Dronken fietsbestuurder

Lauran
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dronken fietsbestuurder

#1 , 17 okt 2018 10:28

Een 2-tal weken geleden wou ik na een cantus naar mijn kot fietsen, wat op een 200 m van de cantuszaal gelegen is. Ik had wel wat gedronken.
Onderweg echter viel ik van mijn fiets en een politiecombi hield mij tegen. Op het politiebureau blies ik 1.00 alveolaire lucht, wat volgens internet overeen komt met 2,3 promille.Die nacht heb ik in de cel moeten overnachten. Ik had niet door wat de gevolgen konden zijn en ik ben ook niet van plan om nog eens onder invloed op de fiets te kruipen.

Mijn vraag is nu wat mijn straf zal zijn, aangezien het nu al 2 weken geleden is en ik een PV via de post had verwacht. Ik ben een 19-jarige student en denk dat dit dus ook wel veel vaker voorkomt, maar wordt hier rekening mee gehouden?
En is er een verschil tussen dronken op de fiets zitten en dronken een auto besturen?
Online vind ik hier niets over... mijn ouders vrezen voor een strafblad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 okt 2018 10:47

In theorie zou dit een veroordeling kunnen opleveren die op het strafblad komt, ja. Maar als men dit in een studentenstad moet gaan doen voor iedere student die men dronken op zijn fiets (of naast zijn fiets) aantreft, heeft zowat de helft van de studenten in Leuven / Gent / ... een strafblad (ik overdrijf het nu wel, but you get my point).

Dus momenteel zal het afwachten zijn, vrees ik (2 weken is nog wat vroeg om je af te vragen of je er ooit nog iets van gaat horen, denk ik). De kans bestaat inderdaad dat dit een veroordeling oplevert die op uw strafblad komt, maar of die kans groot is? Ik zou zelf denken dat de kans eerder klein is, maar daar ben je niet veel mee, natuurlijk.

Laat ons weten hoe het afloopt, zou ik zeggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lauran
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2018 11:00

Wat denkt u dat mijn geldboete zal zijn?
In de les zag ik dat een bedrag dat in het wetboek staat al maal 8 wordt gedaan...

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 17 okt 2018 19:56

in welke stad was dit? in Leuven bv driemaal openbaar dronken en je moet naar de rechter.

Heeft u enige vorm van proces verbaal thuis aangekregen? Ik vermoed niet dat ze een proces verbaal ivm met dronken voeren hebben opgesteld. Al vind ik het raar dat ze jou hebben laten blazen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 okt 2018 00:23

Ik vermoed niet dat ze een proces verbaal ivm met dronken voeren hebben opgesteld. Al vind ik het raar dat ze jou hebben laten blazen.
TS heeft een (éénzijdig) ongeval veroorzaakt ion zwaar beschonken / geïntoxiceerde toestand.

Het is niet meer dan normaal dat de politie hem deed blazen, en zou ook niet meer dan normaal zijn dat er een PV opgesteld werd :!:

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 okt 2018 00:37

Onderweg echter viel ik van mijn fiets en een politiecombi hield mij tegen. Op het politiebureau blies ik 1.00 alveolaire lucht, wat volgens internet overeen komt met 2,3 promille.
Sommige steden heffen bijkomend een combitax voor deze taxi-dienst ...


https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /460-t4hs5

Artikel 34 § 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Voor fietsers is het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig, niet meer verplicht.
Maar het kàn nog wel ...


Als dronkenschap vastgesteld werd -uiteindelijk viel u om van zattigheid ... - is de mogelijke strafmaat:

Artikel 35

Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro en met het verval van het recht tot besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste een maand en ten hoogste vijf jaar of voorgoed, wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl hij in staat van dronkenschap verkeert of in een soortgelijke staat met name ten gevolge van het gebruik van drugs of van geneesmiddelen.



De uitgesproken boetebedragen moeten vermenigvuldigd worden met 8, de opdeciemen.

Bij veroordeling, verplichte bijdrage van 200 € voor het zgn Slachtofferfonds
En de gerechtskosten ...
En is er een verschil tussen dronken op de fiets zitten en dronken een auto besturen ?
De rechter is sinds kort niet meer verplicht je een verval van het recht op sturen (van motorvoertuigen) op te leggen.
Maar het kàn nog wel.

Issued
Berichten: 1227

#7 , 18 okt 2018 08:54

TS heeft een (éénzijdig) ongeval veroorzaakt ion zwaar beschonken / geïntoxiceerde toestand.
De discussie is dan of je voor de val van één persoon een pv verkeersongeval is.

Als we zeggen ja, dan moet je de lijn doortrekken en een pv opstellen voor elke kleuter die struikelt en zijn knie bezeerd.

Tenzij dat TS ergens is tegengereden natuurlijk.

Het argument van dronkenschap kan geen effect hebben op het al dan niet opstellen van een pv verkeersongeval. Wel IVM dronken voeren natuurlijk, maar dat gaan opstellen bij elke dronken fietser in het weekend... Laten we zeggen dat de politie reeds onderbemand is.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 okt 2018 11:27

De discussie is dan of je voor de val van één persoon een pv verkeersongeval is.
Waarom niet ?
1 op 3 fietsdoden in NL valt bij éénzijdige fietsongevallen :!:
Jaarlijks rond de 60 doden ...
Wel IVM dronken voeren natuurlijk, maar dat gaan opstellen bij elke dronken fietser in het weekend...
Het zou al een begin zijn ...
Fiets wordt steeds meer gezien als hét vervoersalternatief om te combineren met overmatig alcoholgebruik.
Laten we zeggen dat de politie reeds onderbemand is.
Inefficient ingezet is een betere omschrijving.
Belgische politie is relatief één van de grootste in de EU ...

Terug naar “Verkeersongevallen”