Dronken fietsbestuurder

Lauran
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dronken fietsbestuurder

#1 , 17 okt 2018 10:28

Een 2-tal weken geleden wou ik na een cantus naar mijn kot fietsen, wat op een 200 m van de cantuszaal gelegen is. Ik had wel wat gedronken.
Onderweg echter viel ik van mijn fiets en een politiecombi hield mij tegen. Op het politiebureau blies ik 1.00 alveolaire lucht, wat volgens internet overeen komt met 2,3 promille.Die nacht heb ik in de cel moeten overnachten. Ik had niet door wat de gevolgen konden zijn en ik ben ook niet van plan om nog eens onder invloed op de fiets te kruipen.

Mijn vraag is nu wat mijn straf zal zijn, aangezien het nu al 2 weken geleden is en ik een PV via de post had verwacht. Ik ben een 19-jarige student en denk dat dit dus ook wel veel vaker voorkomt, maar wordt hier rekening mee gehouden?
En is er een verschil tussen dronken op de fiets zitten en dronken een auto besturen?
Online vind ik hier niets over... mijn ouders vrezen voor een strafblad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2018 10:47

In theorie zou dit een veroordeling kunnen opleveren die op het strafblad komt, ja. Maar als men dit in een studentenstad moet gaan doen voor iedere student die men dronken op zijn fiets (of naast zijn fiets) aantreft, heeft zowat de helft van de studenten in Leuven / Gent / ... een strafblad (ik overdrijf het nu wel, but you get my point).