Aanspraakelijkheid tussen verkeer rijden in file met moto

Mirko-vdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aanspraakelijkheid tussen verkeer rijden in file met moto

#1 , 04 okt 2018 18:09

Beste,

ik heb op 18/8 een verkeersongeval gehad met de moto. Toen ik naar huis aan het rijden was (autostrade), was er file en reed ik tussen het verkeer (verkeer stond stil) op de 2 buitenste rijstroken en met ca. 14km/h. Op een bepaald ogenblik voerde een voertuig op de 3e rijstrook (uiterst rechts) een manoeuvre uit. Hierdoor kwam ik even klem te zitten tussen kader van de moto en bumper tegenpartij. Nu is mijn vraag wie is in fout bij degelijke situaties?

Met vriendelijke groeten
Mirko VdB

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
tessavanderwildt
Berichten: 12
Juridisch actief: Ja

#2 , 04 okt 2018 18:36

Als je naar huis reed na het werk lijkt me dit een arbeidswegongeval ?

Mirko-vdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2018 18:40

Dit klopt, mij gaat het meer om de aansprakelijkheid voor de schade aan de voertuigen

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 04 okt 2018 19:00

Even vragen wat je bedoelt met de 2 buitenste stroken.
In geval van een 2x3-weg: zijn dit de middenste en rechter-strook?

Mirko-vdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2018 19:20

Autostraat met 3 rijvakken in dit geval was ik aan het rijden tussen linker en midden-strook. Tegenpartij wou van de rechter rijstrook naar de middelste strook.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 04 okt 2018 20:05

Jij reed dus zoals je mocht.
Tegenpartij voerde een manoeuvre uit.
Tegenpartij is 100% in fout.

Mirko-vdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 okt 2018 20:53

Dit dacht ik ook, maar de tegenpartij is van andere gedachte. Mijn verzekeraar heeft onmiddellijk ook de advocaat ingeschakeld en het zal waarschijnlijk een heel proces worden.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 04 okt 2018 21:19

Zal geen lang proces worden, denk ik.
Bij een manoeuvre heb je nooit voorrang, tenzij de tegenpartij ook een manoeuvre uitvoert (waarbij dan voorrang van rechts telt tussen beide).

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#9 , 04 okt 2018 22:26

waren uw 4 pinkers (als ik mij niet vergis verplicht) in werking?


Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 05 okt 2018 12:13

waren uw 4 pinkers (als ik mij niet vergis verplicht) in werking?
Niet verplicht.
Dit is momenteel zelfs een NIET toegelaten gebruik van de 4 richtingaanwijzers :!:

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#12 , 05 okt 2018 12:23

waren uw 4 pinkers (als ik mij niet vergis verplicht) in werking?
Niet verplicht.
Dit is momenteel zelfs een NIET toegelaten gebruik van de 4 richtingaanwijzers :!:

als ik in de file sta op de E-17 richting Antwerpen, 9/10 (soms 10/10) van de motards gebruiken hun 4 richting aanwijzers . . .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 05 okt 2018 12:52

Bij file-filteren haalt een motorrijder niet in, maar voert die quasi continu manoeuvres uit: van de éne rijstrook in de andere, voortdurend flirtend met beide rijstroken.

Vergeet het maar dat dit een duidelijke, snelle ongeval-afwikkeling wordt.

Tegenpartij gaat aanvoeren dat u niet reeds in het "gat" in het verkeer reed waarin zij zich met haar voertuig wou begeven, maar tussen de 2 àndere files in reed, sneller dan de stilstaande files.

Terwijl tegenpartij zich van de rechter naar de middenstrook begaf, begaf u zich van achteruit tussen de files in, in dit "gat" naar de midden-rijstrook waar de aanrijding blijkbaar gebeurde.
Dat maakt er gelijktijdige manoeuvres van.
Gebruikelijk wordt dan de voorrang van rechts toegepast.


Kan zelfs dat de tegenpartij stelt dat zij zich idd net van rechts naar midden begeven had, maar dat dit manoeuvre reeds uitgevoerd was op het moment dat u haar aanreed van achteren uit ...

Mirko-vdb
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 okt 2018 12:53

waren uw 4 pinkers (als ik mij niet vergis verplicht) in werking?
Niet verplicht.
Dit is momenteel zelfs een NIET toegelaten gebruik van de 4 richtingaanwijzers :!:

als ik in de file sta op de E-17 richting Antwerpen, 9/10 (soms 10/10) van de motards gebruiken hun 4 richting aanwijzers . . .
De meeste motorrijders maken hiervan gebruik om hun zichtbaarheid te verhogen, naar het is verboden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 05 okt 2018 12:57

als ik in de file sta op de E-17 richting Antwerpen, 9/10 (soms 10/10) van de motards gebruiken hun 4 richting aanwijzers . . .
En dan ?
Momenteel is dit een overtreding.
Zou toegelaten worden in de nieuwe wegcode ... àls die er nog komt .
(twijfelachtig, want er is een pittige bevoegdheids-rel met de Vlaamse overheid)


Artikel 32bis. Gelijktijdig gebruik van al de richtingsaanwijzers

De inrichting die toelaat al de richtingsaanwijzers van een voertuig gelijktijdig te laten werken, mag slechts gebruikt worden in de gevallen voorzien in artikelen 39bis.2 en 51 of om de andere weggebruikers te wijzen op een dreigend gevaar voor ongeval.

Terug naar “Verkeersongevallen”