Ongeval tussen voetganger en wielrenners.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Ongeval tussen voetganger en wielrenners.

#1 , 08 okt 2018 11:49

Ik was dit weekend getuige van een ongeval tussen een voetganger en een groep wielertouristen. Deze tekening moet de situatie wat verduidelijken:

https://ibb.co/cCxog9

Oranje is het fietspad, grijs is het voetpad, rood zijn de gebouwen. Zoals je kan zien zorgt een uitstekend gebouw ervoor dat het voetpad op die plaats herleid wordt tot enkele centimeters. Je moet dus op het fietspad stappen op die plaats om je weg op het voetpad te kunnen verder zetten.

Nu was er dus een oudere man op het voetpad aan het wandelen en ging net aan die hoek het fietspad op (hij bleef aan de rechterkant), zonder achter hem te kijken of er fietsers aankwamen (groene pijl). Net op dat moment kwamen er 5 wielertouristen aan (blauwe pijlen) die tegen vrij hoge snelheid passeerden en de man niet meer konden ontwijken. Ik liep een tiental meter achter de man. Zowel de voetganger als 4 van de wielertouristen gingen tegen de vlakte. Gelukkig zonder al te veel erg (wat schaafwonden, en wel schade aan de fietsen, vermoed ik). Een politiewagen die passeerde stopte. Ik heb een agent mijn gegevens gegeven en verklaard wat ik gezien heb (wat ik hierboven dus verteld heb). Kans is groot dat ik daar verder niets meer van hoor, vermoed ik, maar ik ben op zich wel benieuwd naar wie hier in fout is? De voetganger liep zonder te kijken het fietspad op, maar de wielrenners kwamen ook zeer snel af, zonder de mogelijkheid om te waarschuwen (geen van hen had een bel op de fiets). Een "normale" fietser die alleen zou fietsen, and deze persoon perfect kunnen ontwijken (het fietspad is breed genoeg om naast hem te rijden). Aangezien de wielertouristen in groep reden (naast elkaar) en tegen zo'n snelheid dat ze niet meer op één lijn konden gaan rijden toen ze deze "hindernis" zagen, zijn er er tegen gereden.

Wat denken jullie van deze situatie?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 08 okt 2018 12:40

Voetganger is in fout door zonder kijken het fietspad op te stappen. Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers. De manier waarop de fietsers rijden, doet hier niet ter zake. Als er geen tijd is om te remmen, gaat een fietsbel ook niets veranderen.

Heel eventueel ook verantwoordelijkheid bij de wegbeheerder als het een te gevaarlijke situatie is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 okt 2018 12:59

Voetgangers die een fietspad volgen (wegcode) of dwarsen (Cassatie) moeten voorrang verlenen aan de weggebruikers op het fietspad ...

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2018 13:12

Zou de wegbeheerder hier iets ten laste kunnen gelegd worden (stel dat de voetganger zwaar gekwetst of invalide zou geweest zijn)? Dit is toch wel een zeer gevaarlijke situatie op deze wijze? Ik zou verwachten dat het voetpad mee langs het gebouw zou leiden, en niet dat het voetpad plots zou stoppen. De wegbeheerder creëert hier volgens mij toch een gevaarlijke situatie voor zowel voetgangers als fietsers?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”