Ongeval van oprit rijden

Elien09
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

Ongeval van oprit rijden

#1 , 02 jul 2018 12:21

Hallo,

Mijn auto is 5 maanden oud en dit is mijn eerste ongeval. Hieronder een schets van de situatie.

Ik rijd achteruit van mijn oprit en sta reeds op de baan. Op dat moment rijdt de persoon die van de overkant komt ook van zijn oprit en raakt mij achteraan. Deze persoon reed vooruit.

Mijn vraag is wie er waarschijnlijk in fout gesteld gaat worden. De politie is ter plaatse geweest en gelukkig enkel lakschade.
Maakt het trouwens ook uit dat bij de tegenpartij niet de verzekerde zelf reed met het voertuig maar iemand anders?

Het is mijn eerste ongeval en dat met een nieuwe auto. Ik weet dus niet goed wat te verwachten. Gelukkig heb ik een goede omnium verkering.

Heel erg bedankt voor jullie mening!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 02 jul 2018 13:30

beide partijen maken een maneuver. Er is geen voorrang van rechts te bepalen.
Mijns inziens, beide partijen staan in voor eigen schade. Al dan niet gedekt door omnium

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 02 jul 2018 14:44

Ik treed Issued bij - zeker omdat verzekeringsmaatschappijen graag gedeelde aansprakelijkheid gebruiken.
Echter...
Ik rijd achteruit van mijn oprit en sta reeds op de baan.
Als je daarmee bedoelt dat jij stilstond (en dit ook zo op aangifteformulier staat) zou dat wel eens een verschil kunnen maken ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Elien09
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 jul 2018 14:49

Bedankt voor jullie mening!
Ik stond inderdaad stil en schakelde op het moment van de aanrijding net terug in vooruit. Dit staat ook zo op het aanrijdingsformulier.

polk
Berichten: 437

#5 , 02 jul 2018 15:00

Kleine kanttekening in de marge:

M.i. moet het vakje 'stilstaan' (1e vakje middelste kolom EAF) begrepen worden zoals het begrip in de wegcode wordt gedefinieerd in Art 2.22 van de wegcode:

"Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Volgens mij dus aan te duiden op het EAF in deze situatie: vakje 4 'reed weg van een parkeerplaats,
een uitrit, een onverharde weg', en niet vakje 1 'stond geparkeerd / stond stil'.

Uiteraard best wel vermelden dat u op het moment van de aanrijding niet in beweging was.

Elien09
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Ja

#6 , 02 jul 2018 15:10

Bedankt! Het is inderdaad door de politie zo ingevuld zoals u aangeeft.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 jul 2018 20:08

beide partijen maken een maneuver. Er is geen voorrang van rechts te bepalen.
Bij gelijktijdige manoeuvres wordt doorgaans net de voorrang van rechts toegepast ...

Vraag is of Elien nog een manoeuvre aan het uitvoeren is: ze was gestopt

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 02 jul 2018 20:17

Bedankt voor jullie mening!
Ik stond inderdaad stil en schakelde op het moment van de aanrijding net terug in vooruit. Dit staat ook zo op het aanrijdingsformulier.
Ondertekend door tegenpartij ?

Dat is een goed ding.
Een manoeuvre duurt tot je een normale positie op de rijbaan ingenomen hebt.
Of dat manoeuvre nog bezig was, of voltooid was, hangt dus af van je positie op de rijbaan.

Als je toch nog een manoeuvre bezig was, werd dat dus onderbroken door te stoppen, én je hebt dat op papier.
Die onderbreking, betekent dat je aan de voorrangsplicht bij een manoeuvre voldoet ...


Tegenpartij was nog aan manoeuvre (aanpalend eigendom verlaten) bezig ... en voorrangsplichtig.

Terug naar “Verkeersongevallen”