Economische total loss, keuring verplicht

Sentinell
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Economische total loss, keuring verplicht

#1 , 29 okt 2018 21:21

Hallo,

Een paar weken geleden werd er stevig achterin mijn auto gereden terwijl ik stil stond.
Expert is komen kijken en heeft mijn auto als total loss verklaard omdat de herstelling te duur zou zijn.
De expert heeft raadde mij af om nog met mijn auto te rijden, maar verbood dit niet. Ik ben er dus nog een week mee blijven rijden.

Maar vandaag kreeg ik via mail melding van het expertbureau dat mijn auto total loss is en een keuring B1 verplicht. Mijn voertuig werd buiten gebruik geplaatst.
Mijn garagist denk dat het perfect veilig is om met mijn auto te rijden, maar dat ik niet door een controle zou geraken zonder dure herstellingen (schade bodemplaat).
Mijn vraag is nu: wat als ik toch gewoon met mijn auto blijf rijden? Is het ergste dat er kan gebeuren dat ik een (bescheiden) boette krijg?
Of is dit hetzelfde als zonder verzekering rondrijden en draai ik voor alle schade op moest ik in een ongeval betrokken geraken?

Deze vraag heb ik trouwens omdat ik een leasewagen kan bestellen vanaf januari, 2 maand (mogelijk langer) zonder auto is lang maar dan ook weer heel kort om een nieuwe auto te moeten kopen.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 30 okt 2018 18:41

Je auto mag slechts terug in het verkeer gebracht worden na de B1 keuring. Je mag er dus niet meer mee rijden. Pakkans is groot dank zij de ANPR camera s maar erger zijn de gevolgen bij een (ernstig) ongeval: BA zal niet tussenkomen tenzij je kan bewijzen dat het ongeval niet gelinkt kan worden aan de schade... Dus niet meer mee rijden.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 okt 2018 19:50

Kan je tussen nu en januari geen vervangwagen krijgen op kosten van de verzekering? Gezien hij total loss zal je toch een nieuwe wagen moeten aankopen, en daarop is het gewoonlijk even wachten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 okt 2018 21:41

Deze vraag heb ik trouwens omdat ik een leasewagen kan bestellen vanaf januari, 2 maand (mogelijk langer) zonder auto is lang maar dan ook weer heel kort om een nieuwe auto te moeten kopen..
Er zijn massa's goedkope tweedehands ...
Koop iets dat niet teveel kost, en verkoop die binnen een paar maanden voor evenveel weer ...

aceke
Berichten: 138

#5 , 19 nov 2018 07:43

Deze vraag heb ik trouwens omdat ik een leasewagen kan bestellen vanaf januari, 2 maand (mogelijk langer) zonder auto is lang maar dan ook weer heel kort om een nieuwe auto te moeten kopen..
Er zijn massa's goedkope tweedehands ...
Koop iets dat niet teveel kost, en verkoop die binnen een paar maanden voor evenveel weer ...
Taxen zijn tegenwoordig zo duur dat dit wel eens kan tegenvallen

edc1
Berichten: 50

#6 , 19 nov 2018 08:20

Bij veel leasemaatschappijen kan je in afwachting van de bestelde wagen een 'aanloopwagen' krijgen.

Terug naar “Verkeersongevallen”