verkeersongeval met dodelijke afloop en onopzettelijke doodslag

lohabra
Berichten: 1015

Re: verkeersongeval met dodelijke afloop en onopzettelijke doodslag

#16 , 31 aug 2018 16:05

Ik hoop echt voor de nabestaanden dat dit niet het geval was. Ik denk dat het iets draaglijker is, als de oorzaak iets blijkt te zijn waar niemand echt schuld aan heeft (technisch defect, beroerte). De gevolgen zijn jammer genoeg dezelfde, maar je hoeft niets te verwerken dat met schuld te maken heeft...
Weet ik zo nog niet.

Het is niemands schuld, niemand wordt ervoor gestraft. Maar je geliefde is wél morsdood gereden. Kan hetzelfde aanvoelen als de wetenschap dat de moordenaar van je geliefde nog altijd ongestraft vrij rondloopt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 31 aug 2018 16:42

Het is niemands schuld, niemand wordt ervoor gestraft. Maar je geliefde is wél morsdood gereden. Kan hetzelfde aanvoelen als de wetenschap dat de moordenaar van je geliefde nog altijd ongestraft vrij rondloopt.
Ik ben gelukkig geen ervaringsdeskundige, maar als het aanvoelt alsof de moordenaar nog rondloopt, spreek je over een situatie waar er effectief een schuldige aan te wijzen valt. Ongelukken zijn ongelukken. Da's, denk ik, toch een andere categorie. De gevolgen zijn even erg, maar ik denk dat je met minder gevoelens van schuld / wraak / gerechtigheid zal achterblijven (wat niet wil zeggen dat ze er totaal niet zullen zijn, maar ik vermoet toch in véél mindere mate). Maar bon, laat ons hopen dat niemand in zo'n situatie moet terechtkomen, en niemand ooit uit ervaring zal spreken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#18 , 31 aug 2018 16:44

Ik hoop echt voor de nabestaanden dat dit niet het geval was. Ik denk dat het iets draaglijker is, als de oorzaak iets blijkt te zijn waar niemand echt schuld aan heeft (technisch defect, beroerte). De gevolgen zijn jammer genoeg dezelfde, maar je hoeft niets te verwerken dat met schuld te maken heeft...
Weet ik zo nog niet.

Het is niemands schuld, niemand wordt ervoor gestraft. Maar je geliefde is wél morsdood gereden. Kan hetzelfde aanvoelen als de wetenschap dat de moordenaar van je geliefde nog altijd ongestraft vrij rondloopt.
Dit bedoel ik idd, ik kan me op dit moment niet voorstellen dat ik iemand zijn leven nog gun die mijn vrouw of kind heeft doodgereden door schuld...
Aan de andere kant, ik heb ook het boek gelezen van Jef Vermassen waarin hij stelt dat wraak zelden aan de orde is omdat de nabestaanden vaak emotioneel gebroken zijn...De stoerste mannen geven na dergelijke drama’s geen moer om het lot van de daders, wraak vergt enige vechtlust.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#19 , 31 aug 2018 21:49

Toch wel duidelijk stellen dat het NIET de taak van het parket is om 'TE BESTRAFFEN'. Dat is de taak van een onafhankelijk rechter. Het parket vordert een straf na opstellen van dossier en onderzoek bewijzen. Het is de taak van de rechter om het parket al dan niet te volgen en de strafmaat te bepalen.

Een aanhouding gebeurt doorgaans enkel als er kans op recidive is, of kans op het zich onttrekken aan de rechtbank.
Een aanhouding mag geen voorafname zijn op een finaal te bepalen strafmaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#20 , 31 aug 2018 22:04

En gebeurd OOK door een rechter nl de onderzoeksrechter.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#21 , 31 aug 2018 22:25

Franciscus

Klopt. Maar die aanhouding gebeurt in functie van de noodzaak voor het onderzoek. Niet als bestraffing.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#22 , 31 aug 2018 22:43

Uiteraard het is pas de rechter ten gronde die echt over bestraffing kan gaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 02 sep 2018 14:55

. De chauffeur van de (ik dacht) betonmixer die in de bank binnengereden was, was weldegelijk fysiek in orde, als ik de berichtgeving toen mocht geloven.
voorgeschiedenis epilepsie blijkbaar ...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 03 sep 2018 08:59

voorgeschiedenis epilepsie blijkbaar ...
Dan weet je meer dan de pers, vermoed ik?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Verkeersongevallen”