ?

Maar wie zegt dat deze persoon binnen X-aantal tijd eens niet iets anders voor heeft waardoor hij de controle verliest over de wagen?
Het gaat niet over controle verliezen over de wagen, maar over elke controle verliezen over zichzelf door medische redenen ...
Dit kan iedereen overkomen, ook iemand die nu perfect gezond is.
Alleen is de kans oneindig veel groter bij iemand met een voorgeschiedenis aan problemen.
Zelfs nu kan jij niet beoordelen of de medische toestand van de TS van die aard is dat ze niet meer kan rijden.
Op basis van de wetgeving en haar relaas kan ik dat wél.
Het al eerder aangehaalde verhoogde risico uit Bijlage 6, 6.1.2 is er duidelijk - het is al gebeurd !

Monsuzy is dus rij-ongeschikt en moet onderzocht worden .
Dat betekent dat zij momenteel ook géén geldig rijbewijs heeft, wat de juridische gevolgen bij een volgend ongeval gigantisch kunnen maken ...

Dit is een juridisch forum, en ze heeft een juridisch antwoord gekregen op haar vraag.

Ik begrijp dus niet goed dat je zo fel tekeer gaat tegen de TS.
Ik wind er gewoon geen doekjes om ...

Zij heeft op het moment van het ongeval niets verkeerd gedaan, als we haar verhaal mogen geloven, want de hersenbloeding is jaren geleden en ze heeft de testen om terug te mogen rijden, afgelegd.
In plaats van gepiqueerd te reageren, mss eens mijn eerste antwoord op monsuzy lezen ...

Tot het moment van het ongeval wist ze volgens haar uitleg niet dat er medisch wat mis was, en kan haar dat ook moeilijk aangewreven worden.
Sindsdien weet ze dat dus wel ... en mag ze niet meer rijden in afwachting van medische controle.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#24 , 04 dec 2018 21:11

Iedere Belg wordt verondersteld de wet te kennen, maar niet elke Belg wordt verondersteld een arts te zijn.
Meeste ongevallen worden veroorzaakt door jongere bestuurders, niet door oudere.
Het probleem ligt dus eerder bij de jongeren zonder ziektebeeld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 05 dec 2018 09:25

Monsuzy heeft al een beroerte gehad,
En heeft na die beroertje een revalidatie + de nodige proeven gedaan om haar rijbewijs terug te krijgen!
en recent een ongeval doordat ze blijkbaar compleet "weg" was
Nog meer alarmbellen nodig ?
Jij weet niet exact wat er gebeurd is. Voor hetzelfde geld is ze even de controle kwijt geraakt (wat ook al eens bij perfect gezonde mensen gebeurt) en is de klap die volgde net de oorzaak dat ze zich niet veel meer herinnert. Ook dit gebeurt bij perfect gezonde mensen.

Jij gaat héél erg kort door de bocht door te verklaren dat mevrouw op dit moment rij-ongeschikt is. Jij kan dit niet beoordelen! Jij hebt vooroordelen die nergens op gebaseerd zijn. Ik lees niets, maar dan ook niets, dat er op wijst dat mevrouw een aandoening zou hebben die haar rijonbekwaam maakt. Anders zou je iedereen die ooit een ongeval had en door de klap er zich nog weinig van herinnert, rijongeschikt moeten verklaren.

Laat het ons bij de feiten houden:
1. Mevrouw had 4 jaar geleden een beroertje, is gerevalideerd en terug rijgeschikt verklaart.
2. Een jaar geleden veroorzaakt mevrouw een ongeval. Kan iedereen overkomen.
3. Een half jaar na het ongeval wordt mevrouw onderzocht en rijgeschikt verklaard! Mits opvolging.
4. Bij mevrouw wordt vasculitis vastgesteld, wat een aandoening is van de bloedvaten, maar bij mijn weten niet automatisch zorgt voor rijongeschiktheid.

Dus jij beweert dat mevrouw nu geen geldig rijbewijs heeft omdat...? Ze een ongeval veroorzaakt heeft? Ze vasculitis heeft? Kan je me even concreet zeggen aan welk puntje in de door u aangehaalde bijlage, de TS voldoet?
In plaats van gepiqueerd te reageren, mss eens mijn eerste antwoord op monsuzy lezen ...
Ik reageer niet gepiqueerd, ik wijs u er enkel op dat u op een totaal ongenuanceerde manier een oordeel velt over de toestand van de TS, zonder details te weten!
Sindsdien weet ze dat dus wel ... en mag ze niet meer rijden in afwachting van medische controle.
Kan u me even zeggen waar de TS zegt dat ze weet dat ze medisch ongeschikt is om te rijden? Het enige dat ze zegt is:
1. Van het ongeval herinner ik me weinig (wat bij veel mensen zo is die zo iets meemaken, dit heeft daarom niet per definitie iets met de gezondheidstoestand te maken, maar met de gevolgen van de klap).
2. Ze rijdt sindsdien héél voorzichtig, wat ook veel mensen doen die reeds een ongeval gehad hebben.

Inazuma, je leest dus zaken die er niet zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

monsuzy
Topic Starter
Berichten: 23

#26 , 05 dec 2018 10:48

Met grote dank. Ik heb zelfs rijlessen gevolgd om te zien of ik nog geschikt was ! Dit buiten alle testen van BIVV/CARA. Omdat ik zeker wil zijn. Ik heb nooit en dan ook nooit, met uitzondering van dit, een ongeval gehad waarin andere mensen of dieren betrokken zijn. Ik doe al wat ik kan, meer kan ik niet doen, sorry voor Inazuma, die nu wrsch.de weg niet meer opdurft. Hij moest mij eens tegenkomen, horror !
En ik ga idd de advokaat nemen, verzekeringskantoor heeft het beste me me voor.
Oja, lichamelijk overgehouden na 3 maand revalidatie : ik kan niet meer zo goed schrijven als ik dat wel ooit kon. Geestelijk : eigenlijk hetzelfde : als iemand mij belt kan ik niet tegelijk schrijven. Thanks again TVDJ.
Ja, het enige wat ik van I mag is dus thuis zitten, in een klein dorpje zonder (eet)ea winkels, en maar verkommeren. Want nee, ik heb geen vrienden meer die wel ns iets voor me doen. Je bent ze vlug kwijt hoor, afin, ik toch, na mijn beroerte. MONIQUE

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#27 , 05 dec 2018 10:52

Ik ken iemand zeer goed die na een beroerte terug na meer dan een jaar met een bus van de lijn (pachter) rijd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 05 dec 2018 12:00

Inazuma heeft enkel een punt als hij zegt dat iemand die om gezondheidsredenen rijongeschikt is, niet meer de weg op mag, maar die rijongeschiktheid moet wel vastgesteld worden door de bevoegde instanties. Voor zover ik weet is Inazuma niet zo'n instantie, noch heeft hij een medische glazen bol waardoor hij de toestand van de TS hier perfect kan inschatten. Vandaar dit ik zijn uitspraak: "Uw rijbewijs is op dit moment niet meer geldig" er zwaar over vind.

Hij haalt dit puntje aan: 6.1.2. De kandidaat die lijdt aan een aandoening met een duidelijk verhoogd risico op een plotselinge bewustzijnsstoornis of een plotseling functieverlies, is niet rijgeschikt.

Zonder dat hij aangeeft wat die aandoening dan wel zou zijn bij de TS. Vasculitis is geen aandoening die automatisch een dergelijk risico inhoudt. Als je zegt dat dit wel zo is, moet je iedereen met een verhoogde bloeddruk ook het rijbewijs afnemen want die hebben een gelijkaardig risico. En dan neem je meteen de helft van de belgen hun rijbewijs af.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 05 dec 2018 15:37

Inazuma heeft enkel een punt als hij zegt dat iemand die om gezondheidsredenen rijongeschikt is, niet meer de weg op mag, maar die rijongeschiktheid moet wel vastgesteld worden door de bevoegde instanties.
Je moet dringend ophouden mensen foute info te geven.

De medische rijongeschiktheid bestaat zodra men op de hoogte is van een kwaal of symptomen die er toe lijden.

Controleverlies over ledematen, niet meer weten wat er gebeurd is ... dit schrééuwt gewoon : blijf uit die auto :!:

Zonder dat hij aangeeft wat die aandoening dan wel zou zijn bij de TS
Omdat ik dat ook niet weet.
Maar het me wel duidelijk maakt dat er wat mis is ... en dat wat er mis is, tot rij-ongeschiktheid leidt volgens de rijbewijswetgeving.

. Vasculitis is geen aandoening die automatisch een dergelijk risico inhoudt.
Het is een verzamelnaam die vele ladingen dekt, en dat risico kan inhouden.

Hartaanval, beroerte, verlies van zicht ...

Afbeelding

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#30 , 05 dec 2018 15:43

Ik heb nooit en dan ook nooit, met uitzondering van dit, een ongeval gehad waarin andere mensen of dieren betrokken zijn.
Het zou je een idee of minstens de waarschuwing moeten geven dat wat er gebeurd is, dus NIET normaal is ...
Ik doe al wat ik kan, meer kan ik niet doen,
Toch wel:
Uit de auto blijven, en je rijgeschiktheid opnieuw laten onderzoeken ifv wat je nu weet, of de dokters weten ivm je ziekte en de gevolgen er van.

sorry voor Inazuma, die nu wrsch.de weg niet meer opdurft. Hij moest mij eens tegenkomen, horror !
Ik ben realist genoeg om te weten dat er helaas (te) veel Moniques rondrijden ...

Ik hoop dat je niks tegenkomt.
En nog meer dat niemand ànders jou tegenkomt op zo'n moment ...

Terug naar “Verkeersongevallen”