Ongeval met lijnbus - De Lijn ontkent

gerbenlemmens
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ongeval met lijnbus - De Lijn ontkent

#1 , 17 okt 2018 16:25

Hallo allemaal,

2 weken geleden stond ik aan te schuiven aan de verkeerslichten toen een lijnbus uit tegengestelde richting bij het uitzwenken en bij het nemen van een bocht de achterkant van mijn auto raakte. De chauffeur van de volle lijnbus heeft dit niet gevoeld en helaas kon ik de lijbus niet tot stoppen brengen, ik heb enkel de nummerplaat kunnen noteren.

Ik heb daarbij meteen aangifte gedaan bij De Lijn en heel de situatie uitgelegd met foto's van mijn schade en een visuele gedetailleerde plaatsbeschrijving hoe en waar het ongeval heeft plaatsgevonden.

Vandaag krijg ik te horen dat de chauffeur verklaart geen ongeval te hebben gehad en dat ze geen tussenkomst zullen bieden aangezien er geen getuigen zijn. Ik sta dus machteloos volgens hun.

Ik blijf dus achter met lak- en blikschade die ik dan hoogstwaarschijnlijk zelf zal moeten vergoeden.

Is er iets dat ik nog kan ondernemen om alsnog gerechtigheid te krijgen. Vindt het namelijk niet kunnen dat ik door fout van hun veel geld moet uitgeven zonder dat ze verdere moeite hebben gedaan dit te onderzoeken. (Ze hebben de bus niet eens nagekeken volgens mij).

Alvast bedankt voor de juridische info!

Groetjes,

Gerben

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2018 16:31

Was het van de lijn zelf of van een pachter, dit kan je zien aan de nummer, 4 cijfers is de lijn en meerdere cijfers is het een pachter, als het een apchter is zou je eens tot daar kunnen gaan en deze laten zien op schade !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 17 okt 2018 16:31

Zo'n bus staat vol krassen van paaltjes en andere aanrijdingen, daar ga je niets op terugvinden. Inderdaad onrechtvaardig, maar daar kan je niets tegen doen.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3792

#4 , 17 okt 2018 16:41

Klacht indienen wegens ongeval met vluchtmisdrijf, waarbij u de nummerplaat van de tegenpartij hebt.
Politie zal hier wel een gevolg aan moeten geven.
Of er echt iets uit de bus zal komen... betwijfel ik, maar als je geloof hebt in ons rechtssysteem, is dit een optie.

gerbenlemmens
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2018 16:58

Bedankt voor de reacties! Het was geen pachter maar effectief van De Lijn zelf. Verder had ik al preventieve aangifte gedaan bij de politie maar zal dan nu officieel klacht neerleggen, ook al zijn mijn kansen klein.

Ik heb ook een rechtsbijstandsverzekering, zal daar ook eens horen!

Op mijn auto zie ik trouwens iets geel, zou dit van de bus kunnen zijn of is dat gewoon wat van het schaven?

Afbeelding

gerbenlemmens
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 okt 2018 17:21

Afbeelding is niet zichtbaar zie ik, zie onderstaande link.

https://imgur.com/fxBIpIU

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 okt 2018 18:27

je kan alvast foto's nemen van de kleurafzetting en de hoogte en breedte meten van de schade, zal ook gebeuren in aangifte die je laat noteren, vraag in je aangifte/verklaring voor een wedersamenstelling als het voor jou de moeite loont en uiteraard zal die chauffeur dat niet hebben gevoeld,met dergelijk voertuig, maar dit is geen excuus om zomaar voor alles vrijgepleit te worden

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 okt 2018 19:00

In een zaak waarbij een wagen op een parking werd aangereden door een bus wist De Lijn ook van niets. De rechtbank stelde een deskundige aan die tot de conclusie kwam dat de wagen door een bus van De Lijn was aangereden en De Lijn heeft moeten betalen.
De Lijn weet nooit van iets en betwist bijna altijd.
Rechtsbijstand inschakelen en deskundige laten aanstellen door de rechtbank. Kan snel door toepassing te vragen van art. 19, derde lid, Gerechtelijk Wetboek.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 18 okt 2018 00:45

Ik heb daarbij meteen aangifte gedaan bij De Lijn
Waarom bij De Lijn ?
Dit is iets om meteen mee naar de politie te stappen: ongeval met vluchtmisdrijf.
Als u daar 2 weken nadien mee afkomt .... is dat niet best.

U hebt DL nu de kans gegeven de sporen uit te wissen.
Als ze de moeite al doen - hun bussen staan vaak vol blutsen & krassen.

De Lijn betwist àlles - ze verzekeren immers zichzelf - en zal zelfs proberen om bij ongevallen in fout de tegenpartij toch een deel zelf te doen betalen ...
De ongevalstatistieken van DL zijn aan het verbeteren, maar blijven barslecht
Bij dergelijke ongevalfrequentie vindt een particulier zelfs geen verzekering meer ...
(Ze hebben de bus niet eens nagekeken volgens mij).
Of intussen uitgedeukt & opnieuw gespoten ...

gerbenlemmens
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 okt 2018 07:30

Ik heb daarbij meteen aangifte gedaan bij De Lijn
Waarom bij De Lijn ?
Dit is iets om meteen mee naar de politie te stappen: ongeval met vluchtmisdrijf.
Als u daar 2 weken nadien mee afkomt .... is dat niet best.

U hebt DL nu de kans gegeven de sporen uit te wissen.
Als ze de moeite al doen - hun bussen staan vaak vol blutsen & krassen.

De Lijn betwist àlles - ze verzekeren immers zichzelf - en zal zelfs proberen om bij ongevallen in fout de tegenpartij toch een deel zelf te doen betalen ...
De ongevalstatistieken van DL zijn aan het verbeteren, maar blijven barslecht
Bij dergelijke ongevalfrequentie vindt een particulier zelfs geen verzekering meer ...
(Ze hebben de bus niet eens nagekeken volgens mij).
Of intussen uitgedeukt & opnieuw gespoten ...
Ik ben wel degelijk meteen naar de politie gegaan en heb officieel melding gemaakt van het ongeval. Ik moest alleen even afwachten op antwoord van De Lijn.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 18 okt 2018 11:59

Ik ben wel degelijk meteen naar de politie gegaan en heb officieel melding gemaakt van het ongeval. Ik moest alleen even afwachten op antwoord van De Lijn.
Ah, OK , da's al beter :wink:

Je verzekering zal normaal de kosten proberen verhalen op De Lijn
Desnoods via rechtszaak ...

Terug naar “Verkeersongevallen”